Znaleziono 0 artykułów
05.07.2023
Artykuł partnerski

Nowa era ekologicznego luksusu w światowej motoryzacji

05.07.2023
Fot. Materiały prasowe

Ekologia to dziś już nie moda, lecz styl życia, który wkracza do wszystkich jego aspektów. Również motoryzacji, bo współczesne samochody stają się coraz bardziej eko. W przypadku Volvo chodzi nie tylko o pojazdy z napędem elektrycznym. Słynna szwedzka marka ogłosiła właśnie, że całkowicie zrezygnuje nawet z tapicerek szytych ze skór naturalnych.

Wraz ze wzrostem świadomości społeczeństwa zmienia się pojęcie luksusu. Prawdziwa rewolucja dokonuje się również w świecie motoryzacji, a przoduje w tym marka Volvo – lider zmian w przemyśle samochodowym klasy premium. Wprowadzając elektryczne Volvo XC40, szwedzka marka zajęła etyczne stanowisko, deklarując, że w trosce o ekologię i dobrostan zwierząt przestanie wykorzystywać skórę naturalną w elektrycznych modelach samochodów.

Fot. Materiały prasowe

Niedawno ogłoszono też, że do 2030 roku firma będzie oferować wyłącznie samochody o napędzie elektrycznym. Idąc za ciosem, w duchu tej obietnicy stworzono kolejne elektryczne modele Volvo: C40, a następnie EX90 i EX30. Naturalną konsekwencją tych decyzji było wyprodukowanie ekologicznej alternatywy dla skór naturalnych. Aby je zastąpić, projektanci Volvo stworzyli zupełnie nowy materiał o nazwie Nordico. W ten sposób Volvo Cars wyznacza nowe standardy projektowania wnętrz aut premium.

Ekologia i sztuka

W inicjatywę centrali Volvo włączył się polski oddział marki. Aby symbolicznie ogłosić tę rewolucyjną decyzję, wykorzystano siłę przekazu sztuki. I tak 26 czerwca w showroomie Volvo Car Warszawa przy ul. Marszałkowskiej 89 zostały wystawione dwie instalacje artystyczne. Autorką jednej z nich jest Agata Stanula, absolwentka Wydziału Scenografii warszawskiej ASP. Agata współpracowała m.in. z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, została też wyróżniona w konkursie Ożywienie organizowanym przez Galerię Apteka Sztuki w Warszawie. Drugą instalację wykonała Halina Mrożek – absolwentka Wydziału Rzeźby ASP w Krakowie. Zdobyła nagrody m.in. w konkursach Off Fashion Kielce oraz Creative Graduate Prize, a swoje prace wystawiała w Centrum Sztuki Współczesnej Solvay oraz w Pałacu Sztuki w Krakowie.

Fot. Materiały prasowe

Dzieła artystek powstały z fragmentów foliowych opakowań oraz korków od wina, czyli z materiałów, które wykorzystywane są przy produkcji Nordico. Dzięki sztuce z pozoru bezużyteczne tworzywa ponownie stały się wartościowym produktem. W ten sposób Volvo podkreśla wprowadzenie nowego sposobu myślenia o recyklingu, designie i wartości przedmiotów, którymi się otaczamy.

Nordico: plastikowe butelki zamiast skóry naturalnej

Tworzywo Nordico zadebiutowało w dwóch modelach elektrycznych SUV-ów Volvo – EX90 oraz nowym, w pełni elektrycznym EX30. Czym wyróżnia się Nordico? W dotyku przypomina skórę wysokiej jakości. Jednak w odróżnieniu od niej jest wolne od okrucieństwa – powstaje z przetworzonych butelek PET, korków winiarskich z recyklingu oraz z materiałów pochodzenia biologicznego z ekologicznych upraw leśnych Szwecji i Finlandii.

Fot. Materiały prasowe

To jednak nie koniec zalet Nordico, bo jego dodatkowym atutem jest niski ślad węglowy powstający przy produkcji tego tworzywa – aż do 74 proc. niższy w porównaniu do materiałów skórzanych. Przy produkcji samochodów liczy się również waga. I tu Nordico znów wygrywa – jest lżejsze od skóry naturalnej, a jego zastosowanie pozwala na obniżenie wagi samochodu (w zależności od modelu od 3 do nawet 6 kilogramów). Wykorzystanie Nordico do produkcji tapicerki w nowym modelu Volvo EX30 stawia markę na pozycji lidera zmian w przemyśle samochodowym klasy premium oraz jest sygnałem nadchodzącej nowej ery ekologicznego luksusu.

Volvo Cars: lider ekologii w świecie motoryzacji

Fanów marki Volvo z pewnością nie zaskoczył fakt, że podejmuje ona kolejne kroki, by uczynić produkcję samochodów bardziej ekologiczną. Bo zrównoważony rozwój jest od dawna wpisany w DNA marki. Rezygnacja ze skór zwierzęcych do produkcji tapicerek stanowi więc jeden z elementów znacznie szerszej idei Volvo Cars.

Fot. Materiały prasowe

Założenia zrównoważonego rozwoju są realizowane nie tylko w centrali Volvo Cars w Szwecji, lecz także w oddziałach lokalnych – również w Polsce w Volvo Cars Poland. Na przykład coraz większą popularnością cieszy się akcja „Wypożyczalnia choinek Volvo”. Na przestrzeni kilku lat pozwoliło to ocalić przed wycinką tysiące drzew, które po okresie bożonarodzeniowym wracały w doniczkach do specjalnych upraw. Dodatkowo – w ramach rewitalizacji zniszczonych lasów – po każdej takiej akcji sadzono tysiące kolejnych drzew.

Dealerzy Volvo podejmują także inne inicjatywy. Na przykład ze zużytych części samochodowych tworzą biżuterię, podejmują inicjatywy sprzątania rzek, zakładają na dachach swoich salonów ekologiczne pasieki oraz dają drugie życie starym banerom reklamowym, tworząc z nich torby i legowiska dla bezdomnych zwierząt – podopiecznych miejskich schronisk. Co zrozumiałe, pracownicy Volvo Poland ograniczają w całej sieci materiały drukowane i całkowicie zrezygnowali z jednorazowych przedmiotów wykonanych z plastiku.

Fot. Materiały prasowe

A jak idee zrównoważonego rozwoju realizuje się w Volvo na poziomie globalnym? Fabryki marki są zasilane z odnawialnych źródeł energii. Do produkcji najnowszego modelu EX30 użyto materiałów z recyklingu – aż 25 proc. aluminium, 17 proc. stali i 17 proc. tworzyw sztucznych każdego z tych aut pochodzi właśnie z odzysku. Dzięki tak świadomym decyzjom marka zamierza osiągnąć do 2040 roku pełną neutralność klimatyczną we wszystkich obszarach swojej działalności.

Natalia Jeziorek
  1. Styl życia
  2. Społeczeństwo
  3. Nowa era ekologicznego luksusu w światowej motoryzacji
Proszę czekać..
Zamknij