Znaleziono 0 artykułów
13.01.2023

Repeta z epoki: 14 najlepszych filmów kostiumowych

13.01.2023
Fot. East News/Sony Pictures/Courtesy Everett Collection

Pełne przepychu filmy kostiumowe mogą stanowić ucieczkę od trudnych czasów. Tych, których jednak męczy bogactwo dusznych salonów, widok wypielęgnowanych trawników i prostolinijność zalotników, informujemy, że istnieje grupa filmów, które bawią się konwencją gatunku. Łącząc punkowe piosenki z kostiumami, wyścigami homarów, obsadą o różnych kolorach skóry i zakazanymi romansami, pozwalają nam spojrzeć na historię przez nowy pryzmat i w rezultacie poczuć się zaskakująco nowocześnie.

„Maria Antonina” (2006)

Fot. East News/Sony Pictures/Courtesy Everett Collection

Z wstawkami z zakupów w rytmie popu z lat 80., pikantnymi balami maskowymi i nocnymi wędrówkami po Wersalu, relacja Sofii Coppoli z rządów skazanej na zagładę francuskiej królowej jest radośnie wywrotowa. Grana przez Kirsten Dunst bohaterka jest żywiołową nastolatką, która szuka ukojenia od nieszczęśliwego małżeństwa w lekkomyślnym hedonizmie. Od cukierkowych kolorów butów Manolo Blahnika po falbaniaste jedwabne suknie film jest wizualną ucztą, która pozwala na rozkoszowanie się przyjemnościami sprzed wieków.

„Wichrowe wzgórza” (2011)

Fot. East News/ECOSSE FILMS

Żywiołowa i erotyczna przeróbka XIX-wiecznej powieści Emily Brontë autorstwa Andrei Arnold przepełniona jest tęsknotą. W rolach młodszego i starszego wcielenia Heathcliffa obsadzono Solomona Glave’a i Jamesa Howsona – po raz pierwszy bajroniczny bohater został zagrany przez czarnoskórych aktorów – oraz Shannon Beer i Kayę Scodelario jako dziką i niezrównoważoną Cathy. Przyjaciele z dzieciństwa biegają razem przez mgliste bagna i porośnięte wzgórza, ale jako dorośli szybko przekonują się, że ich miłość jest wzajemnie niszcząca.

„Belle” (2013)

Fot. East News/SIXTY SIX PICTURES/IFEATURES

Podstawę romansu Ammy Asante stanowi prawdziwa i niesamowita historia. Gugu Mbatha-Raw gra Dido Elizabeth Belle, kolorową córkę kapitana Królewskiej Marynarki Wojennej. Urodzona w niewoli w XVIII wieku, staje się dziedziczką, która przyciąga do siebie wielu zalotników, aż do momentu, gdy wpada jej w oko wyidealizowany prawnik (Sam Reid). Ich związek oznacza polityczne przebudzenie Dido, która rozważa swoją pozycję w społeczeństwie w stosunku do swojej rasy, której członkowie wciąż są traktowani jak własność białych.

„Lady M” (2016)

Fot. East News/Roadside Attractions/Courtesy Everett Collection

W hitchcockowskim thrillerze Williama Oldroyda osadzonym w XIX-wiecznym Northumberland nie sposób oderwać oczu od Florence Pugh. Aktorka gra nastolatkę, która zostaje wydana za mąż za despotycznego starszego mężczyznę (Paul Hilton) i otrzymuje zakaz opuszczania ich posiadłości. Kiedy on musi wyjechać w podróż służbową, ona poznaje smak wolności, zakochuje się w barczystym stajennym (Cosmo Jarvis) i postanawia wziąć życie we własne ręce. Gra aktorska jest poruszająca, scenografia idealna, a napięcie tylko gwałtownie rośnie.

„Przyjaźń czy kochanie” (2016)

Fot. East News/Wiese/face to face

Humor Jane Austen zajmuje centralne miejsce w satyrze społecznej Whita Stillmana opartej na jej epistolarnej powieści „Lady Susan”. Kate Beckinsale gra w filmie charyzmatyczną wdowę, która desperacko pragnie zabezpieczyć swoją przyszłość, a także przyszłość swojej młodej córki (Morfydd Clark) poprzez małżeństwo. Podróżuje od domu jednego bogatego przyjaciela do drugiego, ubrana w kapelusze z pióropuszami i jedwabne peleryny, oczarowując każdego, kogo spotka, i planując swój następny ruch. Spodziewajcie się wielkich dawek śmiechu, zaskakujących występów i skandalicznego finałowego twistu.

„Faworyta” (2018)

Fot. East News/CAP/RFS/Capital Pictures

Osiemnastowieczny dwór królowej Anny (Olivia Colman) stanowi scenerię dla absurdalnej czarnej komedii Yorgosa Lanthimosa o walce o władzę i pałacowych intrygach. Rachel Weisz i Emma Stone w roli dwóch bezlitosnych faworytek monarchy, które za wszelką cenę próbują się nawzajem przechytrzyć, są wyśmienite. Na co dzień zajmują się treningiem strzeleckim, wyścigami homarów, obrzucaniem mężczyzn owocami i podsuwaniem trucizny do pozostawionych bez opieki filiżanek herbaty. Co najlepsze, w całym tym dramacie nie ma ani jednej nieszczęśliwej kobiety.

„Colette” (2018)

Fot. East News

Weteranka dramatów historycznych, Keira Knightley, błyszczy jako tytułowa francuska powieściopisarka w miłosnej odzie do XIX-wiecznego Paryża Washa Westmorelanda. Śledzimy ją, gdy wychodzi za Henry’ego Gauthiera-Villarsa (Dominic West) i pisze „Klaudynę w szkole”, która zostaje opublikowana pod jego nazwiskiem. Jej sukces skłania ją do buntu, najpierw poprzez namiętne romanse z kobietami, a potem przez odzyskanie prawa autorskiego. Jej stroje – słomkowe kapelusze, bluzki z bufiastymi rękawami i luźne garnitury – tylko dodają filmowi uroku.

„Portret kobiety w ogniu” (2019)

MK2 Films

Artystka (Noémie Merlant) przybywa na bezludną wyspę w Bretanii – tak rozpoczyna się XVIII-wieczna historia miłosna Céline Sciammy. Otrzymuje ona zlecenie namalowania portretu ślubnego młodej kobiety z problemami (Adèle Haenel), którą obiecano mediolańskiemu szlachcicowi. W trakcie sesji malarskich para nawiązuje sekretny romans i ma odwagę wyobrazić sobie świat, w którym mogłyby być razem. Film jest równie porywający co rewolucyjny w swojej celebracji kobiecego spojrzenia.

„Małe kobietki” (2019)

Fot. East News

Kobieca ambicja leży u podstaw adaptacji ukochanego klasyka Louisy May Alcott sfilmowanego przez Gretę Gerwig. Saoirse Ronan, Florence Pugh, Emma Watson i Eliza Scanlen są czarującymi siostrami March, wyzwolonymi nastolatkami, które wystawiają sztuki teatralne, tworzą tajne stowarzyszenie i rozwijają głębokie rozumienie związku między sztuką a komercją. Goniąc za swoimi marzeniami w Nowym Jorku, Paryżu i w rodzinnym domu w Concord w Massachusetts, przekraczają ograniczenia nałożone na kobiety swojej epoki.

„Emma” (2020)

Fot. East News

Ostre riposty, odrobina męskiej nagości i scena oświadczyn przerwana przez niespodziewane krwawienie z nosa – to tylko niektóre z elementów, które odróżniają film Autumn de Wilde od innych adaptacji Jane Austen. Anya Taylor-Joy zachwyca jako swatka, która jest zdeterminowana, by znaleźć odpowiedniego kawalera dla swojej nowej przyjaciółki (Mia Goth). Zalotnicy – Johnny Flynn, Josh O’Connor, Callum Turner – są tu bardzo zmysłowi, wnętrza w pastelowych odcieniach bardzo gustowne, a kostiumy ostentacyjnie bogate.

„Magiczny świat Davida Copperfielda” (2020)

Można było się spodziewać, że Armando Iannucci tchnie nowe życie w rozległą Bildungsroman Charlesa Dickensa. W rękach nieskończenie pomysłowego komika opowieść o chłopcu, który bierze sprawy w swoje ręce i szuka sławy oraz fortuny, staje się szaloną rozkoszą, z zabawnym scenariuszem, kreskówkowymi przebojami, walącymi się scenografiami i potężną dawką magicznego realizmu. Główną rolę gra Dev Patel, a partnerują mu Peter Capaldi jako groźny mężczyzna w kapeluszu oraz Tilda Swinton jako ekscentryczna właścicielka gruntu, która zrzuca intruzów z osła.

„Amonit” (2020)

Fot. East News

W spokojnym melodramacie Francisa Lee, który śledzi losy zrzędliwej paleontolog (Kate Winslet) i młodej kobiety dochodzącej do siebie po niedawnej tragedii (Saoirse Ronan), w otoczeniu skalistych plaż XIX-wiecznego Lyme Regis, niespodziewanie rozkwita romans. Kiedy mąż jednej z kobiet, wybitny geolog, płaci drugiej za opiekę nad nią podczas jego wyprawy, obie kobiety zaczynają na sobie polegać, a w końcu oddają się swoim pragnieniom. Ścieżka dźwiękowa jest porywająca, kostiumy niewiarygodnie wyrafinowane, a zakończenie odpowiednio słodko-gorzkie.

„Perswazje” (2022)

Fot. Materiały prasowe Netflix

Charakterystyczne dla „Fleabag” wypowiedzi do kamery, wyjątkowo niezręczne zachowania przy stole, niefrasobliwe kostiumy inspirowane Patti Smith i Debbie Harry, a także sekwencja, w której główna bohaterka próbuje się załatwić w lesie – wszystko w żartobliwym ujęciu Carrie Cracknell na temat najbardziej ponurej powieści Jane Austen. Dakota Johnson to przewrotna Anne Elliot, wciąż tęskniąca za powściągliwym kapitanem marynarki Frederickiem Wentworthem, którego przekonała do małżeństwa wiele lat temu. Między dwójką ponownie iskrzy, kiedy on ponownie wkracza w jej życie i zderza się z najnowszym zalotnikiem: Panem Elliotem granym przez Henry’ego Goldinga.

„Kochanek Lady Chatterley” (2022)

Fot. Materiały prasowe Netflix

Szybko mówiąca, popijająca martini i zmysłowo ubrana Constance Reid (Emma Corrin) poślubia spełniającego wszystkie warunki Clifforda Chatterleya (Matthew Duckett) na początku swobodnej interpretacji kontrowersyjnej powieści DH Lawrence’a, wyreżyserowanej przez Laure de Clermont-Tonnerre. Kiedy on wraca z I wojny światowej przykuty do wózka inwalidzkiego, namawia ją do romansu w celu spłodzenia potomka. Ona zgadza się, rozpoczynając gorący związek z wrażliwym leśniczym (Jack O’Connell). Dochodzi do błotnistych schadzek w lesie, dzikich kąpieli i tańca nago w deszczu, a wszystko to kończy się skandalem.

Materiał oryginalnie ukazał się na Vogue.co.uk.

Radhika Seth
Proszę czekać..
Zamknij