Znaleziono 0 artykułów
13.04.2023

15 projektów Karla Lagerfelda, które zasługują na swoje miejsce na czerwonym dywanie MET Gali

13.04.2023
Fot. Getty Images

Tematem przewodnim tegorocznej MET Gali jest twórczość Karla Lagerfelda, a wydarzenie poprzedziła tematyczna, wiosenna wystawa Costume Institute, która w 2023 roku poświęcona jest pracy zmarłego projektanta pracującego w Chanel, Fendi, Chloé, Balmain, Patou i dla własnej marki. Jak zawsze dress code podczas gali w pierwszy poniedziałek maja powinien odzwierciedlać temat retrospektywnej ekspozycji, zatem goście proszeni są o ubranie się „na cześć Karla”. Jakie projekty chcielibyśmy zobaczyć na czerwonym dywanie?

Ogromny dorobek Lagerfelda oznacza, że goście i projektanci nie będą narzekać na brak inspiracji, a fani mody mogą spodziewać się wielu elementów vintage na czerwonym dywanie.

Zespół „Voguea” przejrzał stylizacje z katalogu Karla, by wybrać te, które chcielibyśmy zobaczyć na czerwonym dywanie MET Gali – od tweedowej sukni ślubnej Chanel, którą Claudia Schiffer miała na sobie na wybiegu w 1995 roku, po wyjątkową suknię z organzy z wiosenno-letniej kolekcji Karla Lagerfelda dla Chloé z 1974 roku.

Oto, co chcielibyśmy zobaczyć podczas tego wyjątkowego wieczoru.

Artykuł pojawił się oryginalnie na Vogue.co.uk.

Cara Delevingne zamknęła pokaz Chanel wiosna-lato 2014 w cekinowej sukni o swobodnym charakterze, stworzonym dzięki dekoltowi jak w T-shircie oraz pasującymi do stroju cekinowym sneakersom. Chętnie zobaczylibyśmy, jak Cara nosi ten zestaw ponownie, na czerwonym dywanie.

W kolekcji Chanel na jesień-zimę 1991 roku znalazły się T-shirty pokryte złotymi i perłowymi łańcuchami, radykalnie nowoczesne jak na tamte czasy, a wpływ Madonny na projekty był wyjątkowo wyraźny. „Lagerfeld jest świadomie prowokacyjny”, zauważył „Vogue” w styczniu 1992 roku, „przenosi swój pokaz Chanel na krawędź otchłani kiczu i funku. Jego dzikie akcesoria w heavy metalowym stylu i buty motocyklowe mają potężny wpływ na modę”.

Ten projekt Chanel z kolekcji couture jesień-zima 1991 to definicja sukni księżniczki. Wszystko dzięki spódnicy, której nie powstydziłby się Kopciuszek, i liliowej organzie wysadzanej kamieniami. Kryształowe bransolety, duże kolczyki i szal dodają jej bajkowego charakteru.

Gwiazdy taka jak Selena Gomez czy Zoë Kravitz mogłyby ożywić ten elegancki czarny look, który Tatjana Patitz miała na wybiegu Chanel, prezentując kolekcję jesień-zima 1991-1992. Dodatek czarnej, prześwitującej marynarki sprawia, że ta mini bez ramiączek wygląda naprawdę wyjątkowo.

Naomi Campbell w cekinowej sukience w paski z kolekcji couture jesień-zima 1996, która dzięki perłowym ramiączkom i fasonowi nawiązuje do stylu flapper.

Na pokazie couture jesień-zima 1995 pojawiła się nie jedna, ale pięć panien młodych Chanel, wśród nich Claudia Schiffer i Helena Christensen. Karl bawił się oryginalnymi projektami Coco, prezentując dopasowaną sukienkę do kostek w stylu klasycznego żakietu Chanel z tweedu bouclé.

Claudia Schiffer zamknęła pokaz couture Chanel jesień-zima 1993 we wspaniałej sukni, pokrytej delikatnymi kwiatami, z efektem crop-top i widocznymi gorsetowymi wstawkami. Dodatek spodni, element gorsetu i doskonałe ręczne wykonanie sprawiły, że jest to główny kandydat do odświeżenia na czerwonym dywanie MET Gali.

Przyjrzyjmy się bliżej cekinowej sukni kolumnowej Alek Wek, noszonej na wybiegu pod pełną dramaturgii peleryną, z nowoczesnym dekoltem i długimi rękawami.

Archiwalne ślubne looki mogą zdominować tegoroczny czerwony dywan MET Gali, a ta suknia Chanel z 2004 roku jest naprawdę legendarna. Alek Wek była pierwszą czarnoskórą modelką, która zamknęła pokaz Chanel haute couture jako panna młoda, a wcześniej powiedziała w rozmowie z redakcją „Vogue’a”: – Podczas przymiarki do pokazu Karl powiedział mi, że zainspirowałam tę suknię. Pokazał mi szkic. Nie chciał welonu ani niczego na czubku mojej głowy; chciał mieć pewność, że moja twarz będzie widoczna. Pamiętam, że się rozpłakałam. To było przeżycie pełne emocji. Jako pierwsza czarna kobieta, która wystąpiła w pokazie haute couture Chanel w roli panny młodej, czułam, że to naprawdę nadało wydarzeniu inny ton. Wysłało naprawdę pozytywny komunikat o różnorodności.

Pokaz couture Chanel wiosna-lato 1992 był jednym z najbardziej ikonicznych wybiegów Karla, a ogromny kapelusz o rzeźbiarskiej formie, który nosiła Naomi Campbell, jest idealnym materiałem na MET Galę.

Kolekcja couture Chanel wiosna-lato 1992 przeszła do historii, a ta czarna sukienka, ozdobiona złotymi łańcuchami jest ważną częścią spuścizny Karla. Chętnie zobaczylibyśmy ten archiwalny projekt na schodach albo życzylibyśmy sobie, żeby zainspirował się nim jeden z projektantów. Już raz bowiem miał swój wielki moment podczas MET Gali, kiedy w 2019 roku pojawiła się w nim Lily Rose Depp.

Kolekcja couture Chanel na wiosnę-lato 1999 pozostaje bardzo aktualna, a oglądanie jej z perspektywy czasu jest o tyle ciekawe, że cechowały ją brak czerni i niewiele tak zwanych „cocoizmów”. Uma Thurman sukienkę z kolekcji miała na sobie podczas gali rozdania Oscarów.

Oto kolejny look z kolekcji couture Chanel wiosna-lato 1999, projekt, który jest idealnym przykładem dominującego w tym roku trendu dyskretnego luksusu. Ta suknia ślubna nie przypomina za bardzo sukni ślubnej.

Kolejna kreacja z tiulem i organzą z pokazu couture Chanel wiosna-lato 1999, która odzwierciedla „senny nastrój" kolekcji, jak to określił „Vogue”. Ta zwiewna sukienka z dekoltem w stylu tank-topu byłaby ciekawym antidotum na fantastyczne stylizacje MET Gali.

Ta czarna jedwabna sukienka pochodzi z wiosennej kolekcji Karla Lagerfelda z 1974 roku dla Chloé – jego pierwszej w tym domu mody. Składa się ona z czarnej slip dress oraz jedwabnej organzy, na którą nałożona jest spódnica ze srebrnymi cekinami i koralikami, wyhaftowanymi wzdłuż body i spódnicy. Sylvie Vartan miała ją na sobie we francuskim wydaniu „Vogue’a” w 1974 roku i jest to projekt, który na zawsze zapisał się w historii mody. Właśnie dlatego byłby magicznym dodatkiem do innych strojów czerwonego dywanu MET Gali.

Emma Spedding
Proszę czekać..
Zamknij