Znaleziono 0 artykułów
15.08.2022

Ekscentrycznie i zmysłowo: Dzianiny Isy Boulder

15.08.2022
(Fot. materiały prasowe)

Na Isę Boulder wiele osób zwróciło uwagę, gdy w projekcie tej marki – dzianinowe top braletka, rękawy, dół od bikini i pończochy o wzorze jak negatywy rombów – wystąpiła Normani w teledysku do piosenki „Wild Side”, nagranej razem z Cardi B. To look seksowny, a jednocześnie zręcznie wykonany z rzemieślniczego punktu widzenia, w równym stopniu eksperymentalny, co ponętny. A Normani to niejedyna znana osoba, która zainteresowała się Isą Boulder. Całkiem słusznie.

Isa Boulder, marka tworząca stroje kąpielowe i dzianiny, zdobyła serca takich gwiazd popu jak Dua Lipa i Lorde (co widać na Instagramie) oraz większości przedstawicielek pokolenia zoomersów (co zauważyłem na TikToku). To, co sprawia, że jej projekty są wyjątkowe, to zacieranie się granic pomiędzy bielizną a ubraniami ready-to-wear.

Projektantka Cecilia „Lia” Basari i jej partnerka biznesowa Yuli Suri założyły markę jako linię strojów kąpielowych w 2016 roku, niedługo po tym, jak Basari ukończyła studia na Central Saint Martins i powróciła do rodzinnej Indonezji. – Zaczęłyśmy od kostiumów kąpielowych, ponieważ ich produkcja sprowadza się do wykrawania i szycia i nie wymaga inwestycji w nowe maszyny – mówi Basari. – Poza tym chciałyśmy tworzyć coś, co będzie się sprzedawać również na Bali, a to oczywiście stroje plażowe – dodaje.

(Fot. materiały prasowe)

Jednak nie mówimy tu o zwykłych bikini. – Miałam uprzedzenia do kostiumów kąpielowych, ponieważ wydawało mi się, że zbyt łatwo się je projektuje. Myślałam, że składają się tylko z trójkątów – mówi Basari ze śmiechem. – Lecz gdy dokładnie to przeanalizowałam, zdałam sobie sprawę, że można zrobić to inaczej – przyznaje. Wtedy pojawiły się obszyte drutem i drapowane miseczki staników, marszczone stroje jednoczęściowe oraz ręcznie tkane bikini. Wszystkie te projekty plasowały się gdzieś pomiędzy modnymi ubraniami ready-to-wear a prawdziwym strojem kąpielowym, który nie jest „zbyt ciężki lub niepraktyczny, by nosić go na plaży lub w basenie”.

(Fot. materiały prasowe)

Gdy na Bali zamknięto lokalną fabrykę, duet zatrudnił pozbawionych wtedy pracy rzemieślników. Basari, której bliska jest idea odpowiedzialnego designu, od początku chciała tworzyć dzianiny, ponieważ można w nich wykorzystywać używane materiały. – Przędzę da się wykorzystać ponownie, a używając jej bardziej efektywnie, można zredukować ilość odpadów – mówi, po czym dodaje: – Nie chcę być hipokrytką i mówić, że odpadów w ogóle nie ma, ale ogólnie rzecz biorąc, uważam, że produkcja dzianiny jest dużo bardziej wydajna.

(Fot. materiały prasowe)

W czasie naszej rozmowy Basari często wspomina o aspektach technicznych swojej pracy. Dzieje się tak dlatego, że jak wielu projektantów pracujących z dzianiną, świetnie orientuje się w technikaliach. – Lubię znać szczegóły pracy poszczególnych maszyn: Jakie są ograniczenia tego konkretnego wskaźnika? Do czego mogą służyć konkretne włókna? Zachowuję się jak dziecko w sklepie ze słodyczami, jest tak wiele rzeczy, których chcę się dowiedzieć – mówi projektantka.

(Fot. Getty Images))

Choć w tworzonych przez nią sylwetkach łatwo popełnić prosty błąd, projekty Isy Boulder są niesamowicie skomplikowane. Wraz z technikami pracującymi w fabryce Basari bada, gdzie leżą granice tego, co można zrobić z dzianiną. Najlepszym tego przykładem jest technika prowadząca do powstania tkanin w romby. Wszystko zaczęło się od zgłębiania prostych form układających się we wzory, które rozciągnięte na ciele, uformowały romby. Teraz jest to element charakterystyczny jej projektów, który pojawia się nie tylko w teledysku Normani, lecz także w nowej kolekcji marki – jako sukienki slip dress warstwowo ułożone na dzianinowych golfach.

Latem 2022 roku Basari dopracowuje „technikę balonową” swojej marki, na którą składają się zszyte razem, wypchane rurki tkaniny wykorzystywanej do produkcji strojów kąpielowych, z których tworzy sukienki o fakturze przypominającej ścieg warkoczowy lub plecionki. Równie seksowne i ekscentryczne są jej rzeźbiarskie, prążkowane sukienki bodycon, plecione slip dress oraz robione na szydełku topy, których rozmiary zależą od części ciała, którą mają zakrywać.

Wiele z wiosennych projektów oscyluje gdzieś pomiędzy kategoriami kostiumy kąpielowe i dzianiny. Basari uważa, że to właśnie ten balans przyciąga gwiazdy pop, takie jak Dua Lipa, Lorde czy Caroline Polachek. – Uwielbiają seksowną naturę naszej marki – mówi Basari i dodaje: – Występują na scenie, gdzie mogą więcej bawić się modą i wybierać bardziej zmysłowe ubrania niż inni, więc to one doceniły nas jako pierwsze.

Tym, co sprawiło, że dzianiny Basari nie mają sobie równych, jest jej umiejętność wydobywania z rzemiosła sensualnego powabu. Gdy pisałem ten tekst, mój tiktokowy algorytm podpowiedział mi wideo z kategorii „get ready with me”, na którym pewna kobieta przymierza „dziwny top, który kupiła przez platformę SSENSE”. – Ludzie, to chyba nie zadziała – powiedziała, zanim skomponowała stylizację, która wyglądała, jakby została stworzona do tego, by przezwyciężyć wątpliwości tiktokerki, a zaraz potem jej followersów. Właśnie na tym polega urok marki Isa Boulder.

Artykuł ukazał się oryginalnie na Vogue.com.

José Criales-Unzueta
Proszę czekać..
Zamknij