Znaleziono 0 artykułów
17.10.2022

Tematy przewodnie Met Gali na przestrzeni lat

17.10.2022
Madonnaa w sukni od Jeana Paula Gaultiera i biżuterii marki Narcis Pheres / (Fot. Getty Images)

Po tym, jak poznaliśmy temat przewodni przyszłorocznej Met Gali, przyglądamy się motywom wydarzenia od 1995 roku do dziś. Przypominamy wiele z pierwszych poniedziałków w maju.

To już potwierdzone: temat przewodni Met Gali 2023 brzmi „Karl Lagerfeld: A Line of Beauty”. Wystawa przyjrzy się życiu – i kreatywnemu dziedzictwu – projektanta, który kształtował oblicze mody przez ponad pół wieku.

Ogłoszenie tematu przewodniego to ważny moment, który wyznacza dress code (stanowiący dla celebrytów, projektantów oraz innych wpływowych osób wyzwanie, by stworzyć kostiumy niosące określony przekaz), określający wystrój oraz, co najważniejsze, wyższy cel przyświecający wieczorowi. Ta gala jest oczywiście jednym z najważniejszych wydarzeń charytatywnych, w którym biorą udział największe gwiazdy, jednak jej znaczenie wykracza poza zebrane dolary i relacje w mediach społecznościowych. To ważny pokaz sztuki jako mody i mody jako sztuki, udowadniający, że obie te formy wyrazu współtworzą kulturę. 

Każdy temat przewodni wybierany jest z największą rozwagą – chodzi o odpowiedź na pytania: Jaką opowieść przedstawia? Jakiej historii uczy? W roku 2018 podczas gali „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” wystawiono na pokaz setki sakralnych przedmiotów z Watykanu. Kilka lat wcześniej wydarzenie zatytułowane „China: Through the Looking Glass” odwoływało się do wpływu Chin na wschodni i zachodni dizajn, a w maju 2019 roku eksplorowano „Camp”, znaczenie sztuczek, jakimi posługuje się ten styl.

Przedstawiamy założenia każdego z tematów przewodnich Met Gali, poczynając od roku 1995, gdy Anna Wintour została przewodniczącą komitetu organizacyjnego.  

2022: „In America: An Anthology of Fashion”

„In America: An Anthology of Fashion” stanowiła drugą część analizy amerykańskiej mody, prowadzonej przez Metropolitan Museum. (Część pierwsza, „In America: A Lexicon of Fashion”, rozpoczęła się we wrześniu 2021 i posłużyła za temat przewodni Met Gali w tym samym roku.) Podczas gdy „Lexicon” szeroko przyglądał się całości amerykańskiej mody – szczególnie młodszym projektantom – „Anthology” była retrospektywą przedstawiającą projekty oraz ich twórców: – Te historie naprawdę odzwierciedlają ewolucję amerykańskiego stylu, ale przybliżają też prace poszczególnych krawców i krawcowych, projektantów i projektantek – wyjaśnia Andrew Bolton, główny kurator Instytutu Kostiumów Wendy Yu. – Dla mnie ekscytujące jest to, że niektóre z nazwisk, takie jak Charles James, Halston czy Oscar de la Renta, będą bardzo dobrze znane studentom mody, jednak wiele innych postaci tak naprawdę zostało zapomnianych, przeoczonych lub sprowadzonych do roli przypisów w historii mody.

2021: „In America: A Lexicon of Fashion”

Andrew Bolton w rozmowie z „Vogiem” wyjaśniał, że wydarzenie w 2021 roku miało odpowiadać na pytanie: „Kto może być Amerykaninem?”. I do niego własnie odnosiła się czerwono-biało-niebieska jedwabna wstęga z kolekcji Prabala Gurunga, stworzonej z okazji dziesiątej rocznicy jego twórczości. – Amerykańscy projektanci są wśród najważniejszych w dyskusji na temat różnorodności, inkluzywności, zrównoważonego rozwoju, płynności płciowej i ciałopozytywności – powiedział. – Kontekst gali pozwala nam skupić się na młodszych projektantach, którzy świadomie i głęboko angażują się w te idee. Wystawę tworzyło ponad 100 prac amerykańskich projektantów, od Marca Jacobsa po La Réunion.

Goście, między innymi współprzewodniczący gali Timothée Chalamet, Billie Eilish, Amanda Gorman i Naomi Osaka, przestrzegali oficjalnego dress codeu wieczoru, odnoszącego się do amerykańskiej niepodległości.

Rihanna w sukni Balenciaga Couture i A$AP Rocky w ERL / (Fot. Getty Images)

2020: „About Time: Fashion and Duration”

W roku 2020 z powodu pandemii gala została przesunięta na późniejszy, nieokreślony termin, jednak i tak warto przyjrzeć się jej tematowi przewodniemu: „About Time” przypominał ostatnie 1,5 wieku historii mody, odnosił się też do 150. rocznicy Met. Inspiracją Boltona była adaptacja „Orlando” Virginii Woolf, film z 1992 roku. – W spojrzeniu Woolf na czas podoba mi się idea kontinuum – powiedział Bolton. – Nie ma początku, środka ani końca. Jest tylko jeden wielki środek. Zawsze uważałem, że to samo dotyczy mody. Moda to teraźniejszość.

2019: „Camp: Notes on Fashion”

Przygotowując wystawę w roku 2019, Bolton sięgnął do znaczących, prekursorskich „Notatek o kampie” Susan Sontag z 1964 roku. Esej odnosi się do wrażliwości naznaczonej przez kulturę pełną nadmiaru czy swego rodzaju złego gustu, a przykładami takiej estetyki była twórczość Oscara Wilde’a czy styl secesyjny. Wśród rzeczy przedstawionych na wystawie znalazły się oszałamiające looki od Off-White, Schiaparelli, Moschino, Diora, Thoma Browne’a i wiele innych.

Lady Gaga w sukni od Brandona Maxwella / (Fot. Getty Images)

2018: „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination”

Na wystawie związanej z boskim tematem przewodnim gali z 2018 roku znalazły się setki przedmiotów sakralnych, w tym dziesiątki obiektów przysłanych z Watykanu (większość z nich nigdy wcześniej nie była pokazywana poza Rzymem). Goście stanęli na wysokości postawionego przed nimi zadania. Rihanna przebrała się za papieża, a Katy Perry za anioła (w pełnym stroju, ze skrzydłami).

2017: „Rei Kawakubo/Comme des Garçons: Art of the In-Between”

Ta Met Gala była hołdem złożonym legendarnej japońskiej projektantce Rei Kawakubo. Na wystawie znalazły się jej obiekty, jak sama lubi nazywać swoje prace. Niektórzy goście, tacy jak Rihanna czy Caroline Kennedy, wzięli sobie do serca temat przewodni i założyli konkretne oryginalne modele, z kolei inni postawili na interpretację tematu, korzystając z prac innych projektantów. Współprzewodniczącymi wydarzenia byli Katy Perry i Pharrell Williams.

Ysaunny Brito w Olivier Rousteing w Balmain / (Fot. Getty Images)

2016: „Manus x Machina: Fashion in an Age of Technology”

Ekskluzywne wydarzenie stało się powrotem do przyszłości z technologią na czele. Claire Danes dosłownie rozświetliła bal jarzącą się suknią, a Emma Watson założyła składający się z pięciu elementów zestaw Calvin Klein Collection, wykonany z plastikowych butelek z recyklingu. Sama wystawa koncentrowała się na dychotomii pomiędzy modą szytą ręcznie i maszynowo, a znalazło się na niej ponad 100 projektów haute couture i ready-to-wear.

Beyoncé w kreacji Givenchy Haute Couture i biżuterii Lorraine Schwartz / (Fot. Getty Images)

2015: „China: Through the Looking Glass”

Ta Gala odwoływała się do wpływu Chin na zachodnią modę – temat idealny dla cesarza. Powstała dzięki połączeniu wysiłków dyrektorów Wydziału Sztuki Azjatyckiej oraz Instytutu Kostiumów Metropolitan Museum of Art, a pokazano looki Chanel, Alexandra McQueena, Christian Dior Haute Couture. Uczestnicy, od George’a i Amal Clooney’ów po Rihannę (ubraną w oszałamiającą żółtą suknię chińskiej projektantki Guo Pei), na wieczór w muzeum ubrali się zgodnie z tematem przewodnim.

2014: „Charles James: Beyond Fashion”

Muzeum uhonorowało ważną dla świata mody postać, mniej znaną szerszej publiczności. Temat przewodni związany z Charlesem Jamesem był nie tylko interesujący, lecz także bardzo oczekiwany, a na wystawie znalazło się 100 najważniejszych prac tego projektanta. Na imprezie, której przewodniczyli Sarah Jessica Parker, Bradley Cooper i Oscar de la Renta, można było zobaczyć różnorodne eleganckie suknie balowe.

Arizona Muse w suki projektu Ralph & Russo Couture / (Fot. Getty Images)

Od retrospektyw projektantów po celebrację zjawisk nadprzyrodzonych – poniżej znajdziesz wszystkie tematy przewodnie Met Gali z ostatnich dwóch dekad:

2013: „Punk: Chaos to Couture”

2012: „Schiaparelli and Prada: Impossible Conversations”

2011: „Alexander McQueen: Savage Beauty”

2010: „American Woman: Fashioning a National Identity”

2009: „The Model as Muse: Embodying Fashion”

2008: „Superheroes: Fashion and Fantasy”

2007: „Poiret: King of Fashion”

2006: „AngloMania: Tradition and Transgression in British Fashion”

2005: „The House of Chanel”

2004: „Dangerous Liaisons: Fashion and Furniture in the 18th Century”

2003: „Goddess: The Classical Mode”

2002: Brak motywu przewodniego

2001: „Jacqueline Kennedy: The White House Years”

2000: Brak motywu przewodniego

1999: „Rock Style”

1998: „Cubism and Fashion”

1997: „Gianni Versace”

1996: „Christian Dior”

1995: „Haute Couture”

 

Artykuł oryginalnie ukazał się na Vogue.com.

Elise Taylor
Proszę czekać..
Zamknij