Znaleziono 0 artykułów
06.05.2019

Gosha Rubchinskiy: Człowiek projekt

06.05.2019
Gosha Rubchinskiy (Fot. Jacopo Raule/Getty Images for Gucci )

Jego nazwisko stało się synonimem nowej fali w modzie ulicznej. Współpracował z największymi graczami w branży. Symbole zaczerpnięte z rosyjskiej kultury udało mu się zgrabnie połączyć z estetyką klubowego undergroundu. Projektant Gosha Rubchinskiy jest piekielnie zdolny. I równie nieobliczalny. Wiosną ubiegłego roku, gdy był u szczytu kariery, ogłosił, że nie będzie już tworzył sezonowych kolekcji. Zawiesił też działalność autorskiej marki i zainaugurował swój najnowszy enigmatyczny koncept – GR-Uniforma.

Rubchinskiy projektuje ubrania od 2008 r. i z sukcesem łączy komercyjną modę z rosyjskim dziedzictwem. Zaczynał od ulicznych ubrań dla deskorolkarzy. W 2009 r. zadebiutował na offowym moskiewskim tygodniu mody Cycles and Season, a zaraz potem na London Fashion Week. Pokazał tam bluzy z kapturem, T-shirty i spodnie dresowe ozdobione nadrukami, które nawiązywały do estetyki rave i hardcore techno.

To Rubchinskiy zapoczątkował powrót do muzyki elektronicznej z lat 90., którą do dziś odkrywają jego naśladowcy. Później tworzył fotografię. Na dalszy rozwój marki zabrakło mu pieniędzy. W 2012 r. wsparło go Comme des Garçons – globalna marka, która łączy sztukę z dochodowym modowym biznesem. Pod koniec XX wieku Comme des Garçons stało się symbolem kultury japońskiej, a w XXI pomogło Goshy stać się symbolem nowej kultury rosyjskiej.

Gosha Rubchinskiy (Fot. David M. Benett/Dave Benett/Getty Images for Burberry)

Metropolie Rosji

Od 2017 r. Rubchinskiy nie pokazuje już swoich kolekcji w Londynie, Paryżu czy we Florencji. Prezentuje je w rosyjskich miastach oddalonych od stołecznej Moskwy. Pokaz kolekcji jesień–zima 2017–2018 zorganizował w XIX-wiecznym gmachu giełdy w Kaliningradzie. Po II wojnie światowej w świątyni kapitalizmu urządzono radziecki Dom Kultury Marynarzy. Wzory na ubraniach Goshy nawiązywały do malarstwa Kazimierza Malewicza, twórcy „Czarnego kwadratu”, a zaprojektowane przez Stephena Jonesa czapki odwoływały się do rosyjskich uszatek.

Kolekcję wiosna–lato 2018 pokazano w legendarnym Pałacu Kultury Pracowników Komunikacji w Sankt Petersburgu. Na przełomie lat 80. i 90. odbywały się tu pierwsze rave’owe imprezy. Gosha Rubchinskiy fascynuje się kulturą klubową, która wybuchła w Rosji wraz z upadkiem ZSRR. By zobaczyć stroje Goshy, kupcy oraz dziennikarze mody pojechali w końcu do mroźnego Jekaterynburga położonego na stokach Uralu. Pasmo górskie dzieli Eurazję na dwa umowne kontynenty. To tu zamordowano ostatniego cara Rosji Mikołaja II Romanowa. Show jesień–zima 2018–2019 odbył się w Centrum Borysa Jelcyna, pierwszego prezydenta Rosji. Scenografię pokazu tworzył obraz z napisem „Wolność” (свобода) – to praca gwiazdy rosyjskiej sztuki awangardowej, Erika Bułatowa. Widzowie otrzymali także przewodniki po Jekaterynburgu, czwartym najludniejszym mieście Federacji.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez ГР-Униформа (@gr_uniforma)

Gosha Rubchinskiy, jesień-zima 2015 (Fot. Catwalking/Getty Images)

Gosha Rubchinskiy zburzył stereotypowy wizerunek Rosji, który ukształtowały agresywna polityka Władimira Putina oraz wystawne życie mieszkańców podmoskiewskiej Rublówki. Goshę fascynują kultura młodych rosyjskich muzyków, deskorolkowców i miłośników rave, a także klubowy underground przełomu XX i XXI wieku oraz sztuka dawnych awangardzistów, takich jak Aleksander Rodczenko czy Kazimierz Malewicz. Rubchinskiy stworzył też kolekcję z okazji mistrzostw świata w piłce nożnej, które odbyły się w ubiegłym roku w Rosji. – Sport, muzyka i kultura mogą jednoczyć ludzi i sprawiać, że czują się wolni – tłumaczył w wywiadzie dla „Dazed Digital”. Hasło „футбол” („futbol”, napisane na T-shirtach cyrylicą) stało się globalnym modowym fetyszem.

Postrockowy uniform

Dziś nie ma już nowych ubrań z napisanym cyrylicą imieniem i nazwiskiem moskiewskiego kreatora, jest za to marka GR-Uniforma. Pierwsza kolekcja „Part 1 GRUPPA” powstała we współpracy z rosyjskim zespołem Gruppa. Inauguracja GR-Uniformy była jednocześnie premierą pierwszego singla i teledysku Gruppy. „Ya i Ty” („Ja i ty”) to poetycki postrockowy utwór z elementami elektroniki. Wideoklip nakręcono w Gruzji w zrujnowanej elektrowni w centrum Tbilisi i w górach Kaukazu, w wybudowanym w czasach stalinowskich uzdrowisku Tskaltubo. W filmie widać kaukaski lodowiec i zrujnowaną, ale wciąż ozdobną scenę teatralną, na której sowieccy piosenkarze śpiewali kiedyś dla kuracjuszy. Są też oczywiście ciuchy GR-Uniforma.

– Nie ma specjalnego powodu, dla którego nakręciliśmy ten teledysk właśnie tam. Panują tam odpowiednia dla nas energia i piękno. Szukałem czegoś apokaliptycznego i surrealistycznego – wyjaśniał projektant. – Podoba mi się, jak to wszystko razem wygląda. Trochę smutno, ale z nadzieją tkwiącą gdzieś w środku.

W kolekcji znalazły się m.in. kombinezon w ostrzegawczym czerwonym kolorze i brązowe kalesony z wełny, są też wypłowiałe żółte kamizelki (czy to nawiązanie do francuskich żółtych kamizelek?). Połatany kombinezon z dżinsu powstał we współpracy z firmą Diesel. Kurtki GR-Uniforma mają kieszenie o zaskakujących kształtach, można w nich trzymać kombinerki, śrubokręty, śrubki.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

GR-Uniforma GRUPPA Nikita in London December 2018

Post udostępniony przez ГР-Униформа (@gr_uniforma)

Uniformizacja to nie tylko podporządkowanie, ujednolicenie, oznaczenie grupy zawodowej czy przywdzianie ostrzegawczego kostiumu. Gosha, używając rosyjskiej kultury i sztuki, tworzy ponadnarodową, antynacjonalistyczną unię modnych indywidualistów, którzy lubią podobną estetykę, cenią wolność oraz sztukę. Współczesna moda mówi różnymi językami, ma różne kolory skóry, lecz jest ponadnarodowa i międzynarodowa. Nie dzieli ludzi tak jak polityka.

Marcin Różyc
Proszę czekać..
Zamknij