Znaleziono 0 artykułów
16.08.2021

Jak zrozumieć cyfrowy świat mody?

16.08.2021
Beata Wilczek (Fot. Olga Urbanek)

Czym jest moda cyfrowa? Jak generacja Z wyobraża sobie przyszłość mody? Jak tworzyć inkluzywne kampanie reklamowe? Czym różnią się od siebie moda etyczna i zrównoważona? Jaki wpływ na modę ma sztuczna inteligencja? To pytania, które zadaje sobie agencja Unfolding Strategies. Odpowiedzi podlegają nieustannym zmianom.

Moda, zarówno jako zjawisko społeczn,e jak i ogromna część przemysłu, jest w ciągłej relacji ze zmieniającą się rzeczywistością. Tak jak inne branże kreatywne, podlega transformacjom: kulturowym, ekonomicznym i technologicznym – tłumaczy Beata Wilczek, założycielka Unfolding Strategies. – Inkluzywność to coś więcej niż zatrudnianie kilku modelek odbiegających od schematów, a moda etyczna to nie tylko szycie T-shirtów z bawełny organicznej – dodaje.

(Fot. materiały prasowe)

Czym jest Unfolding Strategies?

Słowo unfolding tłumaczyć można na kilka sposobów. Beata wymienia m.in.: rozwikływanie, rozsupływanie, rozwijanie, a także wykładnie teorii czy wychodzenie na jaw. Unfolding Strategies uświadamia i ujawnia, że każda nawet z pozoru nieznacząca zmiana może być krokiem milowym.

Wiedząc, że internet odpowiada za 4 proc. światowego zanieczyszczenia dwutlenkiem węgla (dwa razy więcej niż przemysł lotniczy), założycielki agencji zadbały o to, by ich strona internetowa była przyjazna środowisku – teraz jedno wyświetlenie to 0,6 g CO2, a w przyszłości ma zużywać jeszcze mniej energii.

Beata Wilczek pochodzi z Wrocławia, gdzie studiowała psychologię na Uniwersytecie SWPS, z którym wciąż współpracuje. Przez chwilę studiowała we wrocławskiej ASP. Ukończyła kierunek Culture, Criticism and Curation w londyńskiej Central Saint Martins, a dziś doktoryzuje się w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. Bada m.in. rozwój wiedzy o modzie w kontekście postępującej cyfryzacji. Uczelnie, na których dotychczas wykładała, to m.in. Akademia Mody i Designu w Berlinie, Uniwersytet Wirginii w USA, UdK Berlin, Bunka Gakuen University w Tokio i Royal College of Art w Londynie.

(Fot. materiały prasowe)

Wiedzą dzieli się za pośrednictwem Unfolding Strategies. – Naszym celem jest wspieranie marek, firm i agencji kreatywnych w nawigowaniu obszarów zrównoważonego rozwoju, technologii i digitalizacji. Oferujemy wsparcie z zakresu przewidywania trendów oraz implementowania różnorodności i warsztaty na tematy takie jak moda cyfrowa lub blockchain – wymienia.

Unfolding Strategies oprócz Beaty Wilczek tworzą Weronika Wojda, współautorka podcastu Monogram, i Julia Kąkolewska, studentka School of Form.

(Fot. materiały prasowe)

Jak Unfolding Strategies propaguje wiedzę?

„Przeciwieństwem fast fashion jest długie trwanie mody”, „Przed kolonializmem byliśmy wielopłciowi, nie byliśmy binarni w takim znaczeniu, jak to rozumiemy dzisiaj”, „Moda jest bardzo żywą częścią kultury – żywi się nią i jednocześnie ją kształtuje”. To cytaty z Instagrama Unfolding Strategies, a także z wypowiedzi osobowości mody, z którymi Beata przeprowadziła rozmowy i opublikowała je w formie podcastów na YouTubie. Rozmawiała m.in. z Noorin Khamisani, wykładowczynią Dubai Institute for Design & Innovation, i Ericą de Greef, kuratorką mody i aktywistką, założycielką African Fashion Research Institute, a także z Imadem Gebrayelem, badaczem i projektantem skupionym na tematyce arabskiej, którą dekolonizuje.

Unfolding Strategies propaguje i rozwija wiedzę na temat mody za pomocą szczegółowych badań, ale też infografik czy wywiadów.

(Fot. materiały prasowe)

Unfolding Strategies pomaga zrozumieć cyfrowy świat mody

Wyzwaniami, o których odpowiada Unfolding Strategies, są także wirtualne stroje i pokazy mody. W ubiegłym roku wszystkie najważniejsze tygodnie mody odbyły się w internecie. W Londynie rozwija działalność nowatorski Institute of Digital Fashion, a w Kijowie pierwszy ukraiński wirtualny showroom Neo Paradigm. Jednym z największych modowych objawień ostatniego czasu były kolekcje domu mody Auroboros, który tworzy wirtualny haute couture. Auroboros to zjawiskowe kreacje, które można założyć na cyfrowy portret albo awatara. Kolejnym zjawiskiem są ubrania kupowane w grach wideo. Gucci ubiera na przykład postaci z The Sims. Z kolei awangardowa nowojorska kreatorka Collina Strada wypuściła własne gry wideo. Unfolding Strategies pomaga zrozumieć cyfrowy świat mody, który rozwija się w różnych kierunkach.

(Fot. materiały prasowe)

Beata Wilczek: Moda to nie tylko ubrania i trendy

Zmiany, które zachodzą dziś w modzie, przybrały niespotykaną dotąd skalę i raczej napawają optymizmem. Rewolucję wymusiły cyfryzacja, która przyspieszyła wraz z rozwojem pandemii, emancypacja dyskryminowanych grup, tu prym wiodą osoby LGBTQ+ i ruch Black Lives Matter, ciałopozytywność, która stała się ważną wartością, i wreszcie kryzys klimatyczny, do którego w dużym stopniu przyczynił się przemysł odzieżowy. To wszystko sprawiło, że estetyka nie jest już istotą mody, a tylko jednym z jej składników. – Dla nas moda to nie tylko ubrania i trendy, ale też zakorzeniony w kulturze ekosystem odpowiadający na potrzeby społeczeństwa. Rozumiemy oczekiwania współczesnego konsumenta, dla którego kluczowe są transparentność, otwartość i autentyczność – zaznacza Beata Wilczek.

Moda od zawsze ma ogromny wpływ na świat: buduje relacje społeczne, dyskryminuje lub uwalnia od dyskryminacji, tworzy i obala hierarchie, współodpowiada za kryzys klimatyczny, ale może go również zatrzymać. Zmiany w modzie to dużo więcej niż zmiany trendów.

Marcin Różyc
Proszę czekać..
Zamknij