Znaleziono 0 artykułów
11.12.2019

Justyna Kopińska: Mężczyzna, który nie ufa nikomu

Justyna Kopińska (Fot. Zuza Krajewska)

Kiedy człowiek przestaje wierzyć ludziom? W którym momencie następuje to charakterystyczne pęknięcie niedające się już skleić? – zastanawia się Justyna Kopińska w kontekście serialu HBO „Na cały głos”.

– Dzieliłem pokój z bratem. Spaliśmy na piętrowym łóżku, ja na górnym. Uwielbiałem się tam bawić, bo mogłem patrzeć na wszystkich z góry. Pewnego dnia do pokoju wszedł tata. Powiedział: „skocz na moje ręce”. – Mężczyzna opowiada tę anegdotę z dzieciństwa swojemu synowi.

– Bałeś się? – pyta chłopiec.

– Byłem przerażony. Ale kochałem tatę i nie chciałem go zawieść, więc wziąłem się w garść i starałem się nie patrzeć w dół. Oddychałem głęboko. Skoczyłem mu na ramiona… Ale mój tata mnie nie złapał. Zrobił krok w tył. 

Mężczyzna głośno klaszcze, sugerując, że upadek był bolesny. Jego syn jest przestraszony.

– Nie rozumiem, tato – powtarza.

– Leżałem na podłodze, ojciec stanął nade mną i powiedział: „Synu, zapamiętaj na zawsze: nikomu nie można ufać. W życiu nie możesz nigdy polegać na nikim. Nigdy”.

Kiedy człowiek przestaje wierzyć ludziom? W którym momencie następuje to charakterystyczne pęknięcie niedające się już skleić? W sytuacji lękowej ludzie, którzy nie wierzą w bliskość, są zdolni wyśmiewać się ze swoich przyjaciół, żony, dzieci. 

Mężczyzna, który nie ufa już nikomu, to szef Fox News, Roger Ailes, brawurowo zagrany przez Russella Crowe w serialu HBO „Na cały głos”. 

– Wierzę w potęgę telewizji. Dawanie ludziom tego, co chcą. Choćby sami o tym nie wiedzieli – mówi o swoich wartościach. Na ekranie widzimy człowieka żądnego władzy, który powołując się na honor, miłość do ojczyzny i wiarę w Boga, próbuje usankcjonować potwory nawiedzające dusze widzów: nienawiść do wszystkiego, co inne, rasizm, antysemityzm. 

Główny bohater kocha ryzyko, sytuacje graniczne, pociągają go niepewność, walka. 

– Wymyśl najbardziej absurdalny, ale poruszający temat. Zrób debatę w studiu, czy to prawda, czy nie. Usiądź wygodnie i patrz, jak kolejne media będą powtarzać cytaty z rozmów. Nikt nie powie, że sam ich powód to bzdura – mówi zastępca Ailesa. Kłótnie na wizji, ostrość przekazu, fake newsy to stały element rzeczywistości tworzonej przez szefa stacji. 

– Nie ma pojęcia, jak go zaraz wyrucham – mówi główny bohater o jednym ze swoich pracodawców. Motyw seksualny przebija się przez wszystkie odcinki. Ailes wykorzystuje swój wizerunek do seksualnego upokorzenia podległych mu prezenterek. Ale „rucha” także swoich kolegów, współpracowników, szefów. Chce być w centrum, a właściwie ponad nużącym światem.

Zastanawia się, dlaczego „prawdziwi” Amerykanie nie walczą o wartości, nie walczą o swój kraj. Mówi z pasją, przekonaniem, jakby sam wierzył w te słowa. Chwilę później ruch kamery przenosi nas do jego gabinetu, w którym upokarza najzdolniejszą z reporterek. Ma potrzebę sprowadzenia jej roli do prostytutki. 

Scenarzysta serialu, w przeciwieństwie do autorów ostatniego sezonu mojej ukochanej „Gry o tron”, zdobył wiedzę o władzy, podległości i seksualnym wyzysku. To Tom McCarthy, autor nagodzonego Oscarem scenariusza „Spotlight”.

Szefowi Fox News nie można odmówić inteligencji. W jednym zdaniu potrafi zamknąć temat, nad którym inni dywagują godzinami. Wykorzystuje skłonność ludzi władzy do intelektualnej uczty, chęć przebywania z człowiekiem błyskotliwym, mocnym. O względy Ailesa zabiegają prezydenci Stanów Zjednoczonych. Proszą o wsparcie lub choćby osłabienie ataku. Do szefa Fox News lgną nawet ludzie mający już jakieś zręby systemu wartości. 

Jak skuteczna jest jego strategia rządzenia emocjami widzów, informuje nas sam bohater Roger Ailes. Zbudował najchętniej oglądaną przez Amerykanów telewizję kablową. Człowiek, który nie ufał nikomu, stworzył medium budzące zaufanie ogromnej części społeczeństwa, przekładające się na wyniki wyborów prezydenta Stanów Zjednoczonych. 

Kontakt z autorką przez stronę www.justynakopinska.pl

"Obłęd" Justyna Kopińska (Fot. Materiały prasowe)

 

Justyna Kopińska
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę