Znaleziono 0 artykułów
05.06.2019
Artykuł partnerski

Konkurs Mazda Design 2019: Głęboki oddech

05.06.2019
Praca „Incognito”

Konkurs Mazda Design od 10 lat wspiera polskich projektantów, którzy szukają niestandardowych rozwiązań, ukierunkowanych nie tylko na trendy, ale także na codzienne potrzeby ludzi. Tegoroczna edycja pokazała, że dzisiaj w branży wyróżnia się głos kobiet. Wrażliwe na prognozy przyszłości, skupione na jakościowym rzemiośle i świadome odkryć technologii.

Tak jak w poprzednich latach uroczysta gala konkursu Mazda Design 2019 odbyła się w ramach Łódź Design Festival. W tym roku motywem przewodnim było japońskie określenie „MA”, a jego wieloznaczność było punktem wyjścia do tworzenia prac konkursowych. „MA” może oznaczać „przestrzeń pomiędzy”, „pauzę”, „odstęp”, a nawet „oddech“.

Prowadzący galę – Anna Grużewska (redaktor naczelna „Czas na Wnętrze”) oraz Szymon Sołtysik (Dyrektor PR Manager Mazda Motor Poland) – zwrócili uwagę na to, że słowo odwołuje się do japońskiej filozofii postrzegania przestrzeni, tworzenia sztuki, sposobu projektowania, a nawet szerzej, stylu życia. „MA” to czas i przestrzeń niezbędne do realizacji jakiegoś dzieła albo kształtowania własnego życia. „MA” to pustka, która czeka, żeby zostać wypełniona właściwym sensem. Tak najkrócej można podsumować zadanie stojące przed tegorocznymi uczestnikami.

Projekt Agnieszki Bar „Splecione” (Fot. materiały autorki) 

Ich starania oceniało multidyscyplinarne grono ekspertów w składzie: Tomek Rygalik (projektant), Edgar Bąk (grafik), Anna Grużewska, Marcin Rusak (projektant, laureat Mazda Design Award 2017), Jo Stenuit – dyrektor designu Mazda Motor Europe oraz laureatka MDA z 2018 roku projektantka Alicja Patanowska. Jury wybierało projekty w trzech kategoriach: Człowiek, Przestrzeń, Znak.

Projekt „Miko”

W kategorii Przestrzeń zdaniem jurorów założenia konkursowe najpełniej zrealizował projekt „Miko” Joanny Kośko i Roksany Licznerskiej. Projektantki skupiły się na relacji przestrzeni i światła. Efemeryczny projekt prezentuje niewielki obiekt, który w zależności od miejsca, odbijając naturalne światło, tworzy iluminację. To jak będzie wyglądać, zależy od nas, ale także od czasu i pory dnia. Praca otrzymała tytuł Grand Prix.

Projekt „Incognito”

Projektantka Ewa Nowak otrzymała pierwszą nagrodę w kategorii Człowiek. „Incognito” to przedmiot hybryda. Może być maską, biżuterią, a nawet ochroną naszej tożsamości. Kto może nas zaatakować w przestrzeni publicznej? Wszechobecne kamery i systemy identyfikacji. A co w naszej twarzy jest najbardziej istotne? Jak przekonuje projektantka, oczy, usta, nos. Jej wersja „maski” powstała na podstawie metody prób i błędów. Autorka rysowała różne kształty, robiła sobie zdjęcia i weryfikowała z algorytmem Facebooka. Po setkach zrobionych zdjęć powstał nagrodzony obiekt, który jak przekonuje Ewa, naprawdę działa.

Przed zgłaszającymi pracę do konkursu w kategorii Znak stało nie lada zadanie – stworzenie nowego logo na stulecie marki Mazda. Pierwszą nagrodę otrzymały Natalia Konowałek i Dominika Baran.  Nowa identyfikacja miała oddawać założenia projektowe nowych modeli aut marki, kładąc duży nacisk na technologię. Nowe logo powstało na ekrany OLEDowe i umożliwia kilka sposobów wyświetlenia. Tym najbardziej innowacyjnym jest animacja na całym modelu Mazdy.   

Projekt logo

Marlena Karpa, Teresa Otulak oraz Agata Legawiec zachwyciły jury przekornym projektem „Nierzecz”. Projektantki otrzymały wyróżnienie nie za przedmiot, nie za obiekt, nie za znak, a za koncepcję. W centrum uwagi jest w niej człowiek. Krytyczne podejście do konsumpcjonizmu i nadprodukcji rzeczy wyraziły prostym równaniem: MA ≠ MA. NIE MA = MA*.

Oprócz wymienionych kategorii w konkursie Mazda Design 2019 przyznawana jest także nagroda specjalna za najlepszy polski projekt. W tym roku trafiła w ręce Agnieszki Bar za zestaw szkła „Splecione”. Laureatka na scenie została przywitana przez swoją poprzedniczkę, Alicję Patanowską. Projektantka podkreśliła, że Bar od lat jest uznawana za najważniejsze nazwisko w kategorii produktu szklanego, a jury w jej kolekcji doceniło połączenie kaszubskiej tradycji ze współczesnym stylem życia. Odciskane w wiklinie naczynia przywołują na myśl zapomniane rzemiosło, pokazują, że produkt do domu może mieć wyjątkowy detal, ale także lokalną „duszę”. Wręczenie nagrody dla Agnieszki Bar było tylko potwierdzeniem, że tegoroczną edycję konkursu Mazda Design można podsumować jednoznacznie – „MA to kobieta”.

Dominika Olszyna
Proszę czekać..
Zamknij