Znaleziono 0 artykułów
24.10.2020

Krakowska wystawa Pawła Althamera i Artura Żmijewskiego

24.10.2020
Paweł Althamer, Artur Żmijewski, bez tytułu, 2017, technika mieszana, 53,4 × 39 cm, (Fot. courtesy P. Althamer / A. Żmijewski Fundacja Galerii Foksal)

Od 29 października w Galerii Beta Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie będzie można oglądać wystawę „Pieśń ostateczna”. Na zwiedzających czeka wybór 20 kolaży autorstwa Pawła Althamera i Artura Żmijewskiego.

Obaj studiowali na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem Grzegorza Kowalskiego. Oddani idei Formy Otwartej Oskara Hansena, który postulował, że architektura ma za zadanie eksponować ludzi i bogactwo ich codziennej aktywności w przestrzeni, debiutowali w latach 90. 

 Paweł Althamer, Artur Żmijewski, bez tytułu, 2019, technika mieszana, 51 × 65 cm (Fot. courtesy P. Althamer / A. Żmijewski Fundacja Galerii Foksal)

Paweł Althamer od początku działalności wykorzystywał różnorodne media, w tym wideo, instalacje czy performanse. W 1991 roku w obecności Katarzyny Kozyry, Jacka Adamasa i Jacka Markiewicza (członków artystycznej grupy „Pracownia Kowalskiego”) palił marihuanę, siedząc w blaszanej balii wypełnionej wodą i purpurowym roztworem papier mâché. Innym razem pojawił się w stroju biznesmena w berlińskim Sony Centre, gdzie rozebrał się, odrzucając tożsamość biznesmena. Nigdy jednak nie porzucił rzeźby. W twórczości używa materiałów podkreślających efemeryczność ludzkiego ciała. W 2004 roku został wyróżniony prestiżową nagrodą Vincenta van Gogha, przyznawaną przez holenderską Fundację de Broere.

Z kolei Artur Żmijewski stara się oddać głos ludziom niezauważanym w przestrzeni publicznej. Dotyka tematów tabu. W odróżnieniu od Althamera porzucił rzeźbę na rzecz fotografii i filmu, dzięki którym zaangażował się w sztukę krytyczną. Sfotografował osoby niepełnosprawne, kazał rozebranym do naga Polakom bawić się w berka w dawnej komorze gazowej, a także nakłonił byłego więźnia obozu koncentracyjnego w Auschwitz do odnowienia tatuażu z obozowym numerem. W 2005 roku reprezentował Polskę na 51. Biennale Sztuki w Wenecji, a dwa lata później wydał zbiór wywiadów z artystami „Drżące ciała”. W 2010 roku otrzymał prestiżową Ordway Prize, przyznawaną przez Creative Link for the Arts i New Museum w Nowym Jorku.

Paweł Althamer, Artur Żmijewski, bez tytułu, 2019, technika mieszana, 56,4 × 65,5 cm  (Fot. courtesy P. Althamer / A. Żmijewski Fundacja Galerii Foksal)
Paweł Althamer, Artur Żmijewski, bez tytułu, 2017, technika mieszana, 53,4 × 39 cm (Fot. courtesy P. Althamer / A. Żmijewski, Fundacja Galerii Foksal)

Od czasów studiów artyści przyjaźnią się i współpracują. Między 2017 a 2019 rokiem tworzyli kolaże odwołujące się do dzieł poetów. 20 wybranych prac stało się przedmiotem wystawy, którą już od 29 października 2020 roku do 14 marca 2021 roku będzie można podziwiać w krakowskim Muzeum Sztuki Współczesnej. Tym razem twórcy odchodzą od wątków politycznych. Ich pracom towarzyszy refleksja na temat poezji i sztuki, w której inspirują się wierszami Czesława i Oskara Miłoszów, Paula Celana, Rafała Wojaczka czy Stanisława Grochowiaka.

Malarskie prace powstałe z fragmentów wyciętych z książek (albumów przyrodoznawczych i anatomicznych, atlasów naukowych, a także erotycznych i pornograficznych publikacji Taschena) przyciągają głębią barw, wyraźną fakturą i gęstą kompozycją.

Wystawę „Pieśń ostateczna” Pawła Althamera i Artura Żmijewskiego można podziwiać w Galerii Beta Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie od 29 października 2020 roku do 14 marca 2021 roku.

Redakcja Vogue.pl
Proszę czekać..
Zamknij