Znaleziono 0 artykułów
18.05.2018

Projektowanie jest wszędzie

18.05.2018
Replika samochodu Syrena Sport / Fot. Bartosz KRUPA, EAST NEWS

Od maja do sierpnia 2018 roku Wydział Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie będzie świętował 40-lecie powstania. Na program obchodów tego jubileuszu składa się szereg wydarzeń: trzy wystawy oraz konferencja międzynarodowa.

Przygotowywane wystawy i wydawnictwa zaprezentują setki najważniejszych realizacji projektowych pracowników i absolwentów Wydziału. Pokażą, jak powstawały innowacyjne projekty w historii powojennej Polski i jak powstają aktualnie w kręgu projektantów związanych z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie.

Dzisiaj Akademia jest największą uczelnią artystyczną w kraju. Pracownicy i absolwenci Wydziału Wzornictwa współpracują z producentami i rzemieślnikami, tworzą samodzielne studia projektowe, powołują do życia marki produktowe, projektują przestrzeń miejską, wnętrza budynków publicznych. Założycielami Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie byli projektanci i artyści: Jerzy Sołtan (asystent Le Corbusiera), Lech Tomaszewski, Jacek Sempoliński i Andrzej J. Wróblewski. Wydział powstał w 1977 roku na bazie prowadzonych przez Jerzego Sołtana Zakładów Artystyczno-Badawczych. Zakłady były miejscem, w którym artyści współpracowali ściśle z projektantami przy każdym projekcie, a rzeźbiarz czy malarz pełnił w nich równie ważną rolę jak inżynier.

WYDARZENIA:

Projektowanie Wszędzie” (wystawa 11.05–02.06.2018 Wernisaż: 11 maja (piątek), godz. 19.00, Galeria Salon Akademii ul. Krakowskie Przedmieście 5 [wejście od ul. Traugutta], Warszawa)

Wystawa zorganizowana z okazji 40-lecia Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie ukazuje dorobek projektowy pedagogów i absolwentów od powstania Wydziału Wzornictwa do dziś.  Ekspozycja obejmuje blisko dziewięćdziesiąt projektów, wśród których znajdują się zarówno wyroby przemysłowe, jak również grafika użytkowa, strony internetowe, aplikacje i realizacje w przestrzeni miejskiej.

Kuratorki wyselekcjonowały niemal wyłącznie wdrożone prace absolwentów lub pedagogów związanych z uczelnią. Kilka prototypów z lat 50. i 60. stanowi wyjątek. Powstały w czasach, gdy rodziła się idea Wydziału i zawodu, i bez nich trudno byłoby zrozumieć późniejsze dokonania. Widzowie zobaczą obiekty z lat 1954–2017, w tym kilka zaliczanych do klasyki polskiego designu, takie jak Syrena Sport projektu Cezarego Nawrota, znak CPN autorstwa Ryszarda Bojara, odbiornik telewizyjny Vela Włodzimierza Pańkowa. Będzie można też obejrzeć prace młodszych projektantów, odnoszących międzynarodowe sukcesy, np. projekt fotela Tulli Tomka Rygalika, lokomotywa Gama dla Pesy Bydgoszcz autorstwa Bartosza Piotrowskiego czy system wodny Ergo Line Katarzyny Borkowskiej i Tomasza Pydo dla Cellfastu.

Nowa stacja benzynowa CPN, Warszawa 1993 r. / Fot. Andrzej Marzec, EAST NEWS

Miejsce Artysty” (wystawa 14.05–10.06.2018 Wernisaż: 14 maja (poniedziałek), godz. 18.00, Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, Warszawa)

Wystawa pokazuje prace artystów: malarzy i rzeźbiarzy, którzy związali się z Wydziałem przez swoją działalność pedagogiczną. Problemowo ekspozycja odnosi się do „miejsca artysty”, nie tylko w kontekście uczelni, wydziału, ale w kontekście sztuk wizualnych, sztuki i edukacji artystycznej.

Tytułowe „miejsce artysty”, pojawiające się w koncepcji ekspozycji odnosi się do często powracającego pytania o rolę sztuk wizualnych w dydaktyce projektowej, znaczenie warsztatu artystycznego w edukacji przyszłych projektantów czy roli, jaką sztuka może pełnić w takim środowisku.

„Przestrzeń Niewysłowiona” Jerzy Sołtan – Lech Tomaszewski – Andrzej Jan Wróblewski

(Zachęta —Narodowa Galeria Sztuki  pl. Małachowskiego 3, Warszawa)

Jerzy Sołtan, Lech Tomaszewski i Andrzej J. Wróblewski mieli kluczowe znaczenie dla formującego się na przełomie lat 50. i 60. zawodu projektanta form przemysłowych. W Zachęcie pokazane zostaną wybrane prace twórców zgromadzone wokół trzech przenikających się pól ich zainteresowań i aktywności: sztuki, przestrzeni (architektury) i projektowania.

Nigdy wcześniej projektanci nie mieli przed sobą tak wielkich możliwości i zarazem nie dźwigali tak wielkiej odpowiedzialności

Replika samochodu Syrena Sport / Fot. Bartosz KRUPA, EAST NEWS

W sali PRZESTRZENI wyeksponowane zostaną modernistyczne projekty architektoniczne, m:in: zespół sportowy Warszawianka (1956–1964), Pawilon Polski w Brukseli (1956), projekt rozbudowy Zachęty (1958), projekt kościoła w Sochaczewie (1958), konkursowy projekt pomnika w Auschwitz-Birkenau (1958). Wszystkie prace — obiekty publiczne o bardzo zróżnicowanej funkcji — wprowadzały innowacyjne rozwiązania architektoniczne i konstrukcyjne, a także nowoczesne podejście do roli i społecznych zadań architektury rozumianej znacznie szerzej niż budownictwo.

Ostatnia przestrzeń wystawy kieruje się ku WZORNICTWU. Pojedyncze przykłady projektów trzech pionierów polskiego nowoczesnego designu ujawniają potencjał środowiska warszawskich projektantów u progu formowania się osobnego wydziału warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Podobne artykułyMarcin Wicha: Źle napisane zdanie źle wyglądaMarta Wroniszewska

„Fair Design 2018” Design wobec wyzwań współczesności konferencja Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

(Aula główna gmachu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39)

W dniach 18-19 maja Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie organizuje konferencję FAIR DESIGN – drugą z planowanego na kolejne lata cyklu, dotyczącego wyzwań, przed którymi stoi współczesny świat i design.  Najbliższa edycja poświęcona będzie zagadnieniu NADMIARU.  Odkąd człowiek opanował Ziemię skala jego oddziaływania na otoczenie stale się zwiększa. Nieustannie rośnie liczba ludzi (co 8 lat jest nas o 1 mld więcej). Rozwojowi miast towarzyszy rozrastanie się slumsów, jest coraz więcej budynków, samochodów, przedmiotów codziennego użytku, usług, coraz więcej innowacji technologicznych, zaś w sferze wirtualnej krąży coraz więcej danych. Jest też coraz więcej głodu, biedy i śmieci.

Nigdy wcześniej projektanci nie mieli przed sobą tak wielkich możliwości i zarazem nie dźwigali tak wielkiej odpowiedzialności.

Nadmiar rodzi niedobór i odwrotnie. Społeczeństwa, które zaznały głodu, mają tendencje do tego, aby dążyć do przesytu, radzą sobie z obawą przed niedoborem poprzez tworzenie sztucznego nadmiaru. Tymczasem cierpiące z powodu przesytu społeczeństwa konsumpcyjne,, szukają ratunku poprzez takie strategie jak np. redukcja, re-use, selekcja, wyłączenie, slow-life, minimalizm, świadome ograniczenie konsumpcji.

Konferencja FAIR DESIGN będzie forum do podjęcia dyskusji na ten temat.  Wśród prelegentów na konferencji pojawi siê wielu wybitnych ekspertów,  m.in. profesor Bruce Brown – profesor gościnny na Royal College of Art w Londynie, redaktor Design Issues (MIT Journals), James Wallman – futurysta i właściciel firmy consultingowej The Future Is Here w ramach której zajmuje się doradztwem w zakresie strategii, innowacji i przyszłości, autor bestsellera „Rzeczozmęczeni”, Marcin Wicha – projektant i autor książek „Jak przestałem kochać design” i „Rzeczy, których nie wyrzuciłem”, James Woudhuysen, brytyjski dziennikarz, który pisze m.in. dla The Economist, The Guardian, autor książek dotyczących innowacyjności w nauce, przemyśle i gospodarce, Adélia Borges krytyczka designu i kuratorka z Brazylii, Edwin Bendyk - publicysta magazynu Polityka, gdzie kieruje działem nauki, prof. Bogumiła Jung – prezeska Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych, Paula Quinon, filozofka, która prowadzi badania dotyczące m.in. zastosowania Big Data w mediach społecznościowych i w serwisach randkowych.

Więcej informacji i program spotkań TU.

Źródło: Materiały prasowe

Marta Wroniszewska
Proszę czekać..
Zamknij