Znaleziono 0 artykułów
11.04.2022

Synchrodogs: Zdjęcia jak opowieści

11.04.2022
Fot. Synchrodogs

Roman Noven i Tania Shcheglova z Iwano-Frankowska to Synchrodogs, jeden z najciekawszych duetów fotograficznych działających w Europie Środkowowschodniej. Ukrainiec i Ukrainka są autorami nietypowych kampanii reklamowych Burberry, Bimba Y Lola czy Kenzo. Ich prace nawiązują też do aktualnej sytuacji w Ukrainie, a oni sami namawiają do wspierania walczących, uchodźców, przeciwdziałania rosyjskiej propagandzie.

W 2016 roku „Vogue Italy” uznał Synchrodogs za najlepszych fotografów tworzących sztukę współczesną. Wspólnie z Louis Vuitton wydali książkę „Fashion Eye of Ukraine”. Stworzyli też kilka nowatorskich okładek magazynów mody. Publikowali w „New York Magazine”, „Dazed and Confused”, „Purple”, „The Wall Street Journal” i „AnOther Magazine”. Przedstawiamy ich najciekawsze prace i projekty.

Synchrodogs tworzą jedyne w swoim rodzaju zdjęcia mody

Wyjątkowe miejsce w twórczości Synchrodogs zajmują oczywiście ukraińscy projektanci. Duet sfotografował kolekcję złotych wianków i stroików Ruslana Baginskiyego. Rozpoznawalny na świecie projektant kapeluszy połączył dawne techniki rzemieślnicze z autorską wizją haute couture. Modelki pozują na tle bajkowych krajobrazów. Atmosfera i estetyka zdjęć przywodzi na myśl słowiańską literaturę z epoki romantyzmu albo dramaty Szekspira.

Fot. Synchrodogs

W sesji dla marki Bren Synchrodogs zestawili przyrodę, góry, połoniny z rzeczywistością wirtualną i modą uliczną. A w kampanii dla Mashy Revy stroje i modelki stapiają się z grzybowo-roślinno-zwierzęcymi ilustracjami oraz inspiracjami.

Fot. Synchrodogs

Tajemnicza sesja dla Burberry to część projektu Burberry Generation, w ramach którego rozmaici artyści i artystki interpretują dziedzictwo starego brytyjskiego domu mody. Synchrodogs wkomponowało słynną kratkę w zachwycające, lecz przerażające, bo postapokaliptyczne, pejzaże.

Okładki „Vogue’a” współtworzone przez Synchrodogs wybiegają w przyszłość

Synchrodogs stworzyli przełomowe okładki „Vogue’a”. W grudniowym numerze czechosłowackiego magazynu widać Maye Musk, urodzoną w 1948 roku ikonę mody i wciąż aktywną zawodowo modelkę. Mama Elona Muska nosi niematerialne ubrania, stworzone przez Dressx, czołową globalną platformę sprzedającą i projektującą cyfrową modę. Założyły ją Ukrainki Daria Shapovalova i Natalia Modenova. Wirtualne suknie Dressx w kształcie serca, w barwach flagi Ukrainy nosiły sprzeciwiające się rosyjskiej agresji piosenkarki Madonna, Cher, Adele, a także Anthony Kiedis, wokalista Red Hot Chili Peppers.

Fot. Synchrodogs

W „Vogue CS” pojawiało się piękne ciemnożółte kimono, udekorowane przedstawieniami żurawi, i suknia, na której widnieje wielobarwne bajkowe niebo.

Okładka lipcowo-sierpniowego wydania ukraińskiego „Vogue’a” to inny projekt artystyczny. Z okazji 30-lecia niepodległości kraju trzydziestu artystów i artystek stworzyło dzieła sztuki nawiązujące do przyszłości Ukrainy. Pokazano je w Contemporary Art Center M17 w Kijowie. Ażurowa postać z okładki Synchrodogs lewituje w chmurach, a jej ciało przeszywają błyski światła. Projekt opowiada o nieuchronności rozwoju nowych technologii, które pochłaniają nasze życie, zacierają granicę między tym, co realne i wirtualne. Sztuka cyfrowa Tani i Romana nie jest jednak odhumanizowana czy stechnicyzowana. Synchrodogs sięgają w głąb człowieka, eksplorują duchowość, cielesność i tkwiące w niej pokłady energii. Odkrywają głęboko zakorzenioną, archaiczną moc.

Tania Shcheglova i Roman Noven stworzyli sesję do książki wydanej przez Louis Vuitton

W twórczości Synchrodogs wyjątkowe miejsce zajmuje przyroda, a konkretnie ukraiński fragment Karpat. Ich fascynację, ale też zaniepokojenie o przyszłość środkowoeuropejskiego łańcucha górskiego najpełniej wyrażają ich prace w książce wydanej przez Louis Vuitton.

Fot. Synchrodogs

„Fashion Eye” to seria publikacji francuskiego domu mody, z których każda poświęcona jest innemu krajowi albo regionowi. Idea jest prosta – fotografowie i fotografki mody uwieczniają miejsca, które są im bliskie. Bali, Kolumbia Brytyjska, Riwiera Francuska, Kalifornia, Indie, Iran, Maroko, Normandia, Jedwabny Szlak… Dorobek legend fotografii takich jak Peter Lindbergh (tom Berlin), Guy Bourdin (Miami), Sarah Moon (Orient Express), Cecil Beaton (Wenecja) spotyka się z twórczością wschodzących gwiazd, takich jak Synchrodogs, które pokazało Ukrainę, a konkretnie Karpaty, na przedgórzu których znajduje się ich rodzinne miasto, Iwano-Frankowsk.

Fot. Synchrodogs

Na szarych, szorstkich skałach leży postać szczelnie pokryta kostiumem, którego nadruk jest odbiciem nieba. Sfotografowane na tle połoniny kobiece ciało pokrywają malutkie kwadratowe lusterka odbijające słońce. Nagie ciała wyłaniają się z wysokich traw, a jedno z nich zwisa nad taflą wody, owinięte wokół powalonej brzozy.

Ingerując w naturalne krajobrazy, Tania i Roman mieszają przyrodę z rzeczami stworzonymi przez człowieka, z kulturą, z artefaktami. Performanse, jakie urządzają i fotografują na łonie natury, przyjmują formę rytuałów, ale są jednocześnie sprzeciwem wobec postępującej dewastacji przyrody.

„Misha Koptev”: Reportaż o modzie i wyniszczającym „ruskim mirze”

Na stornie synchrodogs.com, w zakładce Personal zobaczycie artystyczny reportaż „Misha Koptev”. Zdjęcia powstały w Ługańsku, który padł ofiarą rosyjskiej agresji już w 2014 rok. Opanowali go wówczas związani z Rosją separatyści, co doprowadziło do całkowitego upadku przemysłu oraz skrajnego zubożenia mieszkańców całego regionu. Z opisu projektu dowiadujemy się, że Ługańsk przoduje w statystykach obrazujących wielkość bezrobocia, przestępczości, a także spożycia alkoholu i narkotyków.

Fot. Synchrodogs

„Projekt opowiada o Mishy Koptevie, 42-letnim projektancie z Ługańska. Misha nie ma pracy, pieniędzy, stabilności. Nie umie szyć, nie studiował projektowania mody, nie zna modowych nowinek ze świata, nie ogląda telewizji, nie zagląda do Internetu czy prasy. W 1993 roku założył nieoficjalny Teatr Prowokacyjnej Mody „Orchidea”. Wstęp do niego kosztuje nieco ponad pół euro. Wszyscy, którzy wzięli udział w tej sesji, są biedni, nadużywają alkoholu i tworzą prowokacyjne pokazy mody w podłych barach. Występują za butelkę wódki i niewielkie honorarium” – opisują artyści Synchrodogs. To queerowo-punkowa, biedna, lecz fascynująca, odważna moda tworzona i pokazywana w tragicznych warunkach, za które odpowiedzialny jest Władimir Putin i wprowadzony przez niego wyniszczający „porządek”, czyli tak zwany „ruski mir”.

W 2011 roku powstały dwa projekty: bardziej reporterska „Ukraina” i w pełni artystyczna „Fobia” (również w zakładce Personal). Synchrodogs sportretowali kraj, w którym toczyło się spokojne, skromne, zwykłe, a w ich obiektywie także piękne, malownicze i niesamowite życie. „Rzeczywistość zmieniła się w 2014 roku, gdy we wschodniej Ukrainie wybuchła wojna. Wtedy poczuliśmy, jak bardzo odległy od reszty Europy jest nasz kraj. Życie dosłownie się tu zatrzymało. Utknęło gdzieś między nowoczesnym społeczeństwem a postsowiecką egzystencją. Projekty próbują pokazać samotność oraz izolację Ukrainy, jednego z największych krajów w Europie, któremu odebrano moc kreowania własnej przyszłości” – opisują artyści.

Fot. Synchrodogs

Synchrodogs: Jesteśmy wdzięczni każdemu, kto pomaga przeciwstawić się Rosji

W opisach projektów Synchrodogs powtarzają się takie określenia jak: „sięganie do intuicyjnie pojmowanej głębi”, „podświadomość”, „instynkt”, „esencja”, „fenomen natury”. Prozaiczność łączy się w twórczości Tani i Romana z niesamowitością. Synchrodogs odważnie zacierają granice między światem realnym i wyobrażonym, miedzy naturą i kulturą. Sensów, ideałów, cudów szukają podczas długich wędrówek po Karpatach, kierując się intuicją. Artyści chłoną i podziwiają też karpacką ciemność. Opracowali własną metodę nocnej medytacji. Opowiadają o technikach świadomego śnienia. Sny są dla nich źródłem wiedzy.

Fot. Synchrodogs

Teraz jednak pochłania ich okrutna rzeczywistość. – Dziś myślimy wyłącznie o strasznej wojnie, która opanowała Ukrainę, i podobnie jak wielu Ukraińców skupiamy się tylko na obronie kraju. Wszystkie zyski ze sprzedaży wydruków i prac NTF przeznaczmy na wsparcie walki i na działania wolontariuszy.

Chcemy, by Europa uświadomiła sobie, jak wielu polityków w Unii Europejskich zostało skorumpowanych przez Rosję, a tym samym umożliwiło jej dokonanie zbrodni wojennych. Walczymy z szerzącą się w Europie propagandą. W mediach społecznościowych pokazujemy prawdę, informujemy o skutecznych sposobach zatrzymania wojny, a są nimi: embargo na rosyjski gaz oraz dostarczenie Ukrainie systemów obrony przeciwlotniczej.

Świat powinien również wiedzieć, że jesteśmy wdzięczni każdemu, kto pomaga przeciwstawić się Rosji. Doceniamy każdy najmniejszy akt życzliwości, bo każdy z nich ma znaczenie i prowadzi do zmiany – mówią Roman Noven i Tania Shcheglova.

Marcin Różyc
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę