Znaleziono 0 artykułów
14.09.2022

Première Vision 2022: Liczy się zrównoważony rozwój

14.09.2022
Fot. Antoine Henault / Styl. Kasia Mioduska

Na targach Première Vision w Paryżu zaprezentowano nową tkaninę wykonaną z włókien roślinnych banana manilskiego oraz materiały z cukrów i białek. W jaki sposób zmienia się podejście do mody dostawców surowców, twórców nowych rozwiązań produkcyjnych?

Każdego roku międzynarodowe targi pozwalają na zapoznanie się z aktualnymi trendami, osiągnięciami w branży. Nowi producenci spotykają się z weteranami z branży, a każdy ma określony model biznesowy, produkty, własną wizję odpowiedzialnej produkcji. Przemysł modowy odpowiada dziś za 10 procent całkowitej emisji dwutlenku węgla, czyli kilka razy więcej niż cały przemysł lotniczy. Produkcja odzieży odpowiada za około 20 procent wszystkich przemysłowych zanieczyszczeń wody. Prawie 20 procent odpadów na świecie pochodzi właśnie z branży modowej i tekstylnej, która – jak się szacuje – do końca dekady będzie rozbudowana o około połowę bardziej niż teraz.

Fot. materiały prasowe

Zatem nawet jeśli niektóre firmy modowe ogłosiły już swoje zaangażowanie w przeciwdziałanie negatywnemu wpływowi branży na środowisko, dużo zależy również od dostawców i surowców, z jakich produkuje się ubrania oraz dodatki. Jakie są propozycje producentów?

Sposobów na kontakt projektantów i szefów firm z dostawcami jest wiele, nie każdy wydaje się skuteczny, gwarantujący efektywną komunikację. Targi są jedną z takich form spotkań. Na nich – w ogromnych halach wystawienniczych – można poznać i wybrać potencjalnych partnerów biznesowych.
Jednymi z najbardziej cenionych są targi Première Vision, które odbywają się w kilku miastach na świecie. Przyjeżdżają tu profesjonaliści, którzy chcą rozwijać możliwości biznesowe, prezentując tkaniny, dodatki, innowacyjne rozwiązania produkcyjne. Première Vision ma też na celu podsumowanie nadchodzących trendów, umożliwienie dostawcom zaprezentowania przędz, tkanin, skór, wzorów, akcesoriów, a także firm produkujących odzież i oferujących usługi zaopatrzenia.

Zrównoważony rozwój: Co to naprawdę znaczy

Podczas Première Vision w jednej hali zgromadziło się ponad 1100 podmiotów, zajmujących się surowcami i usługami, związanymi z produkcją odzieży, torebek, butów, biżuterii. Na też czas Paryż stał się centrum inspiracji dla branży.

Wśród wystawców dało się wyczuć ożywienie po okresie ograniczeń związanych z pandemią. Co drugie stoisko wystawiennicze zapewniało o zainteresowaniu zrównoważonym rozwojem. Po krótkich rozmowach z wystawcami szybko można było odkryć niezwiązane z konkretnymi działaniami epatowanie hasłem „sustainable” lub otrzymać rzeczywiste potwierdzenia starań w postaci certyfikatów. Pewne jest, że zobowiązań i chęci zmian przybywa, ale to dopiero początek drogi.

Fot. materiały prasowe

Dużym zainteresowaniem cieszyła się strefa innowatorów, wśród których znalazł się Bananatex, firma oferująca pierwszą na świecie tkaninę wykonaną z włókien roślinnych banana manilskiego. Roślina nie wymaga pestycydów, nawozów ani dodatkowego podlewania. Trzy lata badań i rozwoju zaowocowały nowym materiałem, który odpowiada na pytania dotyczące zrównoważonego rozwoju środowiskowego, gospodarczego i społecznego. Bananatex to prawdziwie cyrkularna alternatywa materiałów syntetycznych, jakie dziś dominują na rynku.

Jedną z propozycji osiągnięcia cyrkularności było też użycie do produkcji materiałów z cukrów i białek. Metody i technologie, opracowane przez firmę Spiber do produkcji materiałów, opierają się na wielu interdyscyplinarnych inicjatywach badawczych. Autorzy projektu uważają, że materiały białkowe nie mają sobie równych pod względem ich potencjału, zarówno jeśli chodzi o formę, jak i o funkcję.

Wśród wystawców znalazł się wiodący producent włókien celulozowych – Birla Cellulose. Marka korzysta z efektywnych dla środowiska technologii, które pozwalają na recykling surowców i chronią zasoby naturalne.

Zaskakująco duża liczba wystawców prezentowała wyroby skórzane i technologie pozwalające na recykling skóry. Szczęśliwie, nie zabrakło propozycji skór alternatywnych – innowatorzy z  ICTYOS pokazali kolorowe propozycje materiałów, które pozyskują z lokalnych restauracji. Aby kontrolować łańcuch dostaw, firma opiera się na sieci lokalnych partnerów i dzięki temu zmniejsza ślad węglowy. Odzyskane skóry, które były przeznaczone do wyrzucenia, ICTYOS wykorzystuje do produkcji materiałów.

Fot. materiały prasowe

Dążymy do zmiany kultury produkcji oraz konsumpcji mody

W tym samym czasie, w którym trwały Première Vision, odbywały się także inne targi – Texworld Evolution Paris. Po ograniczeniach pandemii powrócili przedstawiciele krajów zaopatrujących w tekstylia, takich jak Chiny – z 140 firmami na wszystkich wystawach. Byli też reprezentanci firm z Turcji, Korei, Indii czy Bangladeszu. A dyrektorzy artystyczni wydarzenia Louis Gérin i Grégory Lamaud zaprezentowali trendbook na sezon jesień–zima 2023/2024, wskazujący kierunki, które będą kształtować modę, nowe wyzwania, badania, inspiracje, prognozy.

W tym roku odbył się również cykl rozmów okrągłego stołu na temat fabryk przyszłości oraz zasad, jakimi kierują się ich twórcy, ważnych dla nich wartości, które nie muszą mieć związku z wynikami finansowymi. W rozmowach udział wzięli przedstawiciele międzynarodowych organizacji, takich jak Global Fashion Agenda, Fashion Revolution, Sustainable Fashion Institute, Mitwill textiles, Africa Fashion Tour. Podkreślali znaczenie wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju.

Fot. materiały prasowe

Ponieważ to, czy firma jest odpowiedzialna społecznie oraz ekologicznie, nie zawsze można w łatwy sposób określić, ważne wydaje się ustalenie odpowiednich kryteriów. I temu między innymi służyły dyskusje zorganizowane w Paryżu.

Liczba wystawców i materiałów prezentowanych podczas paryskich targów była ogromna. Świadomość, że jest to tylko część całej branży odzieżowej i tekstylnej, napawa obawą o to, w jaki sposób branża rozumie zrównoważony rozwój. Ostatecznie jedną z najważniejszych spraw okazało się uświadomienie znaczenia ograniczeń.

Niezbędna redukcja emisji gazów cieplarnianych nie będzie możliwa, jeśli nie zaczniemy produkować i kupować znacznie mniej, w odpowiedni sposób wykorzystywać odzież pod koniec jej użytkowania, zamykać jej obieg i nie przestaniemy myśleć o odzieży jako o czymś  jednorazowym. Podczas Première Vision na sezon jesień–zima 2023/24 i Textile Evolution Paris te myśli wydawały się najważniejsze w obietnicach firm. Wokół nich toczyły się też rozmowy kuluarowe. Ale czy deklaracje naprawdę sprawią, że za rok w jeszcze bardziej wyraźny sposób dostrzeżemy zwrot ku odpowiedzialnej i transparentnej produkcji

Ewelina Antonowicz, Sustainable Fashion Institute
Proszę czekać..
Zamknij