Znaleziono 0 artykułów
08.09.2020

W szkole może być bezpiecznie

08.09.2020
(Fot. Getty Images)

Wytyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące powrotu do szkoły są niejasne. Rodzice, nauczyciele, dzieci muszą radzić sobie sami. Dlatego założyłam portal OtwieramySzkoly.pl z pomysłami i poradami na temat prawidłowego funkcjonowania instytucji w czasie pandemii – mówi Magda Garncarek, która na co dzień zajmuje się strategią i komunikacją w branży architektonicznej i wnętrzarskiej. Prywatnie jest mamą siedmioletniego Janka.

1 września do szkół powróciły 4 miliony uczniów, a wraz z nimi 600 tysięcy nauczycielek i nauczycieli. W sierpniu Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało wytyczne dotyczące ponownego otwarcia placówek edukacyjnych, przerzucając odpowiedzialność za ich funkcjonowanie niemal w całości na dyrektorów.

Już 4 września, po trzech dniach działania szkół i przedszkoli, MEN poinformowało o 54 placówkach pracujących zdalnie i 22 w trybie mieszanym. W serwisach informacyjnych czytamy o kolejnych przypadkach COVID-19 wśród uczniów. Dzieci, nauczyciele i rodzice obawiają się kolejnych tygodni. Chociaż cieszą się z powrotu do normalnego trybu, mają poczucie, że ministerstwo nie zadbało w wystarczający sposób o bezpieczeństwo. Niepokój i niepewność można jednak przekuć w działanie.

Magda Garncarek postanowiła założyć portal OtwieramySzkoły.pl, na którym zbiera doświadczenia i praktyki z innych krajów. Większość rozwiązań dotyczy organizacji pracy szkoły, inne są związane z aranżacją klas i budynku szkoły.

– Odzew jest ogromny. Wiele osób dzieli się przemyśleniami i pomysłami pozwalającymi usprawnić działanie szkół. Jedna z mam, Polka mieszkająca w Niemczech, napisała, że otrzymała wytyczne na temat działania szkół już na początku wakacji. Dzięki temu wiedziała, czego się spodziewać. My dostaliśmy komunikat: radźcie sobie sami – mówi Garncarek.

Na pomysł założenia strony wpadła w pracy. Jako specjalistka od komunikacji i strategii w branży architektonicznej i wnętrzarskiej miała przygotować dwa raporty – o przyszłości biur i centrów handlowych. – Nad tym, jak przystosować biura i centra handlowe do nowych realiów, zastanawiają się wszyscy. Trwa dyskusja środowiskowa na temat czasu, przestrzeni i systemu pracy. O to, jak zorganizować szkoły, nikt ekspertów nie pyta – zauważa Garncarek. – Powrót do szkoły to tymczasem bardzo złożone zagadnienie, które w szerokim kontekście obejmuje także kwestie typu dojazd komunikacją publiczną. Szwedzi wydali rekomendację, żeby starsi, samodzielni już uczniowie zaczynali lekcje o różnych godzinach i niekoniecznie z samego rana. Wszystko po to, żeby uniknąć porannego tłoku w autobusach.

Magda Garncarek (Fot. archiwum prywatne)

Wytyczne, które nie uwzględniają realiów, pozostają jedynie fasadowymi rozwiązaniami. – Ważne, żebyśmy wiedzieli, że można inaczej – przekonuje Garncarek. – Dlatego potrzebujemy porządnej, merytorycznej debaty z udziałem specjalistów w swoich dziedzinach. Nie tylko pedagogów i epidemiologów, ale też architektów czy projektantów.

Na portalu OtwieramySzkoly.pl znajdziemy takie postulaty jak stopniowanie powrotu do szkół, zmniejszenie liczebności klas, modyfikacja planu lekcji czy lekcje plenerowe.

Nie da się tego zrobić bezkosztowo – podkreśla Garncarek. – Przez ostatnie lata przyzwyczailiśmy się, że nie ma pieniędzy na edukację, że nic się nie da zmienić. To nieprawda. Faktycznie nie ma się co łudzić, że zmiana przyjdzie z góry, z ministerstwa, ale możemy działać oddolnie. Z dyrektorami szkół naszych dzieci powinniśmy wspólnie wypracowywać korzystne rozwiązania. Wszyscy pierwszy raz bierzemy udział w takim eksperymencie. Wspierajmy się pomysłami i współpracujmy.

Garncarek zwraca uwagę, że także dzieci powinny decydować o swojej przestrzeni. – „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem”, mówił Konfucjusz. Dzieci mogą na przykład zmapować punkty, na które trzeba uważać w szkole, takie jak klamki, poręcze, kontakty, uchwyty szafek. Samodzielne oswojenie przestrzeni sprawi, że lepiej zrozumieją zasady nowej szkolnej rzeczywistości – mówi Garncarek. Sama z synem szczerze rozmawia o niepewności. – Dzieci bezbłędnie wyczuwają, gdy próbujesz coś ukryć. Janek wie o zagrożeniu, ale przede wszystkim cieszy się, że może w końcu spotkać się z kolegami. Izolacja mu nie służyła.

Jednym z jej postulatów jest także troska o nauczycieli. – W Polsce 1/3 nauczycieli to osoby po pięćdziesiątce, czyli w grupie ryzyka. Włosi, którzy mają podobną strukturę wiekową zawodu, ogłosili rekrutację dla 40 tysięcy pedagogów i opiekunów. Starsi nauczyciele mogą wybierać, czy chcą prowadzić lekcje stacjonarnie, czy online. Mają swobodny dostęp do testów na Covid-19, co poprawia ich komfort psychiczny. W Polsce nauczyciele usłyszeli, że… mogą iść na wcześniejszą emeryturę. Z drugiej strony pandemia przyspieszyła zmiany w polskiej edukacji. Nauczyciele, którzy potrafią w innowacyjny sposób przekazywać wiedzę, stali się niemal gwiazdami internetu. To wyraźnie pokazuje, że coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z potrzeby zmian w polskiej szkole. Zamiast pruskiego drylu – otwartość i ciekawość świata – mówi założycielka strony OtwieramySzkoły.pl.

Anna Konieczyńska
Proszę czekać..
Zamknij