Znaleziono 0 artykułów
04.11.2020

Zmiana jest procesem

04.11.2020
Fot. materialy prasowe

Mamy świadomość, że nie zmienimy świata w jeden dzień, ale wierzymy, że właśnie małe kroki przybliżają nas do upragnionego celu – mówią założyciele domu mody Holzweiler, którzy wspólnie z siedmioma innymi europejskimi markami wzięli udział w drugiej edycji inicjatywy Zalando „Małe kroki. Duża zmiana”. W proekologicznej akcji niemieckiego giganta e-commerce po raz pierwszy pojawiły się także projekty dla mężczyzn.

Dla wielu zrównoważona moda to jedyny słuszny kierunek, w którym nie tylko powinna, ale wręcz musi zmierzać branża. Nieszkodliwa dla środowiska produkcja i przemyślany sposób robienia zakupów stają się celem, do którego dążą projektanci, marki i coraz bardziej świadomi klienci.

Fot. materiały prasowe

Wcielanie w życie zasad mody zrównoważonej jest jednak wyzwaniem. Wymaga zmiany nastawienia i odpowiedniej ekspertyzy (coś, co na papierze wygląda na ekologiczne, w rzeczywistości wcale nie musi takim być). Nadal jest jeszcze dość kosztowne. Nic dziwnego, że jedynie nielicznym udało się na razie w pełni przejść na zieloną stronę mocy.

Fot. materiały prasowe

A gdyby tak przestać porywać się z motyką na słońce – zamiast spektakularnej zmiany stosować zasadę małych kroków? Zachęca do tego Zalando, które w styczniu zeszłego roku ruszyło z inicjatywą „Small Steps. Big Impact”. Kilkoro europejskich projektantów połączyło wtedy siły, by stworzyć dla Zalando kapsułową kolekcję ubrań z przyjaznych środowisku materiałów i o ponadczasowych krojach. W tym sezonie niemiecki gigant e-commerce powraca z akcją, i to w o wiele większym wymiarze. Do współpracy zaproszono bowiem aż osiem europejskich marek (nie tylko ze Skandynawii, ale też z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Włoch), a w ich kolekcjach znalazły się propozycje zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn.

Fot. materiały prasowe

Mimo że zaproszeni projektanci dostali od Zalando pełną swobodę (tak, by kapsułowe kolekcje były jak najbardziej zgodne z ich estetyką), zgodnie skupili się na idei mody przejściowej, ponadczasowej i klasycznej. Proponowane przez nich ubrania jawią się więc jako inwestycja. Są wykonane z wysokiej jakości materiałów, odporne na zmieniające się trendy, mają stanowić solidną bazę garderoby.

Fot. materiały prasowe

Wspólny punkt zaczepienia nie oznacza jednak, że kolekcje są podobne. Inne są stojące za nimi inspiracje, inne palety kolorystyczne, wykorzystane tkaniny i kroje. Marka Holzweiler inspirację znalazła tuż obok, bo w norweskiej przyrodzie – wykorzystała naturalne tkaniny, takie jak certyfikowana ekologiczna wełna i organiczna bawełna, skupiła się także na naturalnej palecie kolorystycznej. Projektanci marki Closed skupili się na znaku rozpoznawczym marki – dżinsie, który powstał z miksu lyocellu, organicznej i recyklingowanej bawełny, i który posłużył do wyprodukowania spodni, kurtek i kombinezonów typu „boliersuit”. Z kolei ulubiona marka skandynawskich influencerek Designers Remix oferuje miks klasycznych i wyrazistych fasonów, które posłużą nam przez lata. Nasz typ? Oversize’owy trencz z brązowej i czarnej ekoskóry.

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Do ponadczasowej mody, która może być przekazywana z pokolenia na pokolenie, odwołała się Amy Powney, dyrektor kreatywna marki Mother of Pearl, która o swoich projektach mówi, że stanowią miks powagi i zabawy. – Zależało nam na stworzeniu ubrań, które będą pięknie wykonane, oczywiście z tkanin pochodzących ze zrównoważonej produkcji, ale także zaprojektowane tak, by można było nosić je w kółko i przez lata – mówi o projektach dla Zalando. – Zrównoważona moda to sposób myślenia. W momencie, gdy zaadaptujesz je w swojej marce, zmieni się ona w naturalny sposób – dodaje.

Fot. materiały prasowe

Inicjatywa Zalando to dla marek doskonała okazja, by przetestować nowe rozwiązania, zanim na dobre włączą je do swoich codziennych praktyk i na znacznie większą skalę (na potrzeby kapsułowej kolekcji stworzyły około 10 projektów, normalnie tworzą ich po 30-40 w sezonie). Szczególnie że mają w tej kwestii różne doświadczenia. Jedne dopiero uczą się, na czym tak naprawdę polega zrównoważona moda w segmencie premium, inne od początku uczyniły ze zrównoważonej produkcji podstawę działalności. I choć z optymizmem patrzą w przyszłość, wyraźnie dają do zrozumienia, że to przede wszystkim nasze działania i decyzje wpłyną na jej kształt. – Wiedza jest dziś kluczem do podejmowania lepszych i bardziej świadomych decyzji – uważa Susanne Holzweiler. – Wykażmy się wrażliwością i myślmy o tym, jak nasze wybory wpływają na innych ludzi i na przyszłe pokolenia.

Michalina Murawska
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę