Znaleziono 0 artykułów
02.11.2020
Artykuł partnerski

Zrównoważona moda w sieciówce to nie oksymoron

02.11.2020
Kampania kolekcji Premium Sustainable, Reserved (Fot. Wunsche & Samsel)

Reserved wprowadza do sklepów kolejną kolekcję Premium Sustainable, udowadniając, że sukcesywnie wprowadzane małe zmiany w największej, polskiej firmie odzieżowej to milowe kroki dla całej branży mody. – Nikt już nie ma wątpliwości, że branża musi stać się bardziej zrównoważona, pytanie tylko, jak szybko to się wydarzy – mówi Anna Sołtys, dyrektora biura produktowego Reserved.

To już piąta kolekcja Premium Sustainable stworzona przez Reserved. Jakie są jej główne założenia?

Nasz punkt wyjścia zawsze jest ten sam – realizować postulaty mody zrównoważonej. To oznacza wykorzystywanie bardziej ekologicznych materiałów, zarówno tych z surowców naturalnych, jak i syntetycznych, pochodzących z recyklingu. Po drugie dbałość o jakość – wysokiej jakości materiały, precyzyjne wykonanie i przemyślany krój, bo dzięki temu ubranie będzie trwałe, odporne na zniszczenie i wygodne. Po trzecie, chcemy tworzyć ponadczasową klasykę. Uniwersalny styl, żeby był atrakcyjny, musi być kreatywnie reinterpretowany. To największe wyzwanie kolekcji. Ma być minimalistycznie, ale nie prosto, subtelnie, ale nie nudno. Dlatego nasz zespół, zanim przystąpi do projektowania, dokładnie przygotowuje się do tego procesu, analizując nie tylko trendy z wybiegów, ale też zmiany w sposobie życia i ubierania klientów.

Kampania kolekcji Premium Sustainable, Reserved (Fot. Wunsche & Samsel)

Ostatnie miesiące wywróciły świat mody do góry nogami. Życie z miasta przeniosło się do domu, z biura i uczelni wylądowaliśmy na kanapie.

Praca zlała się z domem, dom z aktywnością fizyczną. Zaczęliśmy bardziej niż do tej pory stawiać na wygodę i funkcjonalność, choć dalej cenimy atrakcyjny wygląd.  Dlatego hitem okazała się dzianina, z której można robić nie tylko t-shirty i swetry, ale też spodnie, płaszcze czy garnitury, co udowodniło w ostatnim czasie wiele znanych marek, min. Prada. Nowym luksusem jest teraz wygoda.

Czym dokładnie jest dzianina?

To materiał, który powstaje nie z wątku i osnowy jak tkanina, ale poprzez tworzenie rządków połączonych wzajemnie pętelek, czyli tzw. oczek. Dzięki temu dzianina jest bardzo elastyczna, można ją rozciągać w różne strony, jest więc przyjemna w dotyku, miękka i komfortowa. Najczęściej produkuje się z niej bawełniane koszulki, dresy czy wełniane swetry, jednak z uwagi na swoje atrybuty coraz mocniej zaczęła pojawiać się również w innych asortymentach. 

W ostatniej kolekcji Premium Sustainable proponujemy szeroką ofertę modeli z dzianin, m.in. kremowy dres swetrowy z kapturem, klasyczny garnitur, czy prążkowany komplet – spodnie i bluzkę z długim rękawem. 

To ubranie, które pozwala na pełną swobodę ruchów, a jednocześnie dzięki mieszance poliestru z recyklingu, wiskozy i elastanu, nie gniecie się. Możesz swobodnie leżeć na kanapie, a po chwili podejść do komputera, włączyć kamerę i odbyć rozmowę z szefem, bo wyglądasz jak spod igły.

Kampania kolekcji Premium Sustainable, Reserved (Fot. Wunsche & Samsel)

Ta kolekcja ma też bardzo harmonijną kolorystykę – odcienie bieli, beżu, szarości, czasami czerń. 

Są to kolory neutralne, stonowane i bardzo uniwersalne, które utożsamia się ze spokojem i komfortem. Urozmaiciliśmy je wzorem dużej, czarno-białej kraty, która jest dość klasyczna, może kojarzyć się z modą lat 70., a jednocześnie w swojej przeskalowanej formie wpisuje się w najnowsze trendy. Zresztą ta krata pojawia się w kolekcji w różnej postaci. Projektanci obracają materiał i bawią się różnymi efektami, czasami wykorzystują puchatą fakturę jednej strony, innym razem bardziej zbitą i płaską drugiej. Inne ciekawe pomysły to zestawienia różnych, kontrastujących materiałów,  np. matowa, strukturalna wełna z lśniącym, gładkim jedwabiem, czy połyskującą skórą. 

Mówisz o ekologicznych założeniach, swobodnym procesie projektowania z miejscem na innowacje i eksperymenty, ale Reserved jest wciąż marką sieciową. Jak produkcję na wielką skalę można połączyć z ideałami mody zrównoważonej?

W tak dużych markach zmiany trzeba wprowadzać stopniowo i konsekwentnie, ale to właśnie metodą małych kroków dokonuje się prawdziwych zmian w branży.

Reserved podchodzi do mody zrównoważonej bardzo holistycznie, na wszystkich etapach swojej działalności. To nie tylko ekologiczne i bezpieczne dla środowiska materiały, o których rozmawiałyśmy, ale też standardy pracy fabryk – ograniczenie emisji zanieczyszczeń, korzystanie z energii ze źródeł odnawialnych, minimalizacja plastiku w logistyce, czy świadome zarządzanie produkcją. W tym momencie nasz margines błędu to 2 proc. Chcę podkreślić, że niesprzedanych ubrań nie utylizujemy, ale przekazujemy na cele charytatywne, dzięki czemu dalej służą ludziom.

Kampania kolekcji Premium Sustainable, Reserved (Fot. Wunsche & Samsel)

Ważnym aspektem Premium Sustainable pozostaje cena. Choć jest wyższa niż w regularnej kolekcji, to wciąż bardzo atrakcyjna.

Chcemy, żeby klient Reserved, który potrafi docenić jakość i ekologiczne nastawienie, mógł pozwolić sobie na zakupy z wyższej półki. Dbamy o dobry stosunek jakości do ceny, dlatego sweter z wełny merino kosztuje około 199 zł. To z jednej strony oznacza cenę dwukrotnie wyższą niż cena zwykłego swetra w Reserved, z drugiej, bardzo okazyjną ofertę w porównaniu z tym, co proponuje rynek. 

Zdajemy sobie sprawę, że klient Premium Sustainable jest bardziej rozważny, kupuje mniej, ale docenia jakość i przywiązuje się do marki, która wywiązuje się z obietnic.

Mamy wielką ambicję demokratyzowania sektora premium (i mody w ogóle) na polskim rynku.

Jaką marką staniecie się za kilka lat?

Stawiamy przede wszystkim na rozwój sprzedaży omnichannel i ekologię. Internet staje się dla nas kluczowym kanałem sprzedaży i komunikacji z naszymi klientami praktycznie na całym świecie. Co do ekologii, nikt już nie ma wątpliwości, że branża mody musi się taka stać, pytanie tylko, jak szybko to się wydarzy. W Reserved stawiamy sobie ambitne cele i efektywność działań mierzymy w liczbach. Rozpisując strategię, założyliśmy, że do końca 2021 roku 25 proc. naszych ubrań będzie spełniało nasze ekologiczne standardy, jest październik 2020 roku i ten cel został już zrealizowany. I to nie dlatego, że był zaniżony, ale dlatego, że nasz zespół wierzy w zmianę, jakiej dokonuje i z pełnym zaangażowaniem dąży do jej realizacji.

Kampania kolekcji Premium Sustainable, Reserved (Fot. Wunsche & Samsel)

W dodatku nasza transformacja wpływa na zmiany rynku. Podam bardzo prosty przykład. Kiedy kilka lat temu zaczynaliśmy pracę nad produktami z linii EcoAware, ceny  organicznej bawełny były około 30 proc. wyższe od cen bawełny konwencjonalnej, zaś inne materiały zrównoważone były praktycznie niedostępne. Dziś jest zupełnie inaczej, ponieważ od lat naciskamy naszych dostawców na zwiększenie oferty przyjaznej środowisku, stawiamy w tym zakresie coraz wyższe wymagania i zwiększamy zamówienia produktów wytwarzanych w sposób zrównoważony - popyt wymusił podaż. Ceny bawełny organicznej spadły do takiego poziomu, że dziś są wyższe tylko o kilka procent od konwencjonalnej, a ogólna oferta eko materiałów jest coraz szerzej dostępna i rozwija się w ogromnym tempie. To różnica, która daje zupełnie nowe możliwości, odczuwalne zarówno dla naszych klientów, jak i innych marek, często działających lokalnie. 

Dlatego tak ważne jest współdziałanie i współodpowiedzialność w tym obszarze – im więcej działań po stronie marek i większy nacisk na producentów, im większa świadomość i zaangażowanie klientów, tym więcej jesteśmy w stanie wspólnie zmienić.

Anna Sołtys Absolwentka nauk politycznych i zarządzania kryzysowego oraz Sustainable Development na The Baltic Univerity Uppsala.
Manager w branży fashion z kilkunastoletnim doświadczeniem, specjalizuje się w budowaniu strategii produktowych, procesach tworzenia kolekcji oraz zarządzaniu zespołami kreatywnymi.
Od 2005 r. związana jest z największą polską firmą odzieżową – LPP. Aktualnie na stanowisku Dyrektora biura produktowego Reserved w Warszawie, gdzie powstają kolekcje specjalne, w tym Re.Design, Premium i Eco Aware. Odpowiada także za innowacyjne projekty tworzone w duchu zrównoważonego rozwoju.
Zdobytą wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się na prelekcjach, seminariach i konsultacjach, ma na koncie współprace m.in. z London College of Fashion, Central Saint Martin
s w Londynie, ViaModa i MSKPU. Jest wykładowcą „Zarządzania kolekcją” na uczelni Łazarskiego. Pasjonatka podróży, jogi i dizajnu.

Kolekcja Pemium Sustainable jest dostępna wyłącznie w sprzedaży online na stronie Reserved.

Basia Czyżewska
Proszę czekać..
Zamknij