Znaleziono 0 artykułów
02.12.2022

„Vogue Polska” x BMW Art Academy: Kultura jak tlen

02.12.2022
Wystawa Michela Hansmeyera „Digital Grotesque III”, zorganizowana przez BMW we współpracy z Nowym Teatrem

Wystawa rzeźb Anisha Kapoora w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku to jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie sztuki w 2022 roku w Polsce. To właśnie tam, wśród prac urodzonego w Mumbaju artysty konceptualnego zainaugurowano projekt „Vogue Polska” x BMW Art Academy – inicjatywę, której celem jest promowanie polskiej sztuki i prezentowanie dokonań najciekawszych rodzimych twórców.

– Działa poza kierunkami, odwołuje się do prostych, zmysłowych doświadczeń. Jego działania wprowadzają sztukę wprost w naturę albo w konwencjonalną przestrzeń galerii, dzięki czemu otoczenie przekształca się w nową zmysłową rzeczywistość opartą na kolorze, iluzji, odbiciach w połyskujących powierzchniach – mówiła o Anishu Kapoorze popularyzatorka sztuki Grażyna Bastek w rozmowie z Vogue.pl. Kiedy więc „Vogue Polska” i BMW Polska postanowili w październiku głosić rozpoczęcie wspólnego projektu związanego ze sztuką, wiedzieli, że powinni to zrobić właśnie w Orońsku. Wydarzeniu towarzyszyły oprowadzanie po pierwszej w Polsce wystawie Kapoora oraz kuratorskie oprowadzanie po wystawie Michela Hansmeyera „Digital Grotesque III”, zorganizowanej przez BMW we współpracy z Nowym Teatrem w ramach projektu BMW Art Club.

Kacper Studencki, dyrektor marketingu BMW Polska i Hanna Rydlewska, dyrektor wydawnicza "Vogue Polska"

„Vogue Polska” x BMW Art Academy: Promocja rodzimej sztuki w trudnych dla kultury czasach

– Celem wspólnych działań „Vogue Polska” i BMW Polska jest prezentowanie tego, co najciekawsze w polskiej sztuce tu i teraz, ale również opowiadanie o artystkach i artystach, którzy są obecni w rodzimej sztuce od lat, jednak ich twórczość – z różnych względów – zasługuje na przypomnienie lub odczytanie w niebanalnym, czasem wywrotowym kontekście – wyjaśnia Hanna Rydlewska, dyrektorka wydawnicza magazynu „Vogue Polska”, którego sztuka od początku jest jednym z filarów.

 

Sztukę promuje również marka BMW, która od lat jest aktywnym mecenasem artystów. – Najnowszym polskim projektem jest BMW Art Club. Przyszłość to sztuka. Jego tegoroczna odsłona – wystawa „Digital Grotesque III” – była w listopadzie prezentowana w Nowym Teatrze w Warszawie. W tym roku przedstawialiśmy też nasze artystyczne projekty podczas Hotel Warszawa Art Fair. Art Academy jest kolejnym przedsięwzięciem z obszaru sztuki, w który chcemy się zaangażować, ponieważ uważamy, że jest to potrzebna – szczególnie w obecnych, trudnych dla kultury czasach – inicjatywa – mówi Kacper Studencki, dyrektor marketingu BMW Polska.

Oprowadzanie kuratorskie z Michałem Borowikiem i Martą Czyż

W ramach „Vogue Polska” x BMW Art Academy po świecie sztuki oprowadzać będą Michał Borowik – kolekcjoner sztuki, członek Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Sztuki Nowoczesnej, który od kilku lat jest obecny w przewodniku „The BMW Art Guide By Independent Collectors” – oraz dziennikarka i kuratorka sztuki Marta Czyż. 

Wystawa rzeźb Anisha Kapoora w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Michał Borowik w autorskiej rubryce w „Vogue Polska”, która zadebiutowała w październikowym wydaniu magazynu, będzie nie tylko prezentować najciekawszych artystów i artystki, ale i odkrywać ich na nowo. – W zglobalizowanym świecie wszyscy jesteśmy sąsiadami. Dlatego wierzę, że to, jak będzie wyglądało nasze życie dzisiaj i w nieodległej przyszłości, zależy nie tylko od rządzących, ale przede wszystkim od naszych decyzji i inicjatyw, które podejmujemy samodzielnie lub wspólnie. Przejąć inicjatywę każdy może na swój sposób, a najcenniejszą walutą okazuje się nasz czas, który stanowi nową definicję bogactwa – przekonuje autor Borowik Collection. – Nasza kultura ma ogromne znaczenie, jest jak tlen, którego każdy z nas potrzebuje. Dziś młode pokolenie artystek i artystów zabiera publicznie głos w sprawach, które ich poruszają, na które czują, że mają wpływ, lub chcą, by ci, którzy ten wpływ mają, podejmowali odpowiednie działania – dodaje Michał Borowik.

Michał Suchora i Michał Borowik

Kuratorką projektu w Vogue.pl jest z kolei Marta Czyż. Autorka przygląda się ważnym zjawiskom w sztuce i na rynku sztuki, takim jak coraz silniejsza pozycja malarzy młodego pokolenia lub wyraźna obecność symbolizmu i surrealizmu w pracach współczesnych artystek i artystów, i analizuje je w tekstach dostępnych online. – Publikowane artykuły poszerzają pole wiedzy o polskiej sztuce, wykraczając poza znane nazwiska. Przedstawiam sylwetki wybranych artystów i artystek, ale też pokazuję, w jaki sposób ich sztuka komponuje się w obecnym artystycznym obiegu. To scena żywa, szalenie ciekawa i w dużej mierze poddana rozwijającemu się rynkowi sztuki, ponieważ na instytucje publiczne można liczyć coraz mniej – mówi Marta Czyż.

Wystawa rzeźb Anisha Kapoora w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Obraz Moniki Misztal (Fot. Piotr Ligier / Archiwum Borowik Foundation)

Targi, spotkania, rozmowy

Jak wyjaśnia Hanna Rydlewska, współpraca „Vogue Polska” i BMW Polska dotyczyć będzie również szeroko pojętych wydarzeń związanych ze sztuką. – Magazyn patronuje i wspiera wiele akcji na polu sztuki, BMW będzie ich partnerem. Już we wrześniu były to na przykład: Hotel Warszawa Art Fair, pierwsze targi sztuki współczesnej w Polsce zorganizowane w przestrzeniach hotelowych, a także spotkanie poświęcone książce „Meksyk, moja miłość. Historia Eleny Poniatowskiej”, zorganizowane w hotelu Bristol z udziałem autorki Magdaleny Melnyk. BMW Polska będzie partnerować kolejnym premierom i wydarzeniom przygotowanym przez Osnova Publishing, wydawnictwo książkowe związane z „Vogue Polska” – zapowiada dyrektorka wydawnicza magazynu.

Wystawa rzeźb Anisha Kapoora w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Częścią wspólnego projektu są również podcasty „Vogue Polska”. Pod koniec września 2022 roku zadebiutowała druga odsłona ramówki, w której znalazło się aż 20 produkcji. W wybranych z nich, takich jak „Vogue Polska Living”, który prowadzi Hanna Rydlewska, będą obecne tematy związane z „Vogue Polska” x BMW Art Academy. Bo jak głosi nazwa projektu BMW – przyszłość to sztuka. 

Natalia Jeziorek
  1. Kultura
  2. Sztuka
  3. „Vogue Polska” x BMW Art Academy: Kultura jak tlen
Proszę czekać..
Zamknij