Znaleziono 0 artykułów
30.11.2021
Artykuł sponsorowany

Cyrkularna kolekcja H&M Innovation Stories: Circular Design Story celebruje modę

30.11.2021
(Fot. Materiały prasowe)

Tam, gdzie piękno łączy się z ekologią. – To kolekcja dla wszystkich, którzy kochają modę – mówi Ella Soccorsi, Concept Designer w H&M. Nowoczesna technologia w służbie zrównoważonego rozwoju to odpowiedź marki na potrzebę zamknięcia obiegu.

Plisowana sukienka w groszki jest lekka jak skrzydła motyla, lakierowane trencze à la Grace Jones wyglądają, jak uszyte ze skóry, ale są w stu procentach wegańskie, a czerwona sukienka mini z zaostrzonymi rękawami przypomina strój sceniczny Ziggy’ego Stardusta. W kolekcji Innovation Circular Design Story znalazły się też topy z przeskalowaną kokardą, bieliźniany zestaw, którego nie powstydziłaby się Madonna, i asymetryczna mała różowa.

(Fot. Materiały prasowe)

Tak, jak współczesne kobiety, te ubrania są pełne przeciwności. Niektóre przylegające do ciała, inne męskie i oversize’owe, mogą przypominać wyrafinowane piżamy albo suknie balowe, nawiązują do epoki disco, a jednocześnie przewidują modę przyszłości. Intensywne odcienie gumy balonowej, czerwonego lakieru do paznokci i indygo tonują czerń i beż. 

(Fot. Materiały prasowe)

Wśród akcesoriów znalazły się pełne dramatyzmu rękawiczki operowe, które w tym sezonie upodobały sobie gwiazdy, kryształowe chokery i muszkieterki do połowy uda. W tych ubraniach nie wypada się źle bawić. Sprawdzą się na gwiazdkowych przyjęciach i na sylwestra. Ale założeniem zespołu projektowego było to, żeby te piękne ubrania nosić też na co dzień. Strojenie się nie powinno być zarezerwowane na wielkie wyjścia! H&M chce, żebyśmy cieszyli się modą – wyrażali siebie, niezależnie od okoliczności.

(Fot. Materiały prasowe)

Zrównoważona moda jest piękna

– Kolekcja jest jasna, radosna, wyrazista. Podobają mi się przede wszystkim fasony – wszystko jest dynamiczne, mocne i świeże. Tworząc coś odważnego, optymistycznego i pięknego, chcieliśmy równocześnie zwrócić uwagę na materiały pochodzące z recyklingu. Przyjrzeliśmy się historii mody. W archiwach znaleźliśmy niezwykłe detale: groszki, kokardki, falbanki. Spojrzeliśmy też w przyszłość. Wielu z nas w czasie pandemii tęskniło za modą. Brakowało nam tego, że moda pozwala na metamorfozę. Nasza kolekcja to powrót ekscytacji, ekspresji, strojenia się. Chcieliśmy przełamywać stereotypy. Ludzie często błędnie rozumieją idee mody zrównoważonej. Pokazujemy, że można stworzyć bardzo modową kolekcję, która pozostanie zrównoważona, a więc ekologiczna – mówi Ella Soccorsi, Concept Designer w H&M.

Ta kolekcja to 4 drop nowego konceptu H&M: Innovation Stories. Koncept został wprowadzony w 2021 roku, a jego celem jest promowanie bardziej zrównoważonej mody, innowacyjnych materiałów i technologii produkcji.

Ella Soccorsi / (Fot. Materiały prasowe)

Kolekcja powstała więc w zgodzie z ideą gospodarki obiegu zamkniętego. – Nasz cel? Zamknąć obieg. Branża mody musi wziąć odpowiedzialność za odpady, które produkuje. Mamy nadzieję, że ta kolekcja wywoła dyskusję na temat cyrkularności – mówi Soccorsi. – Nasi klienci interesują się zrównoważonym rozwojem. Idee cyrkularności i recyklingu są im bliskie. Ta kolekcja ma prowokować do rozmowy o tym, jak traktujemy nasze ubrania. Za każdym razem, gdy ktoś założy rzecz z kolekcji, pomyśli o naszej planecie. Zależy nam na tym, żeby używać ubrań jak najdłużej i jak najlepiej, dlatego choć odważne, te rzeczy naprawdę da się nosić. Dzięki specjalnym paskom i haczykom można zmienić przeznaczenie rzeczy tak, by stały się jeszcze bardziej wielofunkcyjne. Pozostaną z nami na lata, można się nimi też wymieniać – dodaje. Każde ubranie jest na swój sposób wielofunkcyjne: suknia balowa składa się z dwóch części, żeby można było top i spódnicę nosić razem albo osobno. Funkcję doradcy kreatywnego H&M pełnił przy kolekcji Ib Kamara, stylista sesji okładkowej z listopadowego wydania „Vogue Polska”, redaktor naczelny „Dazed”, nowy ulubieniec Rihanny. – Ma niesamowite pomysły! Jego wizję mody widać w całej kolekcji – kolorach, dodatkach, pomysłach stylizacyjnych i, przede wszystkim, w krawiectwie – mówi Soccorsi.

(Fot. Materiały prasowe)

H&M spogląda w przyszłość

Jak powstawała kolekcja? – Proces projektowania i produkcji był bardzo płynny. Nie musieliśmy iść na kompromisy, choć postawiliśmy sobie za cel stworzenie kolekcji zrównoważonej. Korzystaliśmy z materiałów wysokiej jakości, które pozwalały na eksperymenty. Zasady gospodarki obiegu zamkniętego wprowadziliśmy na każdym etapie produkcji. Jednocześnie powstał Circulator, narzędzie do projektowania pozwalające domknąć obieg. Będziemy dzielić się tą technologią z innymi firmami, by powstawało coraz więcej kolekcji zgodnych z wytycznymi Ellen MacArthur Foundation – mówi Soccorsi.

(Fot. Materiały prasowe)

Materiały, które wykorzystano, gwarantują bardziej zrównoważoną przyszłość mody. – Staraliśmy się wybierać przede wszystkim tkaniny z recyklingu. Szukaliśmy wynalazców, którzy pracują z odpadkami, tworząc rzeczy z upcyklingu. Związaliśmy się z nowymi firmami, np. REPREVE® Our Oceans®, która szyje z przetworzonych butelek znalezionych w oceanie. Ten materiał wykorzystano na płaszczach ze sztucznego futra, puchówkach, sukienkach i spodniach. Nowością jest także Ambercycle Cycora wykorzystująca ścinki materiałów. Zużytkowaliśmy tę tkaninę na spodniach dla kobiet. RESORTECS® to natomiast szwy, które powstały z rozpuszczalnych nici. Ta technologia pozwala na łatwe rozprucie rzeczy, których życie dobiegło końca, a potem przetworzenie w nowe ubranie. Wykorzystaliśmy ją do przyszywania cekinów i koralików. Intrygujący jest także materiał – Vegea™ – przypominający skórę, który przydał się do wytworzenia butów i kurtek. Pochodzi ze skórek i pestek winogron, które pozostały po produkcji wina. Korzystaliśmy już z tego materiału, a teraz chcieliśmy pokazać, że w tworzeniu nowej przyszłości dla mody ważne są stałe relacje z naszymi partnerami – mówi Soccorsi.

(Fot. Materiały prasowe)

Dodatkowo dzięki współpracy z I:CO powstało sześć unikatowych marynarek, kolekcjonerskich, które zostały uszyte z ubrań z drugiej ręki. Do dawnych modeli doszyto baskinkę, falbanki czy taftę. – Największym wyzwaniem branży jest zmiana. A ten proces musi potrwać. Przestawienie się na gospodarkę obiegu zamkniętego wymaga zmiany przyzwyczajeń. Jesteśmy dumni z tego, że idziemy naprzód, rozpoczynamy rozmowę na temat cyrkularności i proponujemy nowe rozwiązania dla mody – mówi Soccorsi, rysując obraz mody przyszłości. Kierunek jej rozwoju wyznacza już teraz H&M.


Kolekcja H&M Innovation Stories: Circular Design Story będzie dostępna online oraz w wybranych sklepach stacjonarnych od 9 grudnia 2021. W Polsce ubrania z kolekcji można będzie zakupić w sklepie H&M na ulicy Marszałkowskiej.

Anna Konieczyńska
Proszę czekać..
Zamknij