Znaleziono 0 artykułów
02.06.2021

O czym marzą nastolatki?

02.06.2021
(Fot. Getty Images)

Dla 63 proc. polskich dziewczynek największym autorytetem jest mama, ale to nie znaczy, że będą w życiu śmiało walczyć o swoje. Czytamy raport o aspiracjach polskich nastolatek przygotowany przez Fundację Inspiring Girls Polska.

W wieku 10–15 lat w życiu dziewczynek coś się gwałtownie zmienia. Nagle tracą wiarę w siebie, gorzej oceniają swoje możliwości i szanse na tle grupy. Dlaczego? Bo otoczenie obarcza je stereotypowym myśleniem o możliwościach i przyszłej roli. Nastolatki dowiadują się, że z przedmiotami ścisłymi poradzą sobie gorzej niż koledzy, ich zadaniem jest przede wszystkim opieka, a sięganie po przywództwo i zabieranie głosu to zuchwałość, którą tylko się ośmieszą. Fundacja Inspiring Girls Polska analizuje zjawisko w specjalnym raporcie i podpowiada, jak uzdrowić sytuację.

Nowe myślenie o przywództwie to szansa dla kobiet

„Jesteśmy w momencie przełomu społecznego. Dziś cechy dotychczas postrzegane jako „kobiece/dziewczęce” (opiekuńczość, empatia, troska) stają się zasobem – siłą tworzącą nową jakość przywództwa. Przywództwo to jest oparte na szacunku i współpracy, a nie na rywalizacji i dominacji” – czytamy w raporcie. 
 

Na poparcie tezy dostajemy statystyki, według których do głównych wartości dziewczynek należą: działanie na rzecz dobra innych (20 proc.), bycie otwartą i tolerancyjną (37 proc.), troska o środowisko naturalne (25 proc.). Jeśli do wrażliwości społecznej dodamy twarde kompetencje, czyli edukację STEM (z ang. Science Technology Engineering, Maths) obejmującą tzw. przedmioty ścisłe, przygotujemy naturalne liderki. 

O czym marzą dziewczynki

Według badań przeprowadzonych dla Inspiring Girls Polska dziewczynki marzą o tym, by w dorosłym życiu zostać youtuberkami (46 proc.), projektantkami stron internetowych (21 proc.) albo adwokatkami. To popkulturowe wyobrażenie o sukcesie wyniosły z mediów społecznościowych i seriali telewizyjnych. Dojrzewając do podjęcia jednej z ważniejszych decyzji w swoim życiu – wyborze kierunku studiów czy drogi zawodowej – nie mają realnej wiedzy o rynku pracy, a nawet o własnych predyspozycjach. Co więcej, dla 15-latek największymi autorytetami są osoby z bliskiego otoczenia – mama (63 proc.) i tata (22 proc.). Piosenkarki, aktorki i celebrytki – niezwykle rzadko, raptem dla 1–2 proc. nastolatek.

Może to czas, by pokazać dziewczynom nowe idolki, na przykład uczyć w szkole o inspirujących naukowczyniach, aktywistkach, polityczkach? Może ten prosty zabieg zmieniłby optykę nowego pokolenia, bo dostarczyłby dowodów na siłę konsekwencji, sprawczość i niezależność kobiet.

Dlaczego trzeba wzmacniać nastolatki

„Kwestia wzmacniania dziewczynek i kobiet (tzw. empowerment) w dążeniu do równouprawnienia płci to jedno z największych globalnych wyzwań społecznych, znajduje się na piątym miejscu Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDG’s)” – pisze we wstępie do raportu Eliza Durka, założycielka fundacji Inspiring Girls Polska, i dodaje: „Jesteśmy zdania, że wsparcie dziewczyn na tym wczesnym etapie zwiększy w przyszłości ich szanse na wyrównywanie sytuacji kobiet i mężczyzn we wszystkich obszarach życia”.

Raport „Aspiracje dziewczynek w Polsce 2021” powstał na podstawie badań jakościowych i ilościowych zrealizowanych przez agencję badawczą IQS na zlecenie Fundacji Inspiring Girls Polska, a także na podstawie analizy literatury przedmiotu. Można go pobrać  tu.

Basia Czyżewska
Proszę czekać..
Zamknij