Znaleziono 0 artykułów
20.10.2020
Artykuł partnerski

Reserved Unisex Functional: Moda dla nowej generacji

20.10.2020
(Fot. Materiały prasowe)

Reserved wypuszcza do sprzedaży pierwszą uniseksową kolekcję. Wśród priorytetów marki są także troska o środowisko i zacieśnianie więzi społecznych. To moda, która chce zmieniać świat.

Po pierwsze wolność

Unisex nie jest w modzie niczym nowym. Pomysł, żeby ubrania uwolnić od konwenansów i kulturowych stereotypów narosłych wokół płci, pojawił się już pod koniec lat 60. Wtedy projektanci ery kosmicznej – Pierre Cardin, André Courrèges i Paco Rabanne – sięgali po syntetyczne tkaniny i szyli z nich obcisłe stroje. Sylwetka zaczęła wymykać się binarnym podziałom – to była wizja wolnej mody przyszłości.
Idea powróciła w nowym milenium. Wtedy Rick Owens stworzył koncepcję mody egalitarnej dla ludzi różnego wyznania, koloru skóry, typu budowy czy grupy społecznej. Ta moda, która oferowała luźne kroje, miękkie tkaniny i fasony dostosowujące się do wielu rozmiarów, definiowała wspólnotę, współczesne plemię, a nie jak to było dotychczas, miejsce w hierarchii społecznej. Zjawiskowe pokazy, w których na wybieg zamiast wychudzonych modelek wychodziła armia oryginałów, zachwyciły media. Na tydzień mody wreszcie zaproszono nie modeli, ale wybitne osobowości, z charyzmą i naturalnym zmysłem stylu. Skompletowanie tej gromadki spędzało sen z powiek najlepszym ekspertom od castingu, którzy bohaterów do wizjonerskiej opowieści Ricka Owensa szukali na ulicach Paryża. 

(Fot. Materiały prasowe)

Trend na unisex podchwycił też Rad Hourani, który w 2007 roku otworzył markę skupiającą się na modzie unisex. – Są bez płci, ponadczasowe i nieograniczone. Nie pochodzą od żadnej nacji ani żadnej religii – mówił projektant, a wizja przemówiła do młodego pokolenia. Wkrótce znalazła odzwierciedlenie w stylu ulicznym i popkulturze. Dziś za ikony stylu można uznać takie gwiazdy jak Billie Eilish, ale też Gigi Hadid i Zayna Malika, którzy w 2017 roku wystąpili na okładce amerykańskiego „Vogue’a” w identycznych stylizacjach – ekskluzywnych dresach Gucci. Anna Wintour nazwała ich wtedy przedstawicielami nowej generacji. Ich ubranie niosło symboliczny przekaz: współczesny luksus ma dawać wygodę i wolność w najszerszym tego słowa znaczeniu.

(Fot. Materiały prasowe)

Po drugie, funkcjonalizm i ekologia

Reserved, wprowadzając kolekcję Unisex Functional, rozwija dotychczasowe myślenie o modzie bez płci. Projektanci zadali sobie pytanie: skoro moda znosi podział, to może powinna być wspólna? Dlaczego bluza czy płaszcz nie miałyby stać się elementem wspólnej szafy? T-shirt, który dziewczyna pożycza od chłopaka, nikogo dziś nie dziwi, więc może za jakiś czas mama w dresach dorastającego syna też będzie cool.
A gdy do tego dodamy fakt, że ubrania zaprojektowano w sprytny sposób, który pozwala im się przeobrażać – dopiąć kaptur albo obrócić kurtkę na drugą stronę, by uzyskać inny kolor – nie ma wątpliwości, że jeden ciuch może zastąpić kilka podobnych, łącząc ich funkcje.
Ta uniwersalność odciąża planetę, bo skoro mniej zużywamy, mniej kupujemy, a przemysł zwalnia z tempem produkcji, zmniejszając ślad węglowy. Dodatkowo 75 proc. kolekcji Unisex Functional powstało z materiałów #EcoAware, m.in. organicznej bawełny, poliestru z recyklingu czy wiskozy pochodzącej z włókien, np. eukaliptusa, buku lub świerku. 

(Fot. Materiały prasowe)

Po trzecie, relacje i styl

Uniwersalna paleta barw pozwala łatwo tworzyć zestawy – biel, czerń, beż, klasyczny odcień denimu pasują do wszystkiego. Dzięki drobnym detalom, takim jak podwinięte mankiety czy przewiązania, oraz sile dodatków (paski, biżuteria, buty) prosty strój można nosić na wiele sposobów.
Oversize’owy płaszcz można kupić na spółkę albo pożyczać siostrze, oddać przyjacielowi albo spontanicznie podarować przyjaciółce. Przy odrobinie starań na każdym będzie wyglądać dobrze. W ten sposób dzięki modzie możemy dzielić wspomnienia i zacieśniać więzi.

(Fot. Materiały prasowe)

Kolekcja Unisex Functional jest dostępna w siedmiu wybranych sklepach Reserved na całym świecie i w sklepie internetowym marki.

Basia Czyżewska
Proszę czekać..
Zamknij