Chopin łączy pokolenia: VII Festiwal Chopinowski w Hamburgu

VII Festiwal Chopinowski w Hamburgu to wydarzenie, które pokazuje, że muzyka Fryderyka Chopina nie zna granic – ani geograficznych, ani pokoleniowych. Głównymi sponsorami wydarzenia są Orlen Deutschland GmbH. oraz Orlen SA, których wsparcie umożliwia promocję polskiej kultury i rozwój międzynarodowej współpracy kulturalnej.
W jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych Niemiec, Laeiszhalle, 12 czerwca 2025 roku zainaugurowano VII Festiwal Chopinowski. Wydarzenie, które na stałe wpisało się w muzyczny kalendarz Hamburga, otworzył recital kanadyjskiego pianisty Charlesa Richarda-Hamelina – srebrnego medalisty i laureata Nagrody Krystiana Zimermana na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Festiwal potrwa do 19 lipca, a jego program to okazja do zobaczenia na żywo najwybitniejszych pianistów młodego pokolenia, związanych z ideą i repertuarem chopinowskim.

Recital inauguracyjny: Spotkanie z mistrzostwem Charlesa Richarda-Hamelina
Inauguracyjny koncert stanowił prawdziwą ucztę dla melomanów, a wybór Charlesa Richarda-Hamelina na jego wykonawcę nie był przypadkowy. Artysta znany jest ze swojej niezwykle autentycznej i wrażliwej interpretacji muzyki Chopina.
Program recitalu został skonstruowany tak, by w pełni ukazać spektrum artystycznych możliwości pianisty. W pierwszej części wieczoru zabrzmiały „Suite bergamasque” Claude’a Debussy’ego, „Sonatina fis-moll” Maurice’a Ravela oraz „Napoli” Francisa Poulenca. Z kolei podczas drugiej części Hamelin zaprezentował komplet czterech scherz Chopina – jednych z najbardziej dramatycznych i wirtuozowskich dzieł w całym dorobku fortepianowym kompozytora. Choć tytuł „scherzo” (z włoskiego – żart) sugeruje formę lekką i frywolną, Chopin nadał tym formom zupełnie inny, głęboko tragiczny wyraz.

Charles Richard-Hamelin zachwycił nie tylko techniczną biegłością, lecz także dojrzałością interpretacyjną, za którą już wcześniej był ceniony na scenie międzynarodowej. Co więcej, pianista ma na swoim koncie dziesięć albumów, z których aż pięć poświęconych jest w całości muzyce Fryderyka Chopina.
Festiwal jedyny w swoim rodzaju
Unikalność Festiwalu Chopinowskiego w Hamburgu polega nie tylko na skupieniu się na twórczości Fryderyka Chopina, lecz także na promocji młodych pianistów – laureatów międzynarodowych konkursów chopinowskich z całego świata. Inicjatywa ta, rozpoczęta w 2018 roku przez Towarzystwo Chopinowskie Hamburg & Sachsenwald, z roku na rok przyciąga coraz większą publiczność, zarówno międzynarodową, jak i lokalną.
Tegoroczna edycja stanowi symboliczne preludium do finałów XIX Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, które odbędą się w październiku. Festiwal w Hamburgu pełni więc zarazem rolę artystyczną, jak i, przede wszystkim, edukacyjną.

Nadchodzące koncerty
18 czerwca publiczność w Hamburgu będzie miała okazję usłyszeć recital dwóch młodych pianistek: Carli Román Vázquez, laureatki III Konkursu Chopinowskiego w Granadzie, oraz Somin Lee, nagrodzonej podczas XIX Konkursu Chopinowskiego w Hanowerze. Obie artystki należą do wschodzącej fali pianistycznych osobowości, które łączą techniczną biegłość z wyjątkową wrażliwością muzyczną. Ich występ to zapowiedź pokoleniowej zmiany w interpretacji muzyki Chopina.
Kolejnym wydarzeniem, na które czekają wszyscy miłośnicy muzyki fortepianowej, będzie Maraton Chopinowski zaplanowany na 29 czerwca. W gmachu Wyższej Szkoły Muzyki i Teatru w Hamburgu odbędzie się cykl siedmiu recitali, w których wystąpią wybitni polscy pianiści: Zuzanna Sejbuk, Jan Widlarz oraz Andrzej Wierciński.
Z kolei podczas porannego koncertu w Muzeum Sztuki i Rzemiosła w Hamburgu (MK&G) zabrzmią wyjątkowe dźwięki fortepianów historycznych. Tomasz Ritter wykona wybrane utwory Fryderyka Chopina, Franza Schuberta oraz Ludwiga van Beethovena, grając na trzech zabytkowych instrumentach: pianinie Pleyela z 1847 roku, identycznym z tym, na którym grywał sam Chopin, fortepianie Brodmanna z 1815 roku oraz fortepianie Könicke z 1796 roku.
Orlen: Most między kulturami
Od początku istnienia festiwalu ważną rolę odgrywa wsparcie sponsorów, a szczególnie firmy Orlen Deutschland, która po raz kolejny została głównym sponsorem wydarzenia. Jak podkreśla Dariusz Kwieciński, członek zarządu Orlen Deutschland GmbH: – Poprzez nasze wieloletnie zaangażowanie we współpracę z Festiwalem Chopinowskim w Hamburgu chcemy nie tylko budować pomost między Polską a Niemcami, lecz także długofalowo wzmacniać współpracę kulturalną między oboma krajami. Z kolei Lidia Kołucka, dyrektor wykonawcza ds. sponsoringu Orlen zaznacza, że obecność marki przy wydarzeniach związanych z dziedzictwem Fryderyka Chopina to konsekwencja strategicznego podejścia do wspierania kultury – zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. – Chcemy być obecni przy wydarzeniach związanych z dziedzictwem Chopina, szczególnie w roku Konkursu Chopinowskiego. Dzięki wsparciu Orlen Deutschland pokazujemy spójność i siłę naszej Grupy, która działa jako jeden brand – silny, rozpoznawalny w Europie, także w wymiarze wspierania kultury.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.