Znaleziono 0 artykułów
19.02.2019
Artykuł sponsorowany

Arena Design: Święto projektowania

Porcelana Fenek (Fot. Kuba Rodziewicz)

Najlepsi młodzi projektanci, polskie fabryki z tradycjami, oryginalne rozwiązania designerskie. Wydarzenie ARENA DESIGN, które odbędzie się w dniach 12-15 marca w Poznaniu, pokazuje to, co najciekawsze w polskim i światowym designie. 

ARENA DESIGN, która w tym roku odbywa się już po raz 11., to jedno z najważniejszych w Polsce wydarzeń promujących innowacyjne wzornictwo. Motywem przewodnim tegorocznej imprezy są TransFormacje. Zdaniem organizatorów to hasło znakomicie wpisuje się w dyskusję o designie, już samo bowiem słowo „design” trudno jednoznacznie zdefiniować. Jego znaczenie ulega ciągłym zmianom. Hasło „TransFormacje” odnosi się więc zarówno do dosłownie rozumianego przeobrażenia, np. materiału w procesie produkcji, jak i do tego, jak na przestrzeni lat zmieniają się poszczególne marki. To nie wszystko. ARENA DESIGN postawi też pytanie o to, jakie wyzwania stawia przed projektantami współczesność, w jaki sposób dostosowują oni sposób pracy do zmieniających się warunków oraz, w jeszcze szerszej perspektywie, w jakim kierunku ewoluuje rynek, który musi uwzględnić np. rosnącą wciąż rolę mediów społecznościowych.

Maria Jeglińska (Fot. Kasia Bobula)

Wyjątkowo interesująco zapowiada się wystawa „Zasoby. Od materiałów do produktów” przygotowana przez Agatę Nowotny. Podczas wyprawy za mury najstarszych polskich fabryk i nowoczesnych studiów projektowych kuratorka przygląda się procesom, które prowadzą do powstania konkretnych przedmiotów – widelca, krzesła, filiżanki czy muszli klozetowej, zbliżając równocześnie zwiedzających do mechanizmów produkcji tak bardzo, jak to tylko możliwe. Kuratorka dokumentuje kolejne etapy obróbki surowców – tytułowych zasobów – drewna, metalu, szkła i ceramiki, pokazując, jak różnie może wyglądać proces produkcyjny opierający się na tym samym surowcu, a także jak bardzo mogą różnić się produkty bazujące na tym samym materiale. Wśród eksponatów będzie można zobaczyć m.in. ikoniczne krzesło z giętego drewna produkowane przez Fameg i konfigurowany przez aplikację regał Tylko, tradycyjne sztućce z mającej niemal 200-letnią historię fabryki Hefra i nowoczesne lampy Chors, klasyczne kryształy z huty Julia i ikonę polskiego szkła, wyroby projektu Jana Drosta produkowane przez hutę Edwanex, a także różne odmiany wyrobów ceramicznych: od historycznej porcelany Karoliny, przez rzemieślnicze wyroby z Manufaktury Majoliki w Nieborowie, aż po ceramikę łazienkową marki Koło.

Alexander Taylor (Fot. materiały prasowe)

Dla twórców programu ARENA DESIGN ważna jest też kwestia świadomego i odpowiedzialnego podejścia do produkcji i recyklingu w czasach powszechnie panującego nadmiaru. – Silną tendencją na rynku designu, na którą chcemy zwrócić uwagę, jest zjawisko recommerce, czyli wprowadzania do obrotu materiałów czy też przedmiotów używanych, przetworzonych, na nowo – tłumaczy Maria Jeglińska, projektantka i dyrektorka kreatywna ARENA DESIGN. – Coraz więcej marek zaczyna dostrzegać potencjał w tym działaniu i prowadzi biznes w oparciu o istniejące obiekty lub przetworzone surowce. Staramy się, by Arena miała wymiar edukacyjny dla branży – projektantów, studentów czy też absolwentów projektowania – dodaje.

Przygotowania do wystawy „Zasoby. Od materiałów do produktów” (Fot. K. Pacholak)
Wykonanie neonu ONOFF, miejsce kawiarnia TŁOK, projekt Michał Loba (Fot. Michał Malinowski)

W ten nurt wpisywać się będzie wystawa Emilii Obrzut „195x: How old is modern?”. Zapowiadana jest jako premierowa prezentacja nowej marki. Maria Jeglińska nie zdradza szczegółów, ale zapewnia, że będzie to z pewnością zaskakująca ekspozycja. Emilia Obrzut, twórczyni Patyny, showroomu z przedmiotami vintage, zamierza udowodnić, że to nie metryka, lecz styl i funkcja obiektów decydują o tym, że zasługują one na miano nowoczesnych.

Kolejnym punktem programu będzie wystawa laureatów nagrody Projektanci Roku, która w tym roku została przyznana po raz pierwszy. Organizatorzy postanowili wyróżnić zajmujące się porcelaną Fenek Studio, grafika Michała Lobę i projektującego meble i elementy wyposażenia wnętrz Nikodema Szpunara. – Tegoroczni wyróżnieni reprezentują trzy różne pomysły na siebie i projektowanie. Fenek Studio funkcjonuje na pograniczu projektowania i rzemiosła artystycznego, Michał Loba wypracował własny rozpoznawalny styl łączący grafikę autorską z ilustracją, Nikodem Szpunar zaś odważnie wkroczył w świat przemysłu jako autor licznych znakomitych projektów – tłumaczy Maria Jeglińska.

Wystawa Emilii Obrzut (Fot. Max Zieliński)

Na osobnej wystawie swoje prace pokażą też zagraniczni goście imprezy – szwedzko-brytyjski duet Massproductions. Projekty Magnusa Elebäcka i Chrisa Martina cechują elegancja i nowoczesność. Często określane mianem modernistycznych lub minimalistycznych, są przede wszystkim niesłychanie pragmatyczne. Główną inspirację dla duetu stanowi sam proces produkcji przemysłowej, jego wydajność, płynność, optymalizacja przy zachowaniu najwyższej jakości produktu.

Massproductions (Fot. materiały prasowe)

Stałym punktem programu ARENA DESIGN jest też konkurs TOP DESIGN award na najlepsze polskie produkty wyróżniające się pod względem wzornictwa. Do ścisłego finału (zwycięzcę konkursu poznamy dopiero podczas targów) zakwalifikowały się w tym roku 22 projekty z 10 dziedzin tematycznych. Wszystkie nominowane przedmioty będzie można zobaczyć na wystawie. Będą to zarówno meble – domowe, biurowe lub funkcjonujące w przestrzeni publicznej mniejszych i dużych producentów, elementy wyposażenia łazienki (np. efektowne krany) czy sypialni (pościel), jak i m.in. nominowana w kategorii Motoryzacja i transport publiczny rodzina autobusów Solaris po facelifcie.

ARENA DESIGN to jednak nie tylko wystawy, ale też spotkania, wykłady i dyskusje. Prawdziwą gwiazdą wśród gości będzie z pewnością Alexander Taylor – brytyjski projektant i innowator, współpracujący z marką Adidas. Używana przez niego rewolucyjna technologia PrimeKnit wykorzystuje nowy sposób trójwymiarowego tkania obuwia bez generowania odpadów tekstylnych. W momencie wdrożenia był to najbardziej radykalny projekt proekologiczny zrealizowany dla tego producenta. Koncepcja stosowana jest dziś powszechnie przez całą branżę obuwniczą. Alexander Taylor wygłosi gościnny wykład 13 marca.

Plakat wydarzenia (Fot. materiały prasowe)

O swoim procesie projektowym i wyzwaniach współczesnego designu opowiedzą 14 marca podczas wykładu także David Geckeler i Frank Michels z Berlina. Ich odważne projekty mebli i oświetlenia oraz aranżacje przestrzeni łączą oszczędność formy z dbałością o detal, a innowacyjne propozycje ze świadomym zakorzenieniem w historii światowego designu.

„Vogue Polska” zaprasza zaś na panelową dyskusję „Transformacja biznesu. Lokalna marka a duży zasięg w Google”. Goście rozmowy, którą poprowadzi Dominika Olszyna (Wp.pl, Vogue.pl), podzielą się doświadczeniami budowania za granicą pozycji marki z metką „made in Poland”. W debacie udział wezmą eksperci: Maja Ganszyniec (Studio Ganszyniec, Nurt), Magdalena Borowiec (Profim), Mikołaj Molenda (Tylko.com), Jan Stasz (NAGO) oraz Zuza Kuczyńska (Le Petit Trou).

Pełen program spotkań znaleźć będzie można na stronie wydarzenia.

Sylwia Kawalerowicz
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę