Znaleziono 0 artykułów
14.12.2018

Kompas Młodej Sztuki 2018 ogłoszony

Podpis

Znamy nazwiska najważniejszych polskich artystów młodego pokolenia mijającego roku.

Cel rankingu jest ambitny. Ma wyłonić najciekawsze nazwiska artystów młodego pokolenia (do 35. roku życia), zarówno pod kątem artystycznym, jak również inwestycyjnym. W ten sposób można też łatwo wychwycić zmiany na rynku sztuki i nowe tendencje, zwłaszcza analizując poprzednie siedem edycji zestawienia.

Kompas Młodej Sztuki jest też wprowadzeniem do Kompasu Sztuki, który jest prestiżowym i szerszym ujęciem polskiego rynku, obejmującym również nieżyjących artystów, takich jak Alina Szapocznikow, czy Wojciech Fangor.

Nad obiektywnym werdyktem Kompasu Młodej Sztuki czuwa grupa ekspertów, reprezentująca zarówno komercyjne, jak i niekomercyjne galerie, a wśród nich Raster, Galeria Lato, CSW Zamek Ujazdowski czy Bunkier Sztuki. W sumie głosy aż 81 instytucji zadecydowały o tym, by na podium znaleźli się Bartosz Kokosiński, Katarzyna Karpowicz i Ewa Juszkiewicz.
 

 Bartosz Kokosinski bez tytulu (Fot. M.Lasyk/REPORTER/East News)

Bartosz Kokosiński ma 34 lata, skończył wydział malarstwa krakowskiej ASP, ale zajmuje go też wideo. Pierwszą pozycję w Kompasie Młodej Sztuki utrzymuje nieprzerwanie od 2014 roku (wcześniej był to Radek Szlaga)

Nie interesuje go aspekt ilustracyjności medium malarstwa, ale sam proces malarski, fizyczność materii, z której powstaje obraz. Artysta poddaje obrazy deformacji: wygina ich strukturę, wywraca płótna na drugą stronę, wpycha do nich różne przedmioty. Jego dzieła bywają ułomne, „chorują”, prezentują widzom swoje niedoskonałości, pisze o twórczości Kokosińskiego Ewa Grządek dla Galerii Monopol.


Katarzyna Karpowicz ma 33 lata i dyplom krakowskiej ASP, powtarza drugą lokatę w rankingu sprzed roku. Jej malarstwo koncentruje się na człowieku i jego psychologii.


Ewa Juszkiewicz skończyła ASP w Gdańsku, następnie w ASP w Krakowie, ma 34 lata, awansowała z siódmego na trzecie miejsce. W swoich pracach nawiązuje do sztuki dawnej – portretów flamandzkich dam, które przekształca, najczęściej zmieniając twarz. W ten sposób uzyskuje wieloznaczne, surrealistyczne przedstawienia kobiety.

 

Cały ranking dostępny na stronie Kompasu młodej sztuki
 

Basia Czyżewska
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę