Znaleziono 0 artykułów
16.09.2022

Najciekawsze wystawy jesieni w Polsce i na świecie

16.09.2022
 Edward Hopper, Morning sun, fot. materiały prasowe

Prywatne przedmioty Fridy Kahlo, eksperyment Damiena Hirsta, nowojorskie impresje Edwarda Hoppera – sprawdzamy, na jakie wystawy warto wybrać się jesienią 2022 roku w Polsce i na świecie. 

Anish Kapoor: Triumf rzeźby

Anish Kapoor, fot. Materiały prasowe

Działa poza kierunkami, odwołuje się do prostych, zmysłowych doświadczeń. Jego działania wprowadzają sztukę wprost w naturę albo w konwencjonalną przestrzeń galerii, dzięki czemu otoczenie przekształca się w nową zmysłową rzeczywistość opartą na kolorze, iluzji, odbiciach w połyskujących powierzchniach. To zabawa ze zmysłami, ale też z percepcją – tak w rozmowie z Vogue.pl Grażyna Bastek opisała twórczość Anisha Kapoora, którego nazwała też swoim ulubionym artystą. 

Jak podkreślają organizatorzy jego pierwszej w Polsce wystawy, będziemy mogli oglądać rzeźbiarskie obiekty wykonane z kamiennych bloków granitu, marmuru Vigaria, wapienia z Kilkenny oraz miodowego, różowego i irańskiego onyksu. Prace zostaną zaprezentowane zgodnie z pomysłem twórcy, zarówno w przestrzeni Muzeum Rzeźby Współczesnej, jak i w Oranżerii.

„Anish Kapoor”, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, od 1 października 2022 do 12 lutego 2023 roku

Marlene Dumas: Pod powierzchnią skóry

Uznana za jedną z najbardziej wpływowych malarek sztuki współczesnej, Dumas mówi o swojej twórczości z kokieterią: – Jestem artystką, która wykorzystuje obrazy z drugiej ręki i emocje z pierwszej ręki. 

W pracy lubi inspirować się prasą albo filmem, czasem portretuje polityków, ale tematem zawsze pozostają emocje. Skomplikowane, ukrywane, trawione. – Malarstwo to ślad ludzkiego dotyku – dodaje Dumas. Często portretuje też siebie i członków rodziny.

Monograficznej wystawie obejmującej przeszło sto prac towarzyszy 30-minutowy, dwuodcinkowy podcast „A Sort of Tenderness. Marlene Dumas between Words and Images”. Został nagrany z udziałem historyków sztuki, pisarzy, filozofki i kuratorki wystawy.

„Marlene Dumas, open-end”, Palazzo Grassi, Wenecja, do 8 stycznia 2023 roku

Wolfgang Tillmans: Ćwiczenia z patrzenia

Retrospektywa może wydawać się przytłaczająca – 350 fotografii, filmów i instalacji multimedialnych pokazuje, jak konsekwentnie Tillmans patrzy na świat. Wbrew konwencjom i schematom, pochylając się na codziennością. Artysta nie byłby sobą, gdyby poprzestał na pokazaniu własnego dorobku. Idzie o krok dalej, włączając prace w przestrzeń ekspozycji. Wiesza je tam, gdzie są niewidoczne – nad ościeżnicą drzwi, w martwych rogach pomieszczeń czy przy gaśnicy przeciwpożarowej. Poczucie humoru, ironia i filozoficzne podejście do codzienności okazują się jego sposobem na sztukę i życie.

„Wolfgang Tillmans: To look without fear”, MoMA Nowy Jork, do 1 stycznia 2023 roku. Wystawa będzie pokazywana też w Art Gallery of Ontario i MoMie w San Francisco

Mariola Przyjemska: Lipstick feminism

Mariola Przyjemska, WTC, 2004, fot. z archiwum artystki

W latach 90. minionego wieku portretowała metki ubrań, flakony perfum i opakowania drogich alkoholi. Badała wkraczający do Polski kapitalizm i siebie jako konsumentkę. W kulminacyjnym momencie utowarowiła własny wizerunek – artystki i kobiety – we współpracy z agencją reklamową, wydając magazyn z sesjami, w których wystąpiła. Przyglądała się też zmianom w otoczeniu – rozbudowującej się Warszawie czy plastikowym odpadkom wyrzucanym przez morze. Przyjemska choć wyrazista i obecna w życiu artystycznym, do tej pory budziła kontrowersje – była krytykowana za estetykę i „płaski przekaz”. Dziś w jej pracach wybrzmiewa ironia. Kuratorki wystawy – Ewa Majewska i Ewa Opałko – przez lata archiwizowały prace i pisały szczegółową biografię artystki, żeby wystawą przywrócić jej należne miejsce.

„Mariola Przyjemska. Konsumpcja, konstrukcja, melancholia”, w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, do 8 stycznia 2023 roku

Damien Hirst: Co jest wartością sztuki?

Znany prowokator świata sztuki tym razem stworzył monumentalną pracę składającą się z 10 tys. kropek wypełnionych kolorem z zakresu barw podstawowych. Rozpikselowanie obrazu jest nawiązaniem do NFT. Artysta stawia nabywców przed trudnym wyborem – czy posiadać prace w wymiarze fizycznym, czy w formie abstrakcyjnych tokenów? Jak ogłosił na Twitterze, wyniki są następujące: 5149 prac materialnych kontra 4851 w formie NFT. Jak pisze, te drugie będzie więc zmuszony spalić. Zrobi to publicznie – zacznie w trakcie targów Frieze (12–16 października), a skończy w chwili zamknięcia wystawy. Jak informują organizatorzy, dokładne terminy zostaną ogłoszone z wyprzedzeniem.

„The Currency”, Newport Street Gallery, Vauxhall, Londyn, od 23 września do 30 października 2022 roku

Sztuka Korei Południowej: Poza popkulturowym schematem

O sztuce Korei Południowej wiemy tyle, ile doświadczyliśmy – jest dynamiczna jak teledysk „Gangnam Style” i zagadkowa jak netfliksowy przebój „Squid Game”. Kocha popkulturę, ale umie wychodzić poza utarte ramy tak doskonale, jak twórcy oscarowego „Parasite”. Twórcy przekrojowej wystawy w Muzeum Wiktorii i Alberta badają fenomen hallyu, czyli „koreańskiej fali”, która rozchodzi się po całym świecie.

„Hallyu! The Korean Wave”, Muzeum Wiktorii i Alberta, od 24 września 2022 do 23 czerwca 2023 roku

Edward Hopper: Samotność w wielkim mieście

Edward Hopper, City Roofs (Fot. Materały prasowe)

Przez całe życie mieszkał w Nowym Jorku. Samotne spacery po mieście były jego sposobem na szukanie tematów – oświetlone nocą witryny sklepowe, dachy czy kobieta wyglądająca przez okno to tylko kilka z nich. Nawet jeśli w kompozycji pojawiały się postacie, były typami, które malował schematycznie, bez wyraźnych rysów twarzy i mimiki. Czy można powiedzieć, że Hopper portretował miasto? Czy Nowy Jork lat 20., 30., 40. i 50. różni się wiele od współczesnego? Wreszcie, czy nie jest uniwersalnym „wielki miastem”, w którym w jakimś sensie zamieszkaliśmy wszyscy?

„Edward Hopper’s New York”, Whitney Museum of American Art, Nowy Jork, od 19 października do 5 marca 2023 roku

Lucian Freud: Monografia wielkiego artysty

Lucian Freud, Girl with Roses, 1947-8. Dzięki uprzejmości the British Council Collection. Fot. © The British Council © The Lucian Freud Archive / Bridgeman Images

60 obrazów powstałych na przestrzeni 70 lat to przekrojowy przegląd twórczości jednego z największych brytyjskich malarzy, wnuka Zygmunta Freuda. „Ta wystawa ukazuje nową perspektywę pracy artysty na przestrzeni całego życia, wykracza poza sławę i niesławę Freuda, skupiając się na bezkompromisowym zaangażowaniu w malarstwo w XX wieku”, piszą twórcy. Zdradzają, że na ekspozycji pojawią się prace, które pozwolą prześledzić malarską drogę, od wczesnych, intymnych studiów rodziny i przyjaciół, po monumentalne w skali, odważne nagie portrety. A także demaskatorskie, szczere autoportrety, które malował przez całe życie.

„Lucian Freud: New Perspectives”, National Gallery, Londyn, od 1 października do 22 stycznia 2023 roku

Frida Khalo: Prywatna wizyta 

 Vogue US 1937 © Toni Frissell, Vogue © Condé Nast

W chwili śmierci rzeczy osobiste Fridy Kahlo zostały zabezpieczone przez jej męża, Diego Riverę. Odkryte 50 lat później stają się pasjonującym materiałem dokumentującym codzienne życie i osobowość artystki. Choć wystawy malarstwa Kahlo nie należą do rzadkości, to podróż do osobistego świata artystki poprzez oryginalne sukienki z Tijuany, prekolumbijską biżuterię, intymne listy, kosmetyki czy protezy daje zupełnie nowy wgląd w jej twórczość.

Frida Khalo, au-delà des apparences,c, Paryż do 5 marca 2023 roku


Więcej o ważnych wystawach sezonu znajdziecie we wrześniowym wydaniu „Vogue Polska”. Magazyn do kupienia w salonach prasowych, online z wygodną dostawą do domu oraz w formie e-wydania.

 
Basia Czyżewska
Proszę czekać..
Zamknij