Znaleziono 0 artykułów
03.03.2023

Biennale Architektury 2023: Nadzieja jest potężną walutą

03.03.2023
Lesley Lokko i Roberto Ciutto, fot. materiały prasowe organizatora La Biennale

Znamy program Biennale Architektury 2023 w Wenecji. Hasło przewodnie imprezy to Laboratorium Przyszłości. Ponad połowa uczestników pochodzi z Afryki.

Rzemiosło – to słowo odmieniane obecnie we wszystkich możliwych językach świata opisuje i definiuje praktycznie każdą dziedzinę ludzkiej pracy, na wszystkich możliwych polach eksploatacji. Nie inaczej jest z architekturą. Laboratorium Przyszłości, które jest hasłem przewodnim tegorocznego Biennale Architektury w Wenecji, to nic innego jak warsztat rzemieślniczy.

 Lesley Lokko, Fot. Getty Images

Kuratorka Biennale, Lesley Lokko – architekta, wykładowczyni uniwersytecka i pisarka – uzasadniając tytuł tegorocznej edycji, pisze tak: „Dziś słowo »laboratorium« jest kojarzone z eksperymentami naukowymi i przywołuje obrazy określonego typu pomieszczenia lub budynku. Jednak analiza terminu „warsztat” przeprowadzona przez Richarda Sennetta, który ma ten sam etymologiczny rdzeń co słowo „laboratorium”, bada koncepcję współpracy z innego punktu widzenia. W starożytnym świecie, zarówno w Chinach, jak i w Grecji, warsztat rzemieślniczy był najważniejszą instytucją cywilizowanego życia. Myślimy o naszej wystawie jako o swoistym warsztacie rzemieślniczym – laboratorium, w którym architekci i profesjonaliści z różnych dziedzin twórczych prezentują ścieżkę złożoną z przykładów zaczerpniętych z ich współczesnych działań. Ścieżkę, po której podążając, publiczność Biennale będzie w stanie wyobrazić sobie i zrozumieć, co może przynieść przyszłość”. 

Kim jest Lesley Lokko, kuratorka Biennale Architektury 2023

Tekst Lesley Lokko czyta się jak wspaniały esej o roli architektury we współczesnym świecie i o tym, jak zbawienna dla świata może okazać się różnorodność ras i doświadczeń. Lokko urodziła się w Szkocji, ale jej ojciec pochodzi z Ghany i to tam spędziła dużą część życia. Osobiste doświadczenie było punktem wyjścia do kuratorskiej pracy nad tegoroczną Wystawą Architektury. „Z antropologicznego punktu widzenia wszyscy jesteśmy Afrykanami. A to, co dzieje się w Afryce, przydarza się nam wszystkim” – pisze Lokko i dodaje: „W Europie mówimy o mniejszościach i różnorodności, ale prawda jest taka, że ​​mniejszości Zachodu stanowią globalną większość. Różnorodność jest naszą normą. Jest miejsce, w którym wszystkie kwestie równości, zasobów, rasy, nadziei i strachu zbiegają się i łączą. Tym miejscem jest Afryka”. 
Afryka będzie bohaterką tzw. wystawy kuratorskiej 18. Biennale Architektury w Wenecji.

Biennale Architektury w Wenecji jest tak samo ważne jak Biennale Sztuki

Starsza i bardziej znana od Międzynarodowej Wystawy Architektury w Wenecji jest należąca do najbardziej prestiżowych wydarzeń artystycznych na świecie La Biennale Arte di Venezia, czyli Międzynarodowa Wystawa Sztuki. W 2022 roku Polskę reprezentowała w Wenecji romska artystka Małgorzata Mirga-Tas.

Wojciech Szymański, Małgorzata Mirga-Tas, Joanna Warsza, fot. Daniel Rumiancew

Wystawy organizowane są naprzemiennie, co dwa lata. Biennale Architektury, czyli Międzynarodowa Wystawa Architektury, odbywa się od 1980 roku i ukazuje najważniejsze światowe dokonania, projekty i koncepcje architektoniczne. Polskie prezentacje w Wenecji były wielokrotnie doceniane przez międzynarodowe jury, m.in. w 2008 roku najważniejszą nagrodą, czyli Złotym Lwem, za wystawę „Hotel Polonia. Afterlife of Buildings” (artyści: Nicolas Grospierre i Kobas Laksa, kuratorzy: Jarosław Trybuś, Grzegorz Piątek) oraz wyróżnieniem specjalnym w 2012 roku za projekt „Making the walls quake as if they were dilating with the secret knowledge of great power” (artystka: Katarzyna Krakowiak, kurator Michał Libera). 

Obie wystawy prawie zawsze dzielą się na dwie części: ekspozycje narodowe w tzw. pawilonach (Giardini) i wystawę kuratorską, która w zależności od rozmiarów prezentowana jest na terenach Giardini i/lub w weneckim Arsenale. Temat wystawy kuratorskiej jest inspiracją do wystaw w pawilonach narodowych. 

Ponad połowa gości Biennale Architektury 2023 pochodzi z Afryki

W tegorocznej wystawie weźmie udział 89 uczestników, z których ponad połowa pochodzi z Afryki lub afrykańskiej diaspory. Ponad 70 proc. prac zostało zaprojektowanych przez pracownie prowadzone przez w pojedynkę lub przez małe zespoły. 
„Sercem każdego projektu jest główne i decydujące narzędzie: wyobraźnia – wyjaśnia Lesley Lokko. – Nie da się zbudować lepszego świata bez uprzedniego wyobrażenia sobie go”.

Jacek Sosnowski, Marcin Strzała, Anna Barlik, Fot. materiały prasowe

Co zobaczymy w Wenecji? Kuratorka opisuje: „Laboratorium Przyszłości zaczyna się w Pawilonie Centralnym w Giardini, następnie przenosi się do kompleksu Arsenale, z sekcją Niebezpieczne związki – obecną również w Forte Marghera. We wszystkich przestrzeniach znajdują się też prace młodych afrykańskich i diasporycznych „praktyków”, Gości z Przyszłości, których twórczość bezpośrednio konfrontuje dwa tematy wystawy – dekolonizację i dekarbonizację, dając migawkę przyszłych praktyk i sposobów widzenia i bycia w świecie”. 

Lesley Lokko nazywa uczestników Biennale praktykami, a nie architektami, urbanistami, projektantami czy inżynierami, bo wierzy, że panujące w Afryce złożone warunki oraz szybko hybrydyzujący świat wymagają nowego, szerszego rozumienia terminu „architekt”. 

Wystawy na Biennale pokażą 63 kraje. Pierwszy raz będą wśród nich Niger i Panama, powróci Watykan. Nie będzie pawilonu ukraińskiego, ale Roberto Cicutto, prezydent La Biennale, zapewnił na konferencji prasowej: – Jesteśmy gotowi wspierać ich obecność, jeśli zdecydują się tam. Zawsze ważna jest dla nas walka o niezbywalne prawa człowieka. 
Pawilon rosyjski – podobnie, jak to miało miejsce w 2022 roku na Wystawie Sztuki będzie zamknięty. 

Konkurs na polski pawilon w Wenecji wygrał projekt „Układane”

Polskę reprezentować będą artyści Anna Barlik i Marcin Strzała oraz kurator Jacek Sosnowski. „Układane” to projekt, który wygrał konkurs na polski pawilon w Wenecji. „W postcyfrowej rzeczywistości zmuszeni jesteśmy całkowicie zawierzyć nowym cyfrowym metodom radzenia sobie z danymi, takimi jak uczenie maszynowe (często nazywane, notabene niepoprawnie, sztuczną inteligencją). A zatem zawierzamy logice algorytmów, które w sensie poznawczym nie są odzwierciedleniem naszej optyki – opisują projekt kurator i artyści. – Celem projektu jest materialna wizualizacja pewnego wycinka danych dotyczących mieszkalnictwa. Obraz zbudowany na podstawie fragmentarycznych informacji, jedynie w zarysie odpowiadający rzeczywistości. Forma ta (…) w dobitny sposób pokazuje, że architektura budowana wyłącznie w oparciu o zbiory zmiennych i określone wskaźnikami cele traci swoją podmiotowość – dobrostan człowieka”. 

Polscy twórcy zdają się perfekcyjnie odczytywać intencje kuratorki, która jednak podkreśla, że tytułowe laboratorium przyszłości to Afryka. „Jesteśmy najmłodszym kontynentem na świecie, ze średnim wiekiem o połowę niższym niż w Europie i Stanach Zjednoczonych. Jesteśmy kontynentem o najszybszym tempie urbanizacji na świecie, ze wzrostem prawie cztery procent rocznie. Ten szybki i w dużej mierze nieplanowany wzrost odbywa się na ogół kosztem lokalnego środowiska i ekosystemów, co stawia nas w obliczu zmian klimatycznych zarówno w skali regionalnej, jak i globalnej – pisze Lesley Lokko. – Przy całej tej rozmowie o dekarbonizacji łatwo zapomnieć, że ciała, doskonale czarne, były „pierwszymi jednostkami energii” napędzającymi europejską ekspansję imperialną, która ukształtowała współczesny świat. Równość rasowa i sprawiedliwość klimatyczna to dwie strony tej samej monety. Nadzieja jest potężną walutą. Być pewnym siebie to być człowiekiem”.

 

*

18. Międzynarodowa Wystawa Architektury „Laboratorium Przyszłości” będzie otwarta dla publiczności od 20 maja do 26 listopada 2023 roku.

 
Uroczystość wręczenia Złotego Lwa dla Najlepszego Pawilonu Narodowego dla Pawilonu Polskiego za projekt Hotel Polonia. Budynków życie po życiu, Wenecja materiały Zachęty, na zdjęciu od lewej: Jarosław Trybuś i Grzegorz Piątek (kuratorzy), Agnieszka Morawińska (komisarz Pawilonu Polonia i dyrektor Zachęty Narodowej Galerii Sztuki), Zofia Machnicka (asystent komisarza), Paolo Baratta (President La Biennale di Venezia), Kobas Laksa i Nicolas Grospierre, fot. Mikołaj Długosz

 

Artur Burchacki
Proszę czekać..
Zamknij