Znaleziono 0 artykułów
12.05.2023

W drogę do elektrycznej przyszłości

12.05.2023
CUPRA Tavaskan/Fot. Materiały prasowe

Podczas wydarzenia Exponential Impulse w Berlinie marka CUPRA podsumowała pięciolecie swojego istnienia oraz zaprezentowała model Tavascan – pierwszy całkowicie elektryczny SUV coupé i drugi w pełni elektryczny samochód w swoim portfolio. Zgromadzonych gości zaprosiła też do równoległej rzeczywistości Metahype – przestrzeni CUPRA w Metaversum, w której stworzyła swój wirtualny samochód sportowy, CUPRA DarkRebel.

– A może chciałaby pani pojechać CUPRĄ? – usłyszałam w słuchawce telefonu, gdy w odpowiedzi na zaproszenie na premierę nowego modelu hiszpańskiej marki poinformowałam, że zamiast samolotem, wybiorę się do Berlina samochodem. Na propozycję – oczywiście – przystałam, co już na starcie utwierdziło mnie w przekonaniu, że z pewnością będzie to udany wyjazd. Mam bowiem słabość do dobrych i szybkich samochodów. Podróż okazała się jednak jedynie przedsmakiem tego, co zastałam na miejscu.

Tavascan: Spełnienie marzeń miłośników czterech kółek

Podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2019 roku CUPRA zaprezentowała koncepcyjną wersję modelu Tavascan – samochodu, który uważa za pierwszego bohatera nowej ery swojej marki. Okrzyknięty marzeniem – wraz z premierą 21 kwietnia w Berlinie wkroczył na rynek jako uosobienie niespotykanej dotąd wizji całkowicie elektrycznej przyszłości.

CUPRA Tavascan to pierwszy całkowicie elektryczny SUV coupé i drugi w pełni elektryczny model marki. –  Kurs marki na elektryfikację staje się dla nas niezwykłym motywatorem, jest podstawą wszystkiego, co robimy. Do 2030 roku CUPRA będzie marką w pełni elektryczną – podkreślił Wayne Griffiths, dyrektor generalny marki CUPRA.

CUPRA Tavaskan/Fot. Materiały prasowe

Hiszpański producent samochodów podszedł jednak do zadania nieszablonowo. Chciał bowiem pokazać światu, że samochody elektryczne mogą być śmiałe i seksowne, mieć świetny design, być kwintesencją sportowej elegancji. – Dzięki modelowi CUPRA Tavascan nasze marzenie się spełnia – powiedział Griffiths.

W wyniku nowego języka projektowania powstał samochód o sportowych, niemal atletycznych proporcjach. Jego znakiem rozpoznawczym są umieszczone z przodu, składające się z trzech trójkątów nowe światła LED oraz przednie podświetlane logo. Wnętrze wyróżniają zaś niemal niewidoczne otwory wentylacyjne i charakterystyczna konsola centralna. Tavascan wyposażono również w dotychczas największy, 15-calowy wyświetlacz umożliwiający dokonywanie licznych konfiguracji oraz 12-głośnikowy system audio opracowany w kooperacji z firmą Sennheiser.

CUPRA Tavaskan/ Fot. Materiały prasowe

Bazując na platformie MEB Grupy Volkswagen, CUPRA Tavascan integruje najnowsze technologie: elektryczny silnik, podwozie, przesył danych, bezpieczeństwo i wygodę. Wyposażono ją w adaptacyjne zawieszenie (DCC) oraz progresywne wspomaganie układu kierowniczego. Z kolei sportowe opony założone na 21-calowe felgi ze stopu metali lekkich mają zapewniać niesamowite wrażenia z jazdy.

Charakter samochodu podkreśla też paleta kolorów, o którą zapytałam Francescę Sangalli, Head of Color & Trim marki CUPRA. – Kolor ma dla marki CUPRA fundamentalne znaczenie. Dużo inwestujemy w poszukiwanie nowych barw, myśląc o tym, jaki wizerunek chcemy promować. Szukamy kolorów, które go komunikują. Najczęściej stawiamy na te nieoczywiste, wyrafinowane, których nie da się jednoznacznie nazwać. To kolory z twistem – wyjaśniła.

CUPRA Tavaskan/ Fot. Materiały prasowe

CUPRA Tavascan będzie dostępna w dwóch wersjach mocy: 210 kW (286 KM) i 250 kW (340 KM). W tej o wyższej mocy dysponować będzie napędem na wszystkie koła, co nie tylko zwiększy właściwości jezdne i pewność prowadzenia, ale też czas przyspieszenia. CUPRA Tavascan osiąga prędkość 50 km/h w zaledwie 2,4 sekundy, zaś od 0 do 100 km/h rozpędza się w 5,6 sekundy. Dzięki akumulatorowi o pojemności netto 77 kWh zapewnia zasięg ok. 550 km, a za sprawą szybkiego ładowania – dodatkowe 100 km zasięgu uzyska w zaledwie 7 minut.

Zaprojektowana i opracowana w Barcelonie CUPRA Tavascan będzie produkowana w fabryce grupy Volkswagen w Anhui w Chinach, najnowocześniejszym globalnym centrum innowacji w dziedzinie e-mobilności. Na ulice wyjedzie już w 2024 roku.

CUPRA DarkRebel/ Fot. Materiały prasowe

Na granicy światów, czyli wyścig CUPRA w rzeczywistości mieszanej

W kwietniowy weekend w Berlinie CUPRA przedstawiła światu również swój pierwszy wirtualny samochód sportowy – DarkRebel. Zaprezentowany w Metahype, czyli przestrzeni CUPRA w Metaversum, został zaprojektowany z okazji wejścia marki w nowy wymiar. – Po pięciu latach budowania marki CUPRA w dzisiejszym świecie nadszedł czas, by pomyśleć o kolejnym kroku. To nasze następne marzenie. CUPRA DarkRebel stanowi ostateczną interpretację naszej wizji – podsumowuje Wayne Griffiths.

Showcar DarkRebel o ostrych liniach i atletycznych proporcjach zwraca uwagę długą maską inspirowaną kształtem strzały. Model zorientowany na kierowcę został wyposażony w progresywne fotele kubełkowe, kierownicę i dźwignię zmiany biegów. Dzięki dostępowi do wirtualnej przestrzeni Metahype (www.metahype.com) użytkownicy mogą mieć wpływ na przyszły design modelu CUPRA DarkRebel.

CUPRA DarkRebel w Metahype/ Fot. Materiały prasowe

Wirtualnych wrażeń dostarcza też nowa koncepcja wyścigów będącą połączeniem cyfrowego świata z rzeczywistą jazdą samochodem. Pierwsze jazdy próbne na żywo, podczas których za kółkiem usiedli kierowcy CUPRA Racing – Adrien Tambay i Jordi Gené – odbyły się w ramach imprezy Exponential Impulse podczas Mistrzostw Świata ABB FIA Formuły E.

– CUPRA Exponential Impulse ożywia coś, czego większość kierowców nie doświadczyła: niesamowite uczucie jazdy elektrycznym samochodem wyścigowym. To unikalna koncepcja wyścigów, w której drzemie ogromny potencjał dla przyszłości sportów motorowych – powiedział Xavi Serra, szef wyścigów CUPRA.

CUPRA DarkRebel/ Fot. Materiały prasowe

Zasiadając za kierownicą CUPRA UrbanRebel Racing Concept dostarczającym w szczytowym momencie do 320 kW, dzięki technologii gogli rzeczywistości mieszanej uczestnicy wyścigu mogą rywalizować w wirtualnym świecie. To, co kierowca widzi, jest wirtualne, ale to, czym jeździ i co czuje, jest prawdziwe.

Wisienką na torcie berlińskiej przygody z marką CUPRA był wyścig Mistrzostw Świata ABB FIA Formuły E, który okazał się jednym z najbardziej emocjonujących w historii ePrix. Kierowcy wyprzedzali się na torze niemal 200 razy, a na prowadzeniu odnotowano 23 zmiany. W trakcie wyścigu doszło również do kilku kolizji.

Urszula Zwiefka
Proszę czekać..
Zamknij