Znaleziono 0 artykułów
24.04.2018

Dior i Lola Prusac. Ikony mody na wystawie w Łodzi

Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody” (Fot. M. Radwański)

W Łodzi zobaczyć będzie można jedną z najciekawszych prywatnych kolekcji mody w Europie. Adam Leja i Centralne Muzeum Włókiennictwa pokażą projekty m.in.: Diora, Balmain, Elsy Schiaparelli, Givenchy, Chanel, Yves Saint Laurent i Loli Prusac. 

„Christian Dior i ikony paryskiej mody. Stroje z kolekcji Adama Leja” to opowieść o tym, co działo się w Paryżu po II wojnie światowej, w momencie, w którym następowało odrodzenie luksusowej mody i designu. Na wystawie, która otwiera się 26 kwietnia w Centralnym Muzeum Włókiennictwa, pokazane zostaną obiekty ze zbiorów Adama Leja, polskiego historyka sztuki, znawcy Art Déco i kolekcjonera mody, który posiada ponad pięć tysięcy eksponatów – najstarsze z nich sięgają XIX wieku, najmłodsze są współczesne. 

Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody” (Fot. M. Radwański)

Leja gromadzi nie tylko ubrania i dodatki, ale też osobliwości mody, na przykład: kielich wyrzeźbiony z kokosa i oprawiony w srebro, z którego piła Elsa Schiaparelli, a także torebkę z latarką zaprojektowaną przez Schiaparelli i Salvadora Dalego. 

Kobieca forma

Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody” (Fot. M. Radwański)
Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody” (Fot. M. Radwański)

Wystawa skupia się na powojennej historii domu mody Christian Dior, której najważniejszym elementem jest New Look. Sukienka typu New Look z kolekcji Adama Leja stanowi rdzeń łódzkiej ekspozycji. New Look to pierwsza powojenna forma mody, która podbiła Europę i Stany Zjednoczone. Wylansowany przez Diora kształt tworzą: podkreślony biust, bardzo wąska talia skontrastowana z szerokimi biodrami i zaokrąglone pośladki. Historycy mody twierdzą, że sylwetka New Look była powrotem do typowej – a właściwie stereotypowej – kobiecej formy, która podczas wojny uległa maskulinizacji. New Look był jednocześnie przejawem nowoczesności i konserwatyzmu, erotyzował ciało kobiety. W New Looku redukcji uległy też wyolbrzymione w latach 40. ramiona. Marynarkę z czasów wojny wyróżniały kanciaste i kwadratowe, „męskie” ramiona, Dior je zaokrąglił. 

Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody” (Fot. M. Radwański)

New Look to część kolekcji „Linge Corolle”. Czterdziestodwuletni Christian Diora pokazał ją w Paryżu w 1947 roku. Francuski tytuł odnosi się do korony kwiatu (corolle). Angielską nazwę New Look wylansowały zachwycone Diorem dziennikarki z USA. 

Lola Prusac 

Na wystawie w Łodzi pojawią się także projekty innych wiodących powojennych domów mody, między innymi: Nina Ricci, Lanvin, Chanel, Givenchy, Pierre Cardin, Yves Saint Laurent, Thierry Mugler, Ted Lapidus, Franck Sorbierczy Christophe Josse. 

Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody” (Fot. M. Radwański)

Na szczególną uwagę zasługuje eksponowany w CMW żakiet Loli Prusac. Lola urodziła się w 1895 roku w Łodzi, do Paryża wyjechała około 1918 roku. Jest współtwórczynią przedwojennego sukcesu domu mody Hermès. W 1929 roku zaprojektowała pierwszą damską kolekcję Hermèsa. Prusac – w Królestwie Polskim nazywała się Leontyna Prussak – to najprawdopodobniej pierwsza projektantka, która zinterpretowała sztukę Pieta Mondriana. Neoplastyczny wzór, znany głównie z sukienki Yves Saint Laurent z 1965 roku, w latach 30. pojawił się na torebce Hermèsa. Do kolekcji francuskiego domu mody Leontyna Prussak przemycała także elementy sztuki ludowej z okolic Łodzi i Łowicza. Po wojnie założyła własny dom mody, którego specjalnością były między innymi na wpół sportowe żakiety z wełnianej dzianiny. Jeden z nich zobaczycie na wystawie.Żakiet Loli to prawdziwy rarytas. 

Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody” (Fot. M. Radwański)

Ziemia obiecana

Centralne Muzeum Włókiennictwa to instytucja o ogromnym potencjale. W ostatnim dziesięcioleciu XIX wieku Łódź stała się jednym z najważniejszych centrów przemysłu włókienniczego na świecie. Styl i atmosferę miasta przybliża powieść noblisty Władysława Rejmonta „Ziemia obiecana” z 1899 r., a także jej ekranizacja. Nominowany do Oscara obraz wyreżyserował w 1974 r. Andrzej Wajda. Centralne Muzeum Włókiennictwa strzeże włókienniczego, przemysłowego i artystycznego dziedzictwa Łodzi, ale w jego zbiorach znajdują się nie tylko łódzkie artefakty. W kolekcji przechowywane są między innymi: maszyny przemysłowe, odzież medyczna, stroje ludowe (nie tylko z Polski), a nawet cała włókiennicza wioska (skansen na tyłach Muzeum). CMW posiada także unikatową kolekcję tkaniny artystycznej i mody, gromadzi dzieła Magdaleny Abakanowicz i projekty Coco Chanel, a także PRL-owskie hity: stroje z kolekcji domu mody Telimena i Hoffland. 

26 kwietnia zobaczycie tu m.in. projekty Christiana Diora i żakiet Loli Prusac, której ubrania bardzo rzadko pokazywane są na świecie. Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody. Stroje z kolekcji Adama Leja” potrwa do 28 sierpnia. 

Kuratorka wystawy: Marta Kowalewska

Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody” (Fot. M. Radwański)

 

Marcin Różyc
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę