Znaleziono 0 artykułów
13.05.2019

Dom mody GmbH: Kilof i młot

Kolekcja jesień-zima 2019-2020( Fot. Kay-Paris Fernandes, Getty Images)

Berliński dom mody GmbH, założony przez potomków imigrantów, Serhata Isika i Benjamina Alexandra Huseby’ego, podkreśla swoją nazwą, że jest częścią niemieckiej gospodarki, największej w Europie, której nie byłoby bez pracy gastarbeiterów.

Serhat Isik i Benjamin Alexander Huseby stworzyli markę w 2016 roku. Postanowili, że będą projektować clubwear – ubrania dla bywalców i bywalczyń klubów, bo przecież Berlin słynie z nocnego życia. Na tamtejszych imprezach dozwolone jest właściwie wszystko oprócz niechcianej przemocy. Wolność seksualna jest większa niż gdziekolwiek indziej. Berghain, najpopularniejszy klub techno w Berlinie, płaci niski, siedmioprocentowy podatek, którym objęte są instytucje kultury. Właściciele otrzymali też od władz miasta milion euro na wyciszenie budynku.

Symbol pokrzywy

Serhat Isik i Benjamin Alexander Huseby poznali się w 2015 roku, oczywiście w klubie. Huseby, którego tata jest Pakistańczykiem, a mama Norweżką, pracuje też jako fotograf. Publikował w wielu prestiżowych magazynach, m.in. w: „L’Uomo Vogue”, „Fantastic Man” czy „Dazed & Confused”. Rodzice Isika, projektanta i wykładowcy berlińskiej Akademie Mode & Design, przyjechali do Niemiec z Turcji.

Kolekcja wiosna-lato 2019( Fot. Kay-Paris Fernandes, Getty Images)

Emigranckie korzenie projektantów mocno wpływają na ich twórczość. W 2014 roku Huseby wydał książkę „Weeds & Aliens: An Unnatural History of Plants”. Pojawiały się w niej zdjęcia chwastów rosnących w Berlinie – roślin, które uznano za szkodniki psujące urodę europejskich ogrodów. Pochodzące często z innych części świata, w albumie Huseby’ego stały się metaforą emigrantów. Mozaika roślinna miasta jest odzwierciedleniem mozaiki społecznej Berlina. Jeden z tych chwastów stał się symbolem GmbH. W kolekcji jesień-zima 2018 pojawił się haft, którego forma nawiązywała do pokrzywy. Ułożono z niego wzór przypominający zbroję – to pancerz używany w walce o wolność i równość. Pokrzywy, tym razem w formie nadruków, ozdabiają też ubrania z najnowszej kolekcji – GmbH zima 2019. Źródłem jej powstania był strach przed tym, że zmiany klimatu zaszły za daleko. Ludzkość przekroczyła krytyczną granicę, nie ma już odwrotu, katastrofa jest nieunikniona. Uchodźcami będą wkrótce wszyscy mieszkańcy planety. Ubrania GmbH są więc strojami tych, którzy muszą uciec z Ziemi. Kolekcja „Rare Earth” jest piękna, spokojna i smutna. Ubrania nie przypominają spektakularnych, futurystycznych projektów z lat 60. Nadrukowane na strojach pokrzywy stanowią jednak symbol nadziei. Plewione, tępione, niszczone rośliny wciąż się odradzają, nawet w krytycznych warunkach. Z parzących pokrzyw można również tworzyć włókna tkanin.

Serhat Isik ( w środku) i Benjamin Huseby (fot. Getty Images)

Dzieci emigrantów

Każde przedsięwzięcie GmbH nawiązuje do emigranckich korzeni jego twórców. Na ubraniach z kolekcji jesień-zima 2017 pojawiły się słowa „Randomly Chosen” („Losowo wybrany”). Hasło odnosiło się do szczegółowych kontroli dokonywanych na lotniskach, granicach, w pociągach. Znacznie częściej podlegają im osoby o brązowym odcieniu skóry. „Losowy wybór” może być przykrywką dla rasizmu.

Marc Goehring w bomberce GmbH (Fot. Claudio Lavenia, Getty Images)

W wywiadzie udzielonym portalowi Dazed Digital kreatorzy opowiedzieli, że często mierzą się z pytaniem o to, skąd tak naprawdę pochodzą. Brązowy odcień skóry budzi wątpliwości nawet wtedy, gdy pytający wie, że Huseby wychował się na norweskiej wsi, a Isik w Zagłębiu Ruhry. Ich europejskość wciąż jest podważana.

W kampanii reklamującej kolekcję wiosna-lato 2018 wystąpiły tylko dzieci emigrantów, znajomi Serhata i Benjamina. Zdjęcia przypominają reklamy Richarda Avedona z lat 90., w których występowali wyłącznie biali modele i modelki. Pokaz kolekcji odbył się w paryskim Institut du Monde Arabe – Instytucie Świata Arabskiego.

Inspirujący Gastarbeiter

Isik i Huseby oddają hołd emigrantom, którzy wykonując ciężkie i niskoopłacane zawody, stworzyli potęgę gospodarczą powojennej Europy. Ubrania GmbH nawiązują do stylu gastarbeiterów, którzy przyjechali do Niemiec za pracą. Nie tylko z krajów muzułmańskich, ale także z Polski. Emigracja zarobkowa to dziedzictwo, którego my, Polacy, trochę się wstydzimy. Isik i Huseby mogą nauczyć nas dumy z własnej tożsamości.

Kolekcja wiosna-lato 2019 (Fot. Kay-Paris Fernandes, Getty Images)
Kolekcja jesień-zima 2019-2020 ( Fot. Kay-Paris Fernandes, Getty Images)

Praca to kolejny fundament, który tworzy wyjątkowość GmbH. W wywiadzie dla włoskiego „Vogue’a” projektanci zaznaczyli, że strategia marketingowa marki opiera się na „uczciwości, integralności i ciężkiej pracy”. Logo firmy to młot i kilof. Skrzyżowane ze sobą narzędzia nawiązywać mogą do pochodzenia Serhata Isika. Projektant urodził się w Herne, górniczym mieście położonym w Zagłębiu Ruhry.

A GmbH to skrót, który po niemiecku określa spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością – spółkę z o.o. Nazwa odwołuje się więc do czegoś przemysłowego, biurowego, biznesowego. GmbH podkreśla, że jest częścią niemieckiej gospodarki, największej w Europie, której nie byłoby bez pracy emigrantów. Zręcznie żongluje stereotypami dotyczącymi niemieckiej dokładności, pracowitości, porządku. Na tej bazie tworzy zaangażowaną modę, która dziś zdobywa świat.

Kolekcja jesień-zima 2019-2020( Fot. Kay-Paris Fernandes, Getty Images)

Od stycznia 2017 roku GmbH regularnie pokazuje się podczas tygodnia mody w Paryżu. W 2018 roku znalazło się gronie półfinalistów prestiżowej LVMH Prize. Reprezentuje wielokulturowy Berlin i zwiększa etniczną różnorodność europejskiego świata mody. Marka podejmuje też wyzwania związane z etyczną produkcją. Jej ubrania powstają często ze starych, odzyskanych rzeczy albo z tkanin wycofanych ze sprzedaży. Isik i Huseby używają również wegańskich skór i skór z recyklingu. Kto wie, być może młot i kilof staną się wkrótce nowym globalnym symbolem luksusu, który dołączy do takich znaków jak LV, meduza czy CC. Będzie to już jednak inny luksus – oparty na różnorodności, odpowiedzialności i ciężkiej pracy.

Kolekcja wiosna-lato 2019( Fot. Kay-Paris Fernandes, Getty Images)
Marcin Różyc
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę