Znaleziono 0 artykułów
21.09.2020

Kampanie domów mody na nowy sezon: Przyszłość w zwyczajności

Alexander McQueen (Fot. materiały prasowe)

Kampanie domów mody na sezon jesień-zima 2020/21 wyglądają inaczej niż zmysłowe sesje z końca XX i początku XXI wieku. Covid 19, ruch Black Lives Matter i #MeToo, a także kolejne etapy emancypacji osób LGBTQ+ spowodowały, że w reklamach mniej jest luksusu, błysku, snobistycznego minimalizmu. Więcej – zdjęć zrobionych w domu, różnorodnych ciał. Oto sześć najciekawszych kampanii, które sygnalizują najnowsze tendencje.

Lanvin: Ballroomy

Film Lanvin zainaugurował współpracę domu mody z House of Xclusive Lanvin, którego członkinie i członkowie są gwiazdami współczesnych ballroomów. Kultura ballroomów, sal balowych wykształciła się w latach 80. w Nowym Jorku wraz z powstaniem voguingu – awangardowego, ekspresyjnego tańca inspirowanego pokazami mody i światem luksusu. Voguing to jedno z najważniejszych zjawisk w sztuce ostatnich dekad. W nowojorskich ballroomach prym wiodły osoby czarnoskóre, pochodzenia latynoskiego, transgenderowe, niebinarne i queerowe.

Domy były wspólnotami, alternatywnymi rodzinami, które miały własne „matki”, a także odrębnymi grupami artystycznymi. Ich nazwy, podobnie jak House of Xclusive Lanvin, często bezpośrednio nawiązywały do świata mody. Dziś kultura balowo-voguingowa przeżywa odrodzenie. Rozwija się też w Polsce.

Marka Lanvin zaprosiła do współpracy Indyę Moore, gwiazdę kultowego serialu „Pose”, który opowiada historię sal balowych. Moore gra w nim Angel Evangelistę z House of Evangelista – skojarzenie z Lindą jest tu oczywiste. W filmie Lanvin „La mère et l’enfant” słychać nowy singiel Miley Cyrus „Midnight Sky”.

Alexander McQueen: Różnorodność

(Fot. materiały prasowe)

Kampania Alexandra McQueena powstała na łące, ale nie tej wymarzonej, malowniczej. Na zdjęciach widać brązowiejącą i żółknącą zieleń, która rośnie między wiaduktami, słupami energetycznymi i magazynami. To szorstki pejzaż, który mijamy wyjeżdżając z miasta w drodze na lotnisko. Autorem fotografii jest Jamie Hawkesworth, artysta, który sesje mody łączy z reportażami.

Przed obiektywem stanęła Anok Yai. – Wszyscy wszędzie mówią „jesteś czarna”. Nie możesz być po prostu artystką. Zawsze będziesz czarną artystką. To buduje wrażenie, że jedynym powodem, dla którego włączono cię do rozmowy, jest to, że jesteś czarna – opowiada Yai w filmowym wywiadzie dla amerykańskiego „Vogue’a”. Modelka o etiopsko-sudańskich korzeniach tłumaczy, jak wiele jeszcze trzeba zrobić, by pokonać rasizm.

(Fot. materiały prasowe)

– Czasem, gdy jestem na planie, ubrania muszą być rozcięte, by na mnie weszły. To oczywiste, że trudniej jest zatrudniać modelki o różnorodnych rozmiarach. Ubrania są po prostu za małe, by pasowały na wszystkich – mówi w tym samym filmie Jill Kortleve, kolejna bohaterka jesienno-zimowej reklamy McQueena. Mieszkająca w Nowym Jorku Holenderka była pierwszą modelką o większym rozmiarze, która przeszła po wybiegu Chanel. Kolekcję McQueena reklamuje także Koreanka Sora Choi. W reklamie nosi falbaniastą, białą suknię z czarną uprzężą na torsie.

Valentino: Bliscy

Naomi Campbell (Fot. materiały prasowe)
Laura Dern (Fot. materiały prasowe)

W reklamach Valentino sprzed 20 lat królowały nagie, bardzo długie, białe i błyszczące nogi, a także wyrzeźbione brzuchy i prowokacyjnie rozchylone usta. Wizerunki modelek i modeli idealizował sztab specjalistów. Ciała reprezentowały niedoścignione ideały.

W 2020 Pierpaolo Picciol, dyrektor kreatywny Valentino, poprosił osobowości ze świata mody i kultury, by zapozowały w miejscu, w którym spędzały czas izolacji. Autorami i autorkami fotografii zostali ich najbliżsi.

Milion euro, które normalnie marka wydałaby na honoraria i produkcję kampanii, przekaże szpitalowi Lazzaro Spallanzani w Rzymie.

Laurę Dern sfotografował syn Ellery Walker Harper. Zdobywczyni Oscara, Złotych Globów i Emmy siedzi na ławce, przy krzaku, z wielkim czarnym psem. Obraz powstał w Los Angeles.

Pierpaolo Piccioli (Fot. materiały prasowe)

Frances McDormand, inna ikona ambitnego amerykańskiego kina, uwieczniona została pod ogrodowym prysznicem. Zdjęcie zrobił nominowany do Oscara francuski operator Bruno Delbonnel, którego w Kalifornii zatrzymało odwołanie lotów. Na drewnianej ściance zasłaniającej ciało aktorki wisi tabliczka z napisem „Radical Intimacy” i torebka Valentino w kształcie kwiatu w kolorze burgundowym. Twarz gwiazdy „Trzech billboardów za Ebbing, Missouri” zasłania ogromny, różowy kapelusz z piór.

Mariacarla Boscono trzyma tę samą torebkę przytulając jednocześnie córkę. Reklama utrzymana w malarskiej konwencji opowiada o matczynej miłości.

Christy Turlington, gwiazda modelingu lat 90., zapozowała z siostrzeńcem – modelem Jamesem Turlingtonem i siostrzenicą – modelką Cameron Carter. Kelly Turlington, siostra Christy, była fotografką. Rodzina schowała się w trzcinach, z ukrycia patrzą w dal, o czymś marzą, na coś czekają. Na ich twarzach widać odwagę i niepokój. Kogo lub co wypatrują?

Nieumalowana Gwyneth Paltrow tak po prostu leży na dywanie. Za obiektywem stoi mąż aktorki Brad Falchuk.

Piccioliego uwieczniła nastoletnia córka. Kreator zasłania się kartką z napisem „Empatia” wykonanym czerwoną szminką żony.

Zdjęcia publikowane są z dopiskiem „#ValentinoEmpathy”. Chodzi nie tylko o wsparcie instytucji walczącej z Covid 19, ale też o to, by zwrócić uwagę na relacje, które mamy z otoczeniem. Troska o tych, których mamy blisko, to broń w walce z pandemią. Empatia dotyczy także ciał, które nie muszą już być idealne, uprzedmiotowione, poddane opresji.

Vivienne Westwood: Aktywizm

(Fot. materiały prasowe)

W domu pozowała również Vivienne Westwood, królowa punka, kreatorka new romantic i prekursorka XX-wiecznej mody politycznej. Portrety wykonał jej mąż Andreas Kronthaler. Zdjęcia opublikowane są na jego Instagramie.

Vivienne Westwood eksponuje na nich długie, siwe włosy. Pozuje w domu, ogrodzie, na wiejskiej ławeczce. Stylizacje i makijaż robi sama. Nie poświęca na to dużo czasu. Skupia się na aktywizmie.

Fotografie Kronthalera odsyłają nas na stronę climaterevolution.co.uk. Westwood pisze tu i mówi o zmianach klimatu, ekonomii, gospodarce. Broni Juliana Assange’a, twórcę WikiLeaks. Wyraża antykapitalistyczne przekonania. Kreuje własne symbole i znaki. Westwood jest jak wiedźma zwołująca sabat aktywistów, którzy staną razem z nią do walki.

(Fot. materiały prasowe)

Mamy gospodarkę wojenną. Nie mamy sprawiedliwego podziału bogactwa. Zacznijmy od pokoju + sprawiedliwości. Prawa człowieka: jeśli nie masz praw człowieka, powstaje błędne koło. Ocal Assange’a – Daj szansę pokojowi – pisze w charakterystycznym stylu Vivienne Westwood.

Gucci: Rytuały

Domy, mieszkania i ogródki to dziś najmodniejsze scenografie. W sesji Gucciego wnętrza są skromne, proste i nietknięte ręką architektki. Kampania domu mody nosi tytuł „The Ritual” i przedstawia intymne domowe rytuały i osobliwe zwyczaje.

Model Sunday Romuald myje zęby w oldschoolowych majtkach. Przytula też kwiaty ubrany w nerdowskie ciuchy Gucci. Modelka Delphi McNicol i artysta Lawrence Perry weszli w ciuchach Gucciego na dach, gdzie urządzili dwuosobową imprezę. Urodzony w Sosnowcu Kamil Sznajder pozuje w trawie z wielkim krzyżem w uchu.

Bohaterom i bohaterkom zdjeć puściły hamulce. Stworzyli niekontrolowane, niedotknięte ręką profesjonalistek zdjęcia. Na autoportretach widać skromne wnętrza, w których żyją model i modelki. Widzimy też kotki, pieski, a nawet jaszczurkę. „Gucci The Ritual” to zabawny, ale ważny dokument epoki.

W sesji wstąpili modele i modelki, którzy regularnie współpracują z Gucci. Ich urody, osobowości i indywidualizm budują współczesnego ducha domu mody.

Marine Serre: Z optymizmem o zagładzie

Reklama futurystycznej kolekcji Marine Serre jest fantastyczna, postapokaliptyczna, a być może też prorocza. Składa się z króciutkich filmów, których scenografia powstała pod wpływem „Diuny” Franka Herberta.

Symbolem Marine Serre jest półksiężyc, który dzięki niej stał się jednym z najsłynniejszych i najpiękniejszych znaków mody XXI wieku. Dla kreatorki jest on symbolem wolności, przekraczania granic i hybrydycznych połączeń. Księżyc jest też przeciwieństwem słońca. –Księżyce będą twoimi przyjaciółmi, a słońce wrogiem – mówi narratorka filmiku „Mind Melange Motor Movie” nr 5.

Kolekcja Marine Serre opowiada o tragicznej, ale też optymistycznej przyszłości – na Ziemi nastąpiła katastrofa, ale ci, który przeżyli zagładę żyją na innych planetach i tworzą nowy, lepszy świat. Między planetami poruszają się dzięki tajemniczemu „Mélange”.

„W tym kosmosie rządzi kreatywność. W tym wieloświecie niesamowitość, wieloznaczność i otwartość uważa się za cechy sygnalizujące realizm, wyrafinowany styl i przenikliwość” – czytamy w opisie filmu.

Marcin Różyc
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę