Znaleziono 0 artykułów
30.07.2020

Luksus staje się eko

Stella McCartney (Fot. Daniele Venturelli/Getty Images)

Coraz więcej marek stawia na przejrzystość, odpowiedzialną produkcję oraz ekologiczne produkty. Pionierką mody ekologicznej jest Stella McCartney, a w ślad za nią idą wielkie domy mody – Burberry, Chanel i Gucci. Jakie podejmują działania?

Minimalizowanie śladu węglowego

Priorytetem dla większości marek jest minimalizowanie śladu węglowego. Wiąże się to ze zmianami, które należy wprowadzić w całym łańcuchu dostaw. Chanel w swojej misji Chanel 1.5 planuje zredukowanie emisji zanieczyszczeń aż o 50 procent do 2030 roku. Aby zrealizować cel, marka zoptymalizuje procesy projektowania, produkcji oraz dystrybucji tak, aby były jak najmniej szkodliwe dla planety. Chanel zobowiązało się do używania 100 procent energii z odnawialnych źródeł do 2025 roku. Dzięki inicjatywom mającym na celu rewitalizację lasów czy torfowisk marka osiągnęła neutralność węglową w 2019 roku. Dla Gucci zobowiązanie się do neutralności węglowej było wielkim krokiem. Na pierwszym miejscu stawia ochronę różnorodności biologicznej, bo marka czuje się odpowiedzialna za stworzone zanieczyszczenia. Odnosi się to do kompensacji gazów cieplarnianych, jak również śladu stworzonego operacjami bezpośrednimi. Kolejnym luksusowym domem mody, który inwestuje w odnawialne źródła energii, jest Burberry. Do 2022 roku chce używać 100 procent energii z odnawialnych źródeł.

Alessandro Michele (Fot. Jamie McCarthy/Getty Images for Gucci)

Zamknięty obieg

Kolejnym sposobem na rozwijanie firmy w zrównoważony sposób jest zamykanie obiegu. W tej dziedzinie Stella McCartney jest na bardzo zaawansowanym etapie. Marka wierzy, że to przyszłość mody. Dzięki rozwijaniu gospodarki okrężnej można zminimalizować ilość odpadów. Stella skupia się na nowoczesnych i ekologicznych rozwiązaniach. Mniej niż 1 procent tekstyliów na świecie jest poddanych recyklingowi, a następnie wykorzystanych ponownie. Dlatego firma decyduje się na korzystanie z syntetycznych materiałów, takich jak ECONYL®, który poddany odpowiedniej obróbce może pozostać w obiegu na zawsze. Gucci jako pierwszy luksusowy dom mody wprowadził ECONYL® już w 2016 roku. Marka również prowadzi program specjalizujący się w zbiórce i recyklingu skrawków materiałów będących odpadem produkcji. Od 2015 roku zebrano już ponad 300 ton skrawków, które trafiły z powrotem do globalnego łańcucha dostaw. Burberry zobowiązało się do pozyskiwania 100 procent bawełny – certyfikowanej i organicznej – w bardziej odpowiedzialny sposób do 2022 roku. Dotyczy to tylko produktów, w których bawełna jest przeważającym elementem składu. Jeśli chodzi o wykorzystywaną skórę, ma być ona w 100 procentach certyfikowana oraz identyfikowalna do 2022 roku. Dla porównania Stella McCartney od początku istnienia firmy używa wegetariańskiej skóry oraz inwestuje w substytuty materiałów pochodzenia zwierzęcego.

Stella McCartney (Fot. David M. Benett/Dave Benett/Getty Images for Stella McCartney)

Odpowiedzialność społeczna 

Luksusowe domy mody skupiają się na wzmacnianiu odpowiedzialności społecznej. Wiele zmian w łańcuchu dostaw dotyczy pracowników – warunków pracy oraz ich traktowania. W misji Chanel 1.5 znajdziemy informacje na temat tego, jak firma zamierza wspierać nieuprzywilejowane, lokalne społeczności poprzez zapewnianie czystej energii słonecznej, prowadzenie szkoleń czy pomoc w poszukiwaniu miejsca zatrudnienia. Dla firmy priorytetem są globalna współpraca, równość płci oraz wzmacnianie pozycji kobiet. Chanel postrzega swoich pracowników jako kluczowych partnerów misji, bez których założone cele nie będą możliwe do zrealizowania. Również nowe myślenie Chanel dotyczy wspierania start-upów, będących źródłem wiedzy oraz innowacji. Gucci, podobnie jak Chanel, prowadzi system stypendiów dla wschodzących talentów w branży odzieżowej. Długoterminowymi celami firmy są inwestowanie w edukację dla młodych oraz walka z rasizmem i nierównościami. Sam łańcuch dostaw odpowiada wymaganiom stworzonym przez koncern Kering. Burberry zobowiązało się do pozytywnego wpływu na milion osób do 2022 roku. Marka swoje działania na rzecz społeczeństwa dostosowuje do Celów Zrównoważonego Rozwoju. Burberry pracuje ściśle ze swoimi partnerami oraz prowadzi audyty i szkolenia mające na celu edukację w zakresie tworzenia lepszych warunków pracy. 

Rynek produktów luksusowych w kontekście walki o lepszą planetę jest bardzo zróżnicowany. Każdy z domów mody znajduje się na innym etapie zmian. Rosnąca przejrzystość marek to powód do radości, bo jako klienci mamy szansę monitorować i porównywać firmy ze sobą, tak aby wybrać tę, która dla każdego z nas jest najbardziej etyczna i odpowiedzialna. Warto jednak pamiętać, że jeszcze wiele pracy przed nimi, bacznie obserwować rynek i zawsze zadać sobie pytanie: „Czy aby na pewno tego potrzebuję?”.

Butik Chanel (Fot. Feng Li/Getty Images)

 

Marta Grabowska
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę