Znaleziono 0 artykułów
11.06.2025

„Vogue Polska” x BMW Art Academy: Tarsila do Amaral malowała historię Brazylii

11.06.2025
 Obraz Tarsili do Amaral  „A Negra”, 1923, olej na płótnie, 100 x 81,3 cm. Museu de Arte de São Paulo

Nie trzeba zrywać z przeszłością, by stworzyć coś radykalnie nowego. Wystarczy ją przetrawić – z odwagą, świadomością i wyobraźnią. Tak zrobiła brazylijska artystka Tarsila do Amaral, malując swój kraj, jakiego wcześniej nie było.

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Niektóre obrazy nie tylko przedstawiają świat, ale zmieniają sposób, w jaki zaczynamy go widzieć. Twórczość Tarsili do Amaral nie była ilustracją historii Brazylii, lecz jej radykalnym przepisaniem. To, co stworzyła, nie mieści się w konwencjonalnych definicjach modernizmu. Jej malarstwo jest aktem twórczej asymilacji, procesem przetwarzania zapożyczonych języków w nowy, własny kod wizualny. W zdominowanym przez zachodnie wzorce świecie sztuki zaproponowała model, który nie negował wpływów, lecz nadawał im lokalną strukturę znaczeń. Tożsamości nie buduje się przez imitację, lecz poprzez świadome i odważne przekształcanie.

Artystka interesowała się nie tylko formą, ale również społeczną treścią sztuki 

Pierwszy raz zobaczyłem „A Negrę” w Museu de Arte Contemporânea da Universidade w São Paulo. Choć znałem ten obraz wcześniej z reprodukcji, dopiero na żywo odsłonił przede mną swój ciężar kulturowy i emocjonalny. Monumentalna postać czarnej kobiety patrzącej gdzieś poza ramę, jakby pamiętała więcej, niż świat chciałby przyznać, została uproszczona do geometrycznych form i zawieszona w pustce. Namalowany w 1923 roku, zaledwie kilka dekad po zniesieniu niewolnictwa, obraz ten nie jest rozrachunkiem ani oskarżeniem. Jest raczej rozpoznaniem głęboko zakorzenionej przeszłości, która nadal kształtuje teraźniejszość. Tarsila, wychowana w zamożnej, uprzywilejowanej rodzinie plantatorów kawy, nie odcinała się od swojego pochodzenia. Przeciwnie, uczyniła je punktem wyjścia artystycznej i moralnej konfrontacji. W jej malarstwie europejskie wpływy – kubizm, fowizm, surrealizm – są obecne, ale poddane wewnętrznemu przekształceniu. Forma służy treści, a kolor staje się językiem pamięci. A Negra nie jest opowieścią o jednej kobiecie, lecz symbolem kraju, który został zbudowany na nierównościach i który uczy się je rozpoznawać.

Nieco wcześniej, w 1922 roku, w São Paulo odbyła się Semana de Arte Moderna – Tydzień Sztuki Nowoczesnej, wydarzenie, które na zawsze zmieniło brazylijski krajobraz kulturowy. 

Obraz Tarsili do Amaral „Segunda Classe”, 1933, olej na płótnie, 110 x 151 cm. Kolekcja prywatna, São Paulo

Tarsila do Amaral stała się ikoną nowego ruchu awangardzistów 

Jej znajomość języka awangardy, rozwinięta podczas studiów w Paryżu u Fernanda Légera i dzięki jego kontaktom, nie prowadziła do bezrefleksyjnego naśladownictwa. Wspólnie z poetą Oswaldem de Andrade, swoim partnerem i jednym z głównych teoretyków modernizmu, stworzyła koncepcję antropofagii kulturowej, której zasadniczym postulatem było twórcze „pożeranie” obcych wpływów. W Instituto Itaú Cultural widziałem oryginał manifestu z legendarnym zdaniem Oswalda: „Tupi or not Tupi – that is the question”, przywołującym zarówno kulturę rdzenną, jak i Szekspira. Z tej idei narodził się Abaporu, obraz powstały w 1928 roku, nazwany słowem z języka z rodziny tupi oznaczającym człowieka jedzącego ludzi. Przedstawiona na nim samotną postać z olbrzymią stopą i maleńką głową w surowym pejzażu, nie jest metaforą przemocy, lecz siły przekształcenia. Dzieło to nie tylko zainspirowało manifest artystyczny, ale stało się jego plastyczną realizacją. W Abaporu zawiera się esencja wizji Tarsili: lokalność, cielesność, symboliczna autonomia i estetyczna śmiałość.

Po rozstaniu z Oswaldem i podróży do Związku Radzieckiego w latach 30., twórczość Tarsili nabrała nowego wymiaru. Artystka zaczęła interesować się nie tylko formą, ale również społeczną treścią. Obraz Operários, namalowany w 1933 roku, ukazuje szeregi twarzy brazylijskich robotników – mężczyzn i kobiet o różnych rysach, kolorach skóry i wyrazach twarzy. Ustawieni w ciasnym kadrze tworzą zbiorowy portret kraju, którego różnorodność rasowa i klasowa jest jego rzeczywistością i zarazem wyzwaniem. Nie ma tu patosu ani ideologii. Jest współodczuwanie. W tym samym roku powstaje Segunda Classe z anonimowym tłumem w zatłoczonym wagonie drugiej klasy. Oba obrazy stanowią wyraz nowej postawy artystki. Nie rezygnuje z formy, ale podporządkowuje ją rzeczywistości. Przechodzi od mitologii do dokumentu, od symbolu do struktury społecznej. A jednak nie traci poetyki. Przeciwnie – odnajduje ją w codzienności, w spojrzeniach, które nie mają imion, ale mają swoją prawdę.

Tarsila do Amaral nie tylko stworzyła nowy język wizualny, ale także nowy sposób myślenia o tożsamości

Z jej obrazów pozbawionych egzotyzacji czy estetycznych kompromisów emanuje głęboka świadomość tego, czym może być sztuka, gdy staje się przestrzenią refleksji nad historią, teraźniejszością i przyszłością. Jej twórczość, pokazana po raz pierwszy na dużej indywidualnej wystawie w 2018 roku w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, została odczytana jako jeden z najważniejszych wkładów Ameryki Łacińskiej do światowego modernizmu. Ale to nie geografia czyni ją ważną. To odwaga, by złożyć rozbite fragmenty własnego dziedzictwa i nadać im sens. Jej obrazy są jak otwarte księgi, w których zapisane są tropy nowej narracji narodowej – hybrydowej, ironicznej, niepokornej. W czasach globalnej homogenizacji kultury historia Tarsili przypomina, że prawdziwa nowoczesność nie rodzi się z naśladownictwa, lecz z transformacji. Odważyła się mówić własnym głosem. I właśnie dlatego jej historia tak mocno wybrzmiewa dziś także poza globalnym Południem. W jej pracach widzimy nie tylko estetykę, ale też etykę – głębokie przekonanie, że sztuka może być miejscem, w którym naród sam siebie wymyśla na nowo. 


Tekst pochodzi z czerwcowego numeru „Vogue Polska”. Wydanie możesz zamówić z wygodną dostawą do domu.

Fot. Maksyn Rudnik
Michał Borowik
  1. Kultura
  2. Sztuka
  3. „Vogue Polska” x BMW Art Academy: Tarsila do Amaral malowała historię Brazylii
Proszę czekać..
Zamknij