Znaleziono 0 artykułów
07.11.2023
Artykuł partnerski

Wirtualny spacer wśród dzieł awangardy

07.11.2023
Fot. HaWa

Wirtualna rzeczywistość pozwala zobaczyć więcej, wejść do miejsc na co dzień niedostępnych. Bogactwo jej zalet sprawia, że coraz częściej jest wykorzystywana również w świecie artystycznym. Tak właśnie dzieje się w łódzkim Muzeum Sztuki. Instytucja zaprasza na spacer w goglach VR, podczas którego zobaczymy jej siedzibę z zupełnie innej perspektywy.

Muzeum Sztuki w Łodzi posiada jedną z najciekawszych kolekcji sztuki XX i XXI wieku w Europie. Ale oprócz zgromadzonych tam eksponatów fascynuje także sama jego siedziba. Pałac na rogu ulic Więckowskiego i Gdańskiej (dawniej Nowocegielnianej i Długiej) ma bardzo ciekawą historię. Był podarunkiem fabrykanta Izraela Poznańskiego dla najmłodszego syna Maurycego z okazji jego ślubu z Sarą Silberstein.

Budynek został zaprojektowany na przełomie XIX i XX wieku przez Adolfa Zeligsona. Architekt inspirował się renesansową Biblioteca di San Marco w Wenecji. Funkcję siedziby ms1 pałac Maurycego Poznańskiego pełni od 1945 roku, a za aranżację jednego z pomieszczeń odpowiadał sam Władysław Strzemiński. Teraz sale i inne zakątki pałacu możemy zobaczyć z nowej perspektywy, pozwalającej zagłębić się mocniej w jego historię. Wszystko dzięki wyjątkowemu spacerowi w goglach VR.

Fot. HaWa

Kolebka europejskiej awangardy

Muzeum Sztuki w Łodzi zostało otwarte w 1931 roku jako pierwsze w Europie muzeum sztuki nowoczesnej. Dziś jego kolekcja składa się z kilkunastu tysięcy obiektów, wśród których dominuje sztuka awangardowa i eksperymentalna. Od początku swojego istnienia instytucja odważnie wyznaczała trendy. I nic dziwnego, bo jej współzałożycielami byli Władysław Strzemiński i Katarzyna Kobro – artyści, którzy mieli kontakt z Pietem Mondrianem i bezpośrednio odwoływali się do jego twórczości. Zaczątkiem przedsięwzięcia była zaprezentowana po raz pierwszy już w 1931 roku Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.”. Założyli ją poeci i plastycy: Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro, Julian Przyboś, Henryk Stażewski i Jan Brzękowski. W roku 1948 Strzemiński zaprojektował dla muzeum Salę Neoplastyczną. Prezentowano tam obrazy m.in. Sophie Taeuber-Arp, Maxa Ernsta, Theo van Doesburga, Jeana Héliona, Vilmosa Huszára, Georges’a Vantongerloo, Stanisława Ignacego Witkiewicza czy Henryka Stażewskiego, a także rzeźby Katarzyny Kobro i meble neoplastyczne Strzemińskiego.

Wnętrze sali jest utrzymane w kolorach zgodnych z neoplastycyzmem: czerwonym, niebieskim i żółtym, oraz w tak zwanych niekolorach – szarym, czarnym i białym. W Sali Neoplastycznej prezentowana jest ta część Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.”, która przedstawia abstrakcję geometryczną, m.in. z kręgu neoplastycyzmu.

Neoplastycyzm i wirtualna rzeczywistość

Projekt sali rozwijał najważniejsze założenia neoplastycyzmu, a sama idea stworzenia muzealnej ekspozycji sztuki nowoczesnej była wydarzeniem unikatowym na skalę światową. Jednak polityczne zawirowania sprawiły, że w 1950 roku salę zamalowano. Nie pasowała do obowiązującej wówczas doktryny socrealistycznej. W 1960 roku pomieszczenie odtworzono i można je oglądać do dziś. Co więcej, teraz zyskało nowe życie, bo film dostępny na goglach VR przybliża widzom dzieje muzeum i jego kolekcji. A nowoczesna technologia sprawia, że wybrane z ekspozycji obrazy stają się widzowi dosłownie jeszcze bliższe, odsłaniając nowe wizualne tropy.

Fot. HaWa

Podczas spaceru VR zobaczymy: „Tworzenie świata” pędzla Stanisława Ignacego Witkiewicza, „Kompozycję unistyczną 12” Władysława Strzemińskiego, „Deskę 0” Karola Hillera, „Widok Złotego Rogu w Konstantynopolu” Paula Signaca, „Kompozycję przestrzenną 4” Katarzyny Kobro i „Kompozycję” Sophie Taeuber-Arp.

W 2023 roku muzeum obchodziło 75-lecie powstania sali. Z tej okazji przygotowano wystawę „Sala Neoplastyczna. Stan początkowy”. Dzięki spacerowi VR można inaczej zwiedzić to niezwykłe miejsce – atrakcyjne nie tylko dla miłośników malarstwa, lecz także dla fanów architektury i designu. Wykorzystanie najnowszych technologii to szansa dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi – mogą obejrzeć dotąd niedostępne architektonicznie miejsca, takie jak klatka schodowa o pięknych marmurowych schodach, doskonale zachowany witraż czy sala balowa.

Fot. HaWa

Ta ostatnia to prawdziwa perełka – cała ozdobiona jest dębową boazerią, nad którą naklejono wytworne tapety. Uwagę przykuwa ogromne lustro w bogatej ramie. Wyposażenie tego wnętrza nie zmieniło się od prawie stu lat! Podłogę zdobi misternie ułożony, zachwycający precyzją wykonania parkiet z wkomponowanymi klepkami z czarnego dębu. Po otworzeniu dekoracyjnych drzwi podłoga pełniła funkcję parkietu do tańca podczas przyjęć i balów.

Wirtualny spacer pokazuje ms1 z zupełnie nowej perspektywy. To jednak nie wszystko, bo dzięki VR-owej technologii muzeum przeprowadzi w listopadzie akcję edukacyjno-promocyjną. Zadaje w związku z nią jedno zasadnicze pytanie: „Czy byliście w ms?”. Inicjatywa ma na celu poszukiwanie odbiorców, a przede wszystkim zachęcenie do regularnych wizyt w muzeum i poznania kolekcji zgromadzonej w Muzeum Sztuki w Łodzi.

 

Natalia Jeziorek
Proszę czekać..
Zamknij