Znaleziono 0 artykułów
02.04.2021

Siemię lniane. Polski super food

(Fot. Getty Images)

Nasiona lnu dobrze wpływają na kłopoty zdrowotne, dają wsparcie osobom, które chcą zadbać o sylwetkę, na włosy i paznokcie działają jak odżywki. Bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, są też źródłem witamin, błonnika, żelaza, magnezu czy kwasu foliowego. Sprawdźcie, jak stosować siemię lniane.

Siemię lniane to skarbnica składników odżywczych. Obok mikro- i makroelementów zawiera witaminy A, C, D, E, K oraz witaminy z grupy B: B1, B2, B3, B6 i B12. Dobroczynne właściwości siemienia lnianego szczególnie dobrze wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego.

Dieta: Na co działa siemię lniane

(Fot. Getty Images)

Kleista formuła naparu z siemienia lnianego działa jako warstwa ochronna błon śluzowych przewodu pokarmowego i żołądka. Właściwość tę wykorzystuje się też w leczeniu chorób górnych dróg oddechowych. Dzięki wysokiej zawartości błonnika siemię lniane pomaga również w utrzymaniu odpowiedniego stężenia glukozy i cholesterolu we krwi. Z uwagi na bogactwo kwasów omega-3 nasiona lnu znajdują zastosowanie w diecie osób zmagających się z miażdżycą, chorobami serca czy schorzeniami autoimmunologicznymi.

Siemię lniane stosuje się też w profilaktyce i leczeniu otyłości oraz codziennym dbaniu o sylwetkę. Zawarty w nasionach lnu błonnik absorbuje wodę w układzie pokarmowym i zapewnia uczucie sytości. Na zmniejszenie łaknienia wpływają też aminokwasy. Ponadto regularne spożywanie siemienia lnianego poprawia ogólną wydolność organizmu, więc sprawia, że mamy więcej ochoty na wysiłek fizyczny.

W szczególności o wzbogacenie diety siemieniem lnianym powinny zadbać kobiety. Siemię lniane zawiera rekordowo dużo lignanów (jednego z rodzajów fitoestrogenów), które zmniejszają ryzyko zachorowania na raka piersi. Siemię lniane, regulujące funkcjonowanie układu hormonalnego, stosuje się też w łagodzeniu objawów menopauzy. Warto jednak pamiętać o tym, że spożywania nasion lnu, z tych samych względów, nie zaleca się kobietom w ciąży.

Jak stosować siemię lniane

Len zwyczajny dostępny jest w postaci całych lub zmielonych nasion oraz oleju. Każdą z form charakteryzuje delikatny, orzechowy posmak, który doskonale urozmaici codzienne potrawy. Nasiona lnu warto stosować jako dodatek do koktajli, owsianek, zup czy sałatek. Zmielone nasiona siemienia lnianego z dodatkiem ciepłej wody mogą być zamiennikiem jajek w naleśnikach czy wypiekach.

(Fot. Getty Images)

Zdrowym osobom zaleca się spożywanie jednej łyżeczki siemienia lnianego dziennie. Ze względu na wysoką zawartość błonnika, warto wprowadzać je do diety stopniowo. Należy uważać, by nie przekroczyć dziennej dawki 50 g. Nadmierne spożycie zawartych w siemieniu lnianym związków cyjanowych może bowiem prowadzić do zatrucia.

Uroda: Siemię lniane dobre dla włosów, paznokci i cery

Siemię lnianie dobroczynnie wpływa również na włosy i paznokcie. Dogłębnie nawilża skórę, pomagając ukoić świąd czy zwalczyć łuszczenie się naskórka, a nawet spowalnia starzenie się skóry.

W trosce o urodę mikstury na bazie siemienia lnianego warto stosować też od zewnątrz. Ostudzony kleik sprawdzi się jako maska do włosów, która nada im elastyczności, gładkości i blasku, a w niewielkiej ilości jako dodatek do szamponu. Żelowa konsystencja mikstury zapewni włosom doskonałe nawilżenie. Rozwodniony śluz lniany można stosować też jako mgiełkę nawilżającą, która wygładzi pasma włosów. W celu wzmocnienia płytki paznokciowej, w naparze z siemienia lnianego warto zanurzać dłonie.

Osobom zmagającym się z atopowym zapaleniem skóry poleca się dodawanie siemienia lnianego do kąpieli, walczącym z trądzikiem czy grzybicą – stosowanie oleju lnianego bezpośrednio na skórę. 

Ekstraktu z lnu warto szukać w kosmetykach. Produkty bazujące na siemieniu lnianym koją podrażnienia, redukują zmiany trądzikowe, usuwają zanieczyszczenia, nawilżają, a także redukują rozszerzone pory, błyszczenie i zaczerwienienia. Sięgać po nie powinny więc szczególnie osoby o suchej, odwodnionej i wrażliwej cerze. Dzięki zawartym w siemieniu lnianym przeciwutleniaczom znajdziemy je również w składzie preparatów przeciwzmarszczkowych.

Urszula Zwiefka
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę