Znaleziono 0 artykułów
06.07.2025

Z podium na pokaz. Najlepsi sportowcy stają się nowymi gwiazdami świata mody

06.07.2025
(Fot. Alberto E. Rodriguez/Getty Images)

Nowe gwiazdy świata mody sięgają po złoto, dobierając dodatki do kreacji, częściej jednak – wygrywając zawody sportowe.

Zaczęło się lata temu. Chcąc trzymać się chronologii, pinezkę na osi czasu należałoby przypiąć w 1922 roku, kiedy koszykarz Chuck Taylor, przeprojektowując trampki All Stars marki Converse, wplótł w ich logotyp własny monogram. Chcąc wyłapywać skoki na giełdzie – w 1984 roku, wraz z zawiązaniem się współpracy Michaela Jordana z Nike, która przyniosła sześciokrotnemu mistrzowi NBA rekordowe 1,3 miliarda dolarów. A chcąc podkreślić natężenie – w latach 2016-2017, gdy najpierw piłkarz Cristiano Ronaldo podpisał dożywotni kontrakt z tym amerykańskim przedsiębiorstwem, a kilka miesięcy później, podobno w odwecie, równie lukratywną umowę z konkurencyjną firmą adidas zawarł jego rywal z murawy, Lionel Messi. Zacieśnienie relacji na linii moda – sport nigdy nie było jednak tak intensywne, jak obecnie.

Jeśli dobrze wyglądasz, dobrze grasz

W miesiącach poprzedzających Igrzyska XXXIII Olimpiady Paryż 2024 (sponsorowane zresztą przez konglomerat specjalizujący się w dobrach luksusowych, LVMH) i zazębiające się z nimi Wimbledon 2024 oraz mistrzostwa Europy w piłce nożnej dom mody Dior wytypował 18 nowych ambasadorek i ambasadorów spośród para- i olimpijczyków. W ślady za nim poszły marki Omega czy Prada. Tenisista Matteo Berrettini i lekkoatleta Noah Lyles zostali zaproszeni, by w przerwach treningów wystąpić na wybiegach kolejno Bossa oraz Willy’ego Chavarrii na sezon wiosna-lato 2025. Bokserka Imane Khelif zasiadła na widowni u Bottegi Venety, piłkarz Bukayo Saka uczestniczył w pokazie Burberry, a koszykarz LeBron James został gwiazdą kampanii Louis Vuitton. Choć zdaje się, że szerzej niż fotografie z billboardów poniosły się jego zdjęcia z chabrową torbą Speedy francuskiego domu mody z finałów NBA Cup w Las Vegas.

Stylowe gwiazdy NBA: Devin Booker, Jayson Tatum, Jared McCain (Fot. Getty Images)

Od czasu, gdy dekadę temu rozluźnieniu uległ dress code ligi National Basketball Association, krótki odcinek wiodący z autokaru do szatni stał się bowiem dla zawodników formą autoprezentacji. To moment zdjęcia maski, pokazania prawdziwej twarzy, przedłużenia – nawet jeśli wyłącznie popkulturowo – kariery. Zazwyczaj koszykarze posługują się w tym celu wyrazistymi kolorami, co ciekawszymi formami ubrań (tu prym wiedzie obrońca Phoenix Suns Devin Booker), najgorętszymi tendencjami z wybiegów (w tej kwestii zawsze można liczyć na Jareda McCaina z Philadelphia 76ers czy Milesa McBride’a z New York Knicks) oraz nienagannym krawiectwem (Jayson Tatum z Boston Celtics). A że w sezonie odbywają się 82 mecze, jest o co walczyć. Każdy z nich przyciąga przed ekrany średnio 1,4 miliona widzów. Tyle samo osób na Instagramie, platformie X i TikToku obserwuje profile LeagueFits, poświęcone wyłącznie strojom sportowców z ich tunnel walk.


Cały tekst znajdziecie w nowym wydaniu „Vogue Polska Sport & Wellness”. Zamów je już dziś z jedną z dwóch okładek do wyboru i wygodną dostawą do domu.

(Fot. Heijn Gijsbers)

 

Pola Dąbrowska
  1. Moda
  2. Zjawisko
  3. Z podium na pokaz. Najlepsi sportowcy stają się nowymi gwiazdami świata mody
Proszę czekać..
Zamknij