Znaleziono 0 artykułów
19.11.2020

Najlepsze role Adama Drivera

(Fot. Getty Images)

Nim świętujący dziś 37. urodziny aktor trafił na ekran, służył w amerykańskiej armii jako marines. Wcześniej zdawał do prestiżowej szkoły Juilliard w Nowym Jorku, ale dostał się dopiero za drugim razem, już po służbie w wojsku. Od tego czasu za role w teatrze, telewizji i kinie otrzymał nominacje do nagród Tony, Emmy i Oscarów.

Serial „Dziewczyny” (2012-2017): Neurotyczny milenials

Z Leną Dunham (Fot. materiały prasowe)

Hannah kocha Adama, Adam kocha Hannah. Pasują do siebie: oboje są nieprzystosowani, trochę dzicy, desperacko poszukują siebie – w Nowym Jorku, w kolejnych związkach, w mniej lub bardziej udanych projektach zawodowych. Osią serialu Leny Dunham o bolesnym wchodzeniu w dorosłość były relacje – między czterema zupełnie od siebie różnymi przyjaciółkami Hannah, Marnie, Jessą i Shoshanną, z rodzicami, którym dwudziestolatki zarzucają błędy wychowawcze, i wreszcie z mężczyznami, równie wylęknionymi jak one. Gdyby „Dziewczyny” były komedią romantyczną, po sześciu sezonach Hannah i Adam mieliby już gromadkę dzieci. A tak to ona zostanie samodzielną matką, a on jednak odejdzie. Czy do Jessy, z którą łączył go płomienny romans? Czy tak po prostu, bo wciąż z chłopca nie stał się jeszcze mężczyzną? Niebezpiecznie neurotyczny, trudny i toksyczny, szaleńczo romantyczny – nasze mamy nie uznałyby Adama za ideał męskości, ale dziewczyny z pokolenia milenialsów – na ekranie i poza nim – lubią takie wyzwania.

Film „Frances Ha” (2012): Cool nowojorczyk

(Fot. materiały prasowe)

Czarnobiała opowieść Noah Baumbacha to właściwie one woman show. Tytułową rolę gra ulubienica pokolenia Greta Gerwig, która potem miała wyreżyserować „Małe kobietki” na miarę XXI w. Tu gra zagubioną nowojorczankę, która nie ma ani chłopaka, ani pracy, ani stałego miejsca zamieszkania. Na chwilę znajduje współlokatora z twarzą Adama Drivera. Jego Lev jest dowcipny, nosi charakterystyczne czapki, wydaje się cool, nawet jeśli odrobinę cheesy, czyli tandetny. Kolejna po Adamie z „Dziewczyn” rola, w której Driver wyrasta na wzorcowego przedstawiciela generacji Y.

Trylogia „Gwiezdne wojny” (2015-2019): Wrażliwy zły

(Fot. materiały prasowe)

Kylo Ren, wnuk Dartha Vadera, uważa, że jest inkarnacją złowieszczego dziadka. Chłopak, któremu nadano przy narodzinach imię Ben, nie chce natomiast powtarzać błędów rodziców, księżniczki Lei (Carrie Fisher) i Hana Solo (Harrison Ford). W pojedynku dobra ze złem zmierzy się z Rey (Daisy Ridley), która tak jak on ma w sobie moc zmiany świata. Ze świata filmów i seriali indie Driver przeniósł się do wielkich studiów Hollywoodu. Gigantyczne budżety, wizjonerskie efekty specjalne, science fiction George’a Lucasa uwielbiane przez setki milionów fanów na świecie. Fani uniwersum „Gwiezdnych wojen” natychmiast zaakceptowali nieoczywistego Kylo Rena. Adam wygrywa go z wrażliwością godną niszowego przedstawienia teatralnego – jest porywczy, ale refleksyjny. Narcystyczny, choć walczy z kompleksami. Bezwzględny i czuły jednocześnie. Tak mistrzowsko wygrać ambiwalencję postaci mógł tylko on.

Film „Paterson” (2016): Cichy geniusz

(Fot. materiały prasowe)

Tytułowy Paterson z filmu Jima Jarmuscha wiedzie skromne życie. Przemierza ulice New Jersey w autobusie. Jest kierowcą, a po godzinach – poetą. Skrzydlate słowa zapisuje w notatniku. Driver pokazuje, co współcześnie oznacza wrażliwość. Poeta nie musi porywać tłumów. Ważna jest jego codzienność – empatia dla innych, dostrzeganie detali, których nikt inny nie dostrzega, szacunek dla każdego z(a)dania.

Film „Czarne bractwo. BlacKkKlansman” (2018): Dowcipny policjant

(Fot. materiały prasowe)

Driver u kolejnego mistrza Spike’a Lee zasłużył na nominację do Oscara. Gra policjanta, który razem z kolegą Ronem (John David Washington) rozpracowuje to, co pozostało z Ku Klux Klanu. Czarna komedia wyróżnia się dopracowaną scenografią, dowcipnym scenariuszem i, oczywiście, rolami, które czynią prawdziwą historię z lat 70. aktualną tu i teraz.

Melodramat „Historia małżeńska” (2019): Mąż (nie)idealny

(Fot. materiały prasowe)

Kolejna nominacja do Oscara dla Drivera, tym razem za rolę jak z „Dziewczyn”. Reżyser Charlie Barber jest dojrzalszym wcieleniem tamtego Adama, ale wciąż niespełnionym. Jego całym światem powinna być rodzina – żona, a zarazem ukochana aktorka Nicole (Scarlett Johansson) i synek Henry. Z miłością wygrywają jednak ambicja, egocentryzm, pragnienie wielkości. To małżeństwo musi się rozpaść – to wiemy od początku. Ale czy Charlie, wspaniały ojciec, genialny reżyser i taki sobie mąż, kiedyś naprawdę dorośnie?

Anna Konieczyńska
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę