Trwa teatralny Festiwal Wybrzeże Sztuki w Gdańsku. Hasłem tegorocznej edycji jest „Odwaga”. Podczas tego wyjątkowego wydarzenia uczestnicy mogą nie tylko podziwiać spektakle z różnych miast Polski, lecz także brać udział w rozmowach i debatach na temat teatru.
Spektakle, warsztaty, spotkania z twórcami i wydarzenia towarzyszące znalazły się w programie powracającego po kilkuletniej przerwie festiwalu organizowanego przez Teatr Wybrzeże. Do Gdańska zaproszono wielu wybitnych twórców reprezentujących różne języki sztuki.
XII edycja Wybrzeża Sztuki jest wyjątkowa. Widzowie będą mieli okazję oglądać spektakle na oferującej najnowocześniejsze możliwości techniczne świeżo wyremontowanej Dużej Scenie Teatru Wybrzeże.
Dodatkowo, po raz pierwszy do wystawienia części przedstawień wykorzystana została hala Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AMBEREXPO. Właśnie tam zaplanowano monumentalne realizacje Krystiana Lupy („Balkony – pieśni miłosne”) i Krzysztofa Warlikowskiego („Elizabeth Costello”), które w tej przestrzeni zyskują zupełnie nowy wydźwięk. Jednak to jeszcze nie koniec atrakcji.
W tym roku Festiwal Wybrzeże Sztuki powraca w nowej odsłonie, jednak wciąż stawia odważne pytania
Tegoroczne wydarzenie ma spory rozmach. Początki Wybrzeża Sztuki były znacznie skromniejsze. Festiwal został powołany do życia w 2008 roku przez dyrektora Teatru Wybrzeże, Adama Orzechowskiego. Pierwsza edycja rozpoczęła się od premiery „Onych” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Jarosława Tumidajskiego. W programie znalazły się spektakle plenerowe, czytanie fragmentów „Blaszanego bębenka” po polsku, niemiecku i kaszubsku, warsztaty taneczne dla amatorów, pokaz instalacji plastycznej Magdaleny Gajewskiej, koncert Michała Jacaszka, spektakl „Barricade Of Love” czy dyskusja o związkach teatru i polityki.
Przez kolejne 11 lat idea festiwalu rozwijała się, a jego widzowie mieli okazję spotkania z najciekawszymi polskimi teatrami, gwiazdami reżyserii i sztuki aktorskiej czy najwybitniejszymi spektaklami – często prowokującymi i budzącymi głośne dyskusje. Modernizacja Dużej Sceny wymogła na organizatorach festiwalu przymusową przerwę, potem z kolei przyszła pandemia. Jednak Wybrzeże Sztuki na tyle silnie wpisało się w świadomość zarówno widzów, jak i środowiska teatralnego, że udało się wskrzesić festiwal, którego powrót był bardzo wyczekiwany i potrzebny na Pomorzu.
Na tegorocznym festiwalu widzowie mają okazję obejrzeć głośne spektakle m.in. z Warszawy, Krakowa i Wrocławia
Choć oferta repertuarowa XII edycji Festiwalu Wybrzeże Sztuki jest niezwykle ciekawa, to tegoroczne wydarzenie proponuje swoim widzom nie tylko spektakle teatralne. Do 31 października w Gdańsku swoje dzieła będą prezentować twórcy podejmujący tematy trudne, czasem kontrowersyjne, a z pewnością poruszające.
Wśród zaproszonych tytułów znalazły się propozycje najlepszych scen z Warszawy, Krakowa i Wrocławia. Stolicę reprezentują trzy spektakle. Dotykający tematu śmierci oraz zanikania rytuałów pożegnania i żałoby „Orfeusz” Anny Smolar i Tomasza Śpiewaka z warszawskiego TR to współczesne przepisanie mitu o tytułowym bohaterze. Po śmierci Eurydyki, która dla każdego bohatera jest kimś innym – dzieckiem, ukochaną, a może przyjaciółką, w świecie tych, którzy ją stracili, powstaje pustka. Czym ją wypełnić? Jak przeżyć stratę? Czy rozmowa o żałobie daje szansę na wzmocnienie relacji społecznych i solidarne przeżywanie bólu? – pytają twórcy.
Z kolei Teatr Nowy gości w Gdańsku ze skupiającą się na nieheteronormatywnej, nieopowiedzianej historii Polski „Fobii” Markusa Öhrna i Karola Radziszewskiego oraz z opowieścią Warlikowskiego o fikcyjnej, powołanej do życia przez J.M. Coetzee pisarce „Elizabeth Costello”.
Z wrocławskiego repertuaru w programie Wybrzeża Sztuki znalazły się „Balkony – pieśni miłosne” Lupy z Teatru Polskiego w Podziemiu i „Złote płyty” Mateusza Pakuły z Muzycznego Teatru Capitol – spektakl poświęcony słynnemu kosmologowi i popularyzatorowi wiedzy o kosmosie – Carlowi Saganowi.
Ze scen krakowskich zaproszono na festiwal dwa tytuły z Narodowego Starego Teatru: „Sceny z życia małżeńskiego” Katarzyny Minkowskiej na motywach scenariusza Ingmara Bergmana i „Straszny dwór” w nieoperowej wersji Anny Obszańskiej. Ponadto na Festiwalu Wybrzeże Sztuki będzie można podziwiać spektakl „Fortissimo” wyreżyserowany przez Marcina Libera z Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, który jest inspirowany filmem dokumentalnym Jakuba Piątka o kulisach Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.
Podczas XII edycji Festiwalu Wybrzeże Sztuki nie zabraknie też propozycji samego Teatru Wybrzeże
Gospodarz festiwalu wybrał do zaprezentowania najmocniejsze pozycje z własnego repertuaru. Jedną z nich są „Ciemności kryją ziemię”, spektakl będący adaptacją opublikowanej w 1957 roku powieści Jerzego Andrzejewskiego. To laboratorium międzyludzkich relacji, osobistych motywacji i pragnień. Twórcy nie tak bardzo koncentrują się na mechanizmach władzy, historii o inkwizycji i jej mechanizmach. Zamiast tego biorą pod lupę przeżycia jednostek, ich lęki, pokusy, ale także zdolność do buntu i odwagi. Wielkim atutem spektaklu jest gra aktorska z niezwykle poruszającą kreacją Mirosława Baki na czele.
Kolejne propozycje Teatru Wybrzeże to m.in. wielokrotnie nagradzana interaktywna w formie „Iwona, księżniczka Burgunda” Adama Orzechowskiego i klasyczny dramat Jeana Racine’a oparty na historii losów cesarskiego dworu Rzymu „Brytanik” w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Na uwagę zasługuje też „Piękna Zośka” w reżyserii Marcina Wierzchowskiego. To historia zbrodni dokonanej w 1927 roku w podkrakowskiej wsi, która zelektryzowała całą Polskę. Ofiarą była chłopka, muza słynnych krakowskich malarzy, młodopolska modelka Zofia Paluchowa, znana jako Piękna Zośka. Spektakl doczekał się przełożenia na język Teatru Telewizji.
Nie tylko spektakle, lecz także rozmowy i dyskusje są nieodłączną, bardzo istotną częścią Festiwalu Wybrzeże Sztuki
W programie XII edycji festiwalu nie mogło zabraknąć także rozmów, dyskusji i przestrzeni do wymiany myśli. Przede wszystkim zaplanowano spotkania po spektaklach, w których wezmą udział sami twórcy – Krystian Lupa, Markus Öhrn, Karol Radziszewski, a także Katarzyna Minkowska czy Małgorzata Maciejewska. Uczestnicy Festiwalu Wybrzeże Sztuki będą też mieli okazję, aby wziąć udział w warsztatach skupionych na kreatywnych pedagogiczno-teatralnych zadaniach.
Zarówno spektakle, które pojawiły się na zaproszenie, jak i te własne, organizowane przez gospodarza, wpisują się w hasło tegorocznego festiwalu, jakim jest „Odwaga”. „Wierzymy, że teatr może być przestrzenią, w której odwaga nabiera kształtu. Odwaga rozumiana jako codzienne stawanie wobec tego, co niewygodne. Jako gotowość do pytań, które burzą spokój, i otwartość na spotkanie z drugim człowiekiem, z własnym cieniem, z niepewnością” – deklarują organizatorzy.
XII edycja Festiwalu Wybrzeże Sztuki w Gdańsku trwa do 31 października 2025 roku

Zaloguj się, aby zostawić komentarz.