Znaleziono 0 artykułów
29.03.2020

Najmodniejsze sneakersy sezonu

29.03.2020
(Fot. Getty Images)

Na razie wychodzenie z domu nie jest wskazane. Ale kiedy sytuacja wróci do normy, próg mieszkania na pewno przekroczymy w sneakersach. Sportowe buty noszone na co dzień kolejny sezon wpisują się w trendy. Te najmodniejsze mają teraz odcień neonowego oranżu albo limonki, a pospinane są klamerkami i gumkami. Już z daleka widać, jakiej są marki, bo logomania też z mody nie wyszła.

Modne powiązania

Sneakersy Nike x Off-White  (Fot. Materiały prasowe)

Blokowe wstawki, napisy udające bazgroły flamastrem czy barwne paski – tak ozdobione były sneakersy w poprzednich sezonach. Teraz projektanci postanowili je dodatkowo pospinać gumkami albo nawet plastikowymi klamerkami. Virgil Abloh, założyciel marki Off-White, dla firmy Nike stworzył buty (bazujące na projekcie Billa Bowermana) z neonową rozciągliwą gumką ułożoną w nierównomierne zygzaki. Podobny trik widać było na pokazie paryskiego kolektywu Afterhomework – modelki po wybiegu też maszerowały w sneakersach przewiązanych cienką gumką. Z kolei marka Angus Chiang lansuje sportowe buty z plastikowymi klamerkami. Ich funkcja jest wyłącznie estetyczna, bo projekt tajwańskiej marki ma także klasyczne sznurówki.

Pomarańcze nad basenem

Sneakersy Baldinini  (Fot. ImaxTree, kol. Agata Wojtczak)

W odcieniu sycylijskich pomarańczy jak w kolekcji marek Marc Jacobs, Calvin Klein czy Baldinini, turkusowe niczym woda w basenie u Acne albo soczyście limonkowe jak na pokazie Chromat. W modnych sneakersach na sezon wiosna-lato 2020 nawet kroku nie da się przejść niezauważonym. W trendach są albo zupełnie białe sneakersy (Annakiki, Balmian, Benetton, Boss) albo na przekór, zatopione w intensywnie neonowej palecie barwnej. Najwyraźniej projektanci swoje tablice inspiracyjne zakreślili flamastrami Stabilo. Zgodnie z trendami z wybiegów i mediów społecznościowych, kolorowe buty zestawia się z eleganckimi beżowymi garniturami, grafitowymi sukienkami albo klasycznym denimem.

(Fot. Getty Images)

Jeszcze więcej sportu

Sneakersy Balenciaga  (Fot. Materiały prasowe)

Chociaż sneakersy to z założenia buty wzorowane na sportowych modelach, to projektanci w tym sezonie jeszcze bardziej upodobnili je do profesjonalnego sportowego obuwia. W kolekcji Balenciagi pojawił się model Tyrex – trochę nawiązujący kształtem do halówek, trochę do korków. Piłkarskie inspiracje widać też w kolekcji obuwia pokazanego na wybiegu amerykańskiej marki Chromat. Wspomniane wcześniej buty ze współpracy Nike i Off White nasuwają z kolei skojarzenia z butami do sprintu – mają podobny kształt i specjalną podeszwę z gumowymi kolcami. Jednak bardziej niż na bieżni, sprawdzą się podczas biegu do pracy albo sklepu. 

Hybrydy

Sneakersy Acne  (Fot. Materiały prasowe)

Dziwne projekty sneakersów już nikogo chyba nie dziwią. Od kilku, a nawet kilkunastu miesięcy projektanci prześcigają się w wymyślaniu oryginalnych projektów obuwia. Sprawili nawet, że uważane wcześniej za kiczowate czy wręcz brzydkie buty stały się obiektem pożądania. Przykładów nie trzeba szukać długo. W końcu najsłynniejsze buty poprzedniego roku – Triple S projektu Demny Gvasalii dla Balenciagi to inspiracja „daddy shoes” z lat 90., które kiedyś nosili stereotypowi informatycy (niesłynący raczej z wyjątkowo dobrego gustu). Teraz projektanci namawiają nas do zachwytu nad obuwniczymi hybrydami. Sneakersy przywodzą na myśl mokasyny (jak na wybiegu CMMN SWDN) albo espadryle (jak w kolekcji marki Annakiki). Na pokazach wiosna-lato 2020 pojawiły się też sneakersy-trapery – „nadmuchane”, ocieplane i czasami sięgające za kostkę (C2H4).

Podeszwa na pierwszym planie

Sneakersy Acne (Fot. Materiały prasowe)

Trend na sneakersy na platformie ewoluował. Teraz podeszwa butów jest nie tylko podniesiona, lecz także nachodzi na zapiętek i dużą część cholewki. Ma też finezyjny kształt – organiczny albo wyglądający niczym dach opery w Sydney. Sprawia wrażenie, jakby pochłaniała cały but. Takie projekty znaleźć można w kolekcjach: adidasa (regularnej i tej zaprojektowanej dla amerykańskiej marki przez Alexandra Wanga) czy Jimmy Choo.

(Fot. Getty Images)

Najbardziej pożądana współpraca roku

(Fot. Getty Images)

Nie wiadomo jeszcze, kiedy dokładnie trafią do sprzedaży. Nie wiadomo też, ile będą kosztowały, a nawet gdzie i jak będzie można je kupić. Jednak już teraz buty Maison Margiela dla Reeboka narobiły sporo zamieszania. Pokazano je (w kilku wersjach kolorystycznych) premierowo na pokazie na sezon wiosna-lato 2020. O co tyle hałasu? Po pierwsze, to pierwsza tego typu współpraca. Po drugie, sportowe obuwie stworzone przez Johna Galliano (dyrektora kreatywnego Maison Margiela) nawiązuje do kultowego projektu Tabi, czyli słynnych butów-kopyt zaprojektowanych przez samego Martina Margielę pod koniec lat 80. Mają takie samo charakterystyczne wcięcie, i dodatkowo – wysoką platformę i obcas. Naprawdę robią wrażenie.

Logomania

Sneakersy Louis Vuitton  (Fot. ImaxTree)

Prada przybija na sneakersach pieczątki ze swoim logotypem, Gucci na butach wypisuje literki „G”, w kolekcji Valentino sportowe obuwie ozdobiono szeroką taśmą z kontrastowym logo, a u Louis Vuitton nazwę marki umieszczono na skórzanej etykietce, która wygląda jak zawieszka z adresem, przyczepiana do walizki. Krzykliwe logo kiedyś oznaczało zły gust, dziś znów jest w cenie. Jednak nie w oczywistej formie. Im ciekawiej podane, tym lepiej. I modniej.

Agata Wojtczak
Proszę czekać..
Zamknij