Król Karol III i królowa Kamila odsłonili swoje portrety koronacyjne

W drugą rocznicę koronacji brytyjska para królewska odsłoniła swoje portrety koronacyjne w National Gallery w Londynie. Obrazy, które staną się częścią Kolekcji Królewskiej, dołączą do zbioru portretów koronacyjnych ukazujących poprzednich władców Wielkiej Brytanii, składającego się na wielowiekową brytyjską tradycję.
Z okazji uroczystej ceremonii odsłonięcia Jej Wysokość królowa Kamila wybrała czerwoną suknię midi z poduszkami w ramionach i plisowanym dołem oraz szare czółenka. Jego Wysokość król Karol III natomiast zdecydował się na klasyczny granatowy garnitur jednorzędowy w prążki, białą koszulę, błękitny krawat i czarne oxfordy. Świętujący dwulecie swojej koronacji monarcha od lat stanowi inspirację dla miłośników krawiectwa – niekiedy w duchu pewnej nonszalancji, częściej jednak zgodnie z surowym, ściśle dostosowanym do okazji królewskim protokołem dotyczącym ubioru.

Peter Kuhfeld na swoim portrecie ukazuje monarchę w pełnych regaliach
Podobizna monarchy to dzieło malarza figuratywnego Petera Kuhfelda, często współpracującego z Jego Wysokością – to jemu bowiem zlecił przed laty portrety swoich synów w wieku dziecięcym. Zgodnie z oficjalnie przyjętą konwencją, król sportretowany został w tradycyjnej szacie stanu i uroczystym mundurze marynarki wojennej wraz ze wszystkimi uzyskanymi medalami i oznaczeniami. Na portrecie, obok sylwetki króla, spoczywa na stole brytyjska korona państwowa, a tło kompozycji stanowi sala tronowa w Pałacu Buckingham.
Paul S. Benney przedstawił królową w jedwabnej sukni koronacyjnej
Portret Jej Wysokości, autorstwa neoekspresjonisty i portrecisty Paula S. Benneya, przedstawia ją opierającą się o stół, na którym spoczywa korona, formalnie zwana koroną królowej Marii, oraz Szata Majątkowa, którą królowa miała na sobie podczas ostatniej części koronacji w Opactwie Westminsterskim. Monarchini została sportretowana w zaprojektowanej przez Bruce’a Oldfielda sukni koronacyjnej, wykonanej z jedwabiu w kolorze kości słoniowej, zdobionej srebrnymi i złotymi motywami kwiatowymi, które nawiązują do miłości pary królewskiej do natury.
Znaczenie i odbiór podobizn królewskiej pary
Portrety koronacyjne służą jako reprezentacja władzy monarchii w kluczowym momencie panowania. Paul S. Benney zaznaczył, że tworząc portret królowej Kamili, chciał jednocześnie podkreślić doniosłość i tradycję koronacyjnej ikonografii oraz ukazać człowieczeństwo osoby, która podejmuje się tak doniosłej roli. Zarówno król, jak i królowa, zareagowali pozytywnie na widok odsłoniętych obrazów, nad którymi prace trwały blisko dwa lata. Podobnie ciepłą reakcję na podobizny można zaobserwować wśród brytyjskiej opinii publicznej, w przeciwieństwie do odsłoniętego w zeszłym roku portretu Jego Wysokości autorstwa Jonathana Yeo, który wzbudził liczne kontrowersje swoją śmiałą kolorystyką.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.