Znaleziono 0 artykułów
26.06.2021

Ballroom i voguing dają wolność

26.06.2021
Fot. Krystian Lipiec

Wyjątkowa społeczność tancerzy, rodzina z wyboru. Niezwykle barwne postaci, tancerze voguingu, członkowie zespołu Kiki House of Sarmata, stali się bohaterami sesji zdjęciowej autorstwa Krystiana Lipca.

Genezą projektu było pragnienie udokumentowania historii warszawskiej sceny ballroomowej, która jest też dużą częścią naszej polskiej queerowej społeczności — mówi Bożna Wydrowska, znana jako Mother Bożna Milan Sarmata. Bożna wraz z Danilem Vitkovskim, który należy też do nowojorskiego The Royal House of Milan, założyli Kiki House of Sarmata w 2019 r. Zrzeszają społeczność z różnych środowisk i kultur. Do Kiki House należą osoby nie tylko z Polski, lecz także z Ukrainy, Białorusi czy Armenii. W ballroomie króluje wiele kategorii performatywnych, m.in voguing — styl tańca wyrwany ze stron magazynu mody, do którego popularyzacji w dużej mierze przyczyniła się Madonna. Dziś voguing przeżywa drugą młodość i jest niezwykle ważnym elementem kultury LGBTQ+.

Fot. Krystian Lipiec

Autor sesji Krystian Lipiec przekonuje, że najważniejsze w jego projekcie było pokazanie tancerzy nie na scenie, a pozujących tak, jak gwiazdy w sesji studyjnej. – Moją inspiracją były zdjęcia Chantal Regnault, która od 1989 r. fotografowała scenę voguingową. Wydała album „Voguing and the house ballroom scene of New York City 1989-92”, w którym są zdjęcia reportażowe z imprez, ale też piękne portrety gwiazd poza ballroomem. Właśnie ta druga część mnie zainspirowała – wyjaśnia Lipiec.

Fot. Krystian Lipiec

Voguing daje wolność

Bohaterowie sesji – tancerze, rodzina Kiki House of Sarmata, to barwna społeczność niezwykle utalentowanych ludzi. Wszyscy przyznają, że taniec, a szczególnie voguing, pomaga im w wyrażeniu emocji. Jest czymś, co daje im wolność, pozwala być sobą i oderwać się od nieprzyjaznej wobec społeczności LGBTQ+ polskiej rzeczywistości.

– Dla mnie to sposób na wyłączenie myślenia, odcięcie się od świata i skupienie na emocjach. Voguing podbił moje serce, bo improwizacja, emocje i ekspresja są w nim bardzo istotne – przekonuje Magdalena Młynarczyk, która w ballroomie występuje jako Sandra Sarmata.

Fot. Krystian Lipiec

 Dla mnie taniec jest sztuką i stylem życia. Można powiedzieć, że żyję tańcem! – dodaje Danil Vitkovski, ojciec społeczności Kiki House.

Tancerze Kiki House of Sarmata podkreślają, że zakorzeniony w kulturze queer voguing ułatwia im zrozumienie i akceptację siebie.

Fot. Krystian Lipiec

– Vogue Femme oraz społeczność ballroom pomogła mi potem odblokować się, a także bawić się tym, kim jestem. Dostrzegłam w tym piękno i jestem z tego dumna – przekonuje Wioleta Wnorowska. –  Bycie kobietą — w wymiarze cielesnym i emocjonalnym — oraz chęć bycia w centrum wcześniej postrzegałam jako negatywne aspekty mojej osoby i starałam się je stłumić. Ballroom burzy patriarchalny porządek i stara się ustanawiać go na nowo: każdy może być, kim chce, i to nie mężczyzna, jak na szkicu idealnego człowieka Leonarda da Vinci, jest tu wzorem, lecz transpłciowa kobieta.

Fot. Krystian Lipiec
Fot. Krystian Lipiec

Danil Vitkovski mówi, że vogue femme pomógł mu w ekspresji seksualności. – Tylko w tym podstylu czuję się maksymalnie swobodnie. Przez kontakt ze swoją kobiecą stroną mogę pokazywać drugie oblicze swojej seksualności – bardzo kobiece i delikatne. Męskość też jest we mnie jak najbardziej obecna. Łączenie tych dwóch energii daje prawdziwie wybuchową mieszankę.

Magdalena Młynarczyk poza trenowaniem vogue femme na balach chodzi w All American Runway i Sex Siren. – All American Runway jest utrzymany w stereotypowo męskim stylu, a Sex Siren to kategoria zapoczątkowana przez sex workerki, tu pokazuję swoją seksualną i stereotypowo kobiecą stronę. Jako osoba niebinarna, konkretnie – agenderowa, bo nie identyfikuję się ani jako kobieta, ani jako mężczyzna – bardzo lubię ten dualizm. Najbardziej komfortowo czuję się, kiedy na balu mogę wyjść w obu kategoriach, daje mi to poczucie równowagi.

Fot. Krystian Lipiec

Ballroom i voguing przeciw opresyjnemu systemowi

Miejsca, takie jak Kiki House of Sarmata, nie tylko pozwalają na realizację pasji, ale tworzą też bezpieczną przestrzeń, dzięki której osoby LGBTQ+ mogą poczuć, że nie są same. – Proces akceptacji siebie był dla mnie trudny i długi. Kultura ballroom i taniec niezwykle mi w tym pomogły. Bardzo doceniam to doświadczenie i jestem z siebie dumny, że przeszedłem tę ciężką drogę. Taniec sprawił, że jestem pewny siebie, nauczyłem się nie przejmować się opinią innych i co najważniejsze – robić swoje, bo wiem, że robię to dobrze! – mówi Danil.  

Fot. Krystian Lipiec
Fot. Krystian Lipiec

Bożna Wydrowska dodaje, że taniec może stać się także narzędziem oporu i samostanowienia. – Ballroom i voguing od zawsze były formą walki z opresyjnymi normami społeczno-kulturowymi. Po nasileniu się w Polsce ruchów homofobicznych i nacjonalistycznych, kultura ballroom stała się twórczą odpowiedzią wobec zagrożeń na tle politycznym oraz formą performatywnego buntu wobec systemu. Myślę, że sztuka jest istotnym pomostem pomiędzy społecznościami, zwłaszcza w naszym coraz bardziej spolaryzowanym społeczeństwie. A ballroom może być wspaniałą przestrzenią akceptacji, troski i wspólnoty.

Fot. Krystian Lipiec

Photo: Krystian Lipiec | Bulletproof Warsaw | @lipiec_lipiec 
Make-up: Ewelina Klećkowska | Bulletproof Warsaw
Hair: Agnieszka Urban | Goldwell 
Stylist: Dominika Lodzińska 
Movement: Bożna Wydrowska
Photo assistant: Anita Olbryś
Stylist assistant: Katarzyna Los
Retouch: Katarzyna Maj
Production: @Bulletproof Warsaw 

Pełen program Pride Weekendu z „Vogue Polska” jest dostępny pod linkiem

Natalia Jeziorek
Proszę czekać..
Zamknij