Znaleziono 0 artykułów
11.10.2022

Metawers – szansa czy zagrożenie dla zrównoważonej mody?

11.10.2022
Fot. Mateusz Grzelak

Czy metawers to nadzieja czy zagrożenie dla zrównoważonej mody? Jaki wpływ ma na środowisko? Czy bilans przechyla się na stronę zysków czy strat? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziemy w tegorocznym raporcie Business Consulting Group i „Vogue Polska” zatytułowanym „Metaverse & Sustainability in Fashion. Opportunity or threat?”

„Fizyczne ubrania są często kupowane do jednorazowego użytku, a następnie zwracane lub wyrzucane, co powoduje dalsze zanieczyszczenie i marnotrawstwo. Czy cyfrowa moda może być odpowiedzią? Boston Consulting Group i „Vogue Polska” wspólnie opracowały raport na temat zrównoważonej mody, biznesu i dynamicznie rozwijającej się branży aktywów wirtualnych.  Cyfrowa sfera mody generuje realne dochody, a marki działające w metawersie szybko zyskują coraz więcej nabywców. Niewymienne tokeny, które umożliwiają posiadanie oryginalnej, markowej sztuki cyfrowej i mody, zmieniają zasady gry” – pisze we wstępie do raportu „Metaverse & Sustainability in Fashion. Opportunity or threat?” Kasia Jordan-Kulczyk.

Fot. Mateusz Grzelak

Szansa czy zagrożenie? 

Branża modowa coraz bardziej angażuje się w technologie cyfrowego świata, jednocześnie podając w wątpliwość związek między zrównoważonym rozwojem a technologią. Obawy dotyczące środowiskowych aspektów metawersu są uzasadnione, jednak nie wszyscy je podzielają. Podczas gdy u niektórych wątpliwości związane z ochroną środowiska rosną, inni stoją za ideą, że technologia może korzystnie wpłynąć na zrównoważony rozwój branży modowej. – Nie ma zgody co do związku między zrównoważonym rozwojem a technologią. Podczas gdy niektórzy wskazują na znaczne koszty środowiskowe, inni postrzegają modę cyfrową jako siłę destrukcyjną umożliwiającą branży modowej osiągnięcie ambitnych celów zrównoważonego rozwoju poprzez przeformułowanie systemu i zmianę starych nawyków. Do niedawna blockchain Ethereum generował szacunkowo 84 tony dwutlenku węgla rocznie, co jest porównywalne ze śladem węglowym Finlandii. Zmiana w mechanizmie konsensusu, która miała miejsce we wrześniu tego roku, zmniejszyła zużycie energii o ponad 99 proc., pokazując, jak ważny jest wybór technologii. Wybór, którego będą musieli dokonać liderzy branży modowej, gdy wejdą do metawersu.  Nadszedł czas na działanie i wykorzystanie technologii z korzyścią dla środowiska.  Zmiany klimatyczne nie będą czekać i my też nie powinniśmy – przekonuje Oktawian Zając, dyrektor zarządzający i partner Boston Consulting Group.

Stawić czoła wyzwaniu

Tegoroczny raport BCG i „Vogue Polska” to pierwsza tak kompleksowa analiza osadzona w kontekście ambitnych celów zrównoważonego rozwoju określonych przez branżę modową. Jej cyfrowa wersja oferuje rozwiązania, które usuwają stare nawyki konsumpcyjne i minimalizują nadprodukcję, jednak nadal stanowi dodatkowe źródło konsumpcji, które może generować koszty środowiskowe.

Świadomość technologiczna to w świecie mody nowość. Przemysł potrzebuje innowacji i zrównoważonych inicjatyw. I choć zbudowanie ich nie będzie łatwe, branża modowa nigdy nie obawiała się wyzwań. Wręcz przeciwnie, stawała się ona często motorem ważnych zmian oraz rozwoju. Nadszedł czas, aby wprowadzić innowacje w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i podniesienia agendy zrównoważonego rozwoju.

Raportowi „Metaverse & Sustainability in Fashion. Opportunity or threat?” towarzyszy sesja zdjęciowa zrealizowana na polskim Wybrzeżu w lipcu tego roku. Modelka prezentuje cyfrowe ubrania i akcesoria firmy Dressx. Z okazji publikacji raportu pojawiła się też kolekcja 25 NFT zaprojektowanych przez Magdę Butrym. Wpływy z ich sprzedaży zostaną wykorzystane do zrównoważenia emisji dwutlenku węgla podczas szczytu Business Fashion Environment Summit.

Natalia Jeziorek
Proszę czekać..
Zamknij