Znaleziono 0 artykułów
11.01.2019

Startuje 5. edycja DOC LAB POLAND

DOC LAB POLAND gala (Fot Materiały prasowe)

15 stycznia kończy się nabór do piątej edycji prestiżowego programu konsultacyjnego. DOC LAB POLAND wspiera dokumentalistów – reżyserów oraz producentów – w pracy nad projektami filmów, zarówno na etapie developmentu, jak i montażu. 

Wśród tutorów znaleźli się m.in. Paweł Łoziński, Lidia Duda, Bartek Konopka czy Dorota Wardęszkiewicz. Swoje projekty rozwijali tu najbardziej obiecujący polscy dokumentaliści – nominowani do Oscara Tomasz Śliwiński i Magda Hueckel („Nasza klątwa”), Marta Prus („Over the Limit”), Rafał Łysak („Miłość bezwarunkowa”) czy Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski („Książę i dybuk”).

Dzięki programowi filmowcy mogą liczyć na wsparcie przy znalezieniu koproducenta, jak również przy festiwalowej dystrybucji filmu. Oprócz publicznych prezentacji i pitchingów w ramach inicjatywy uczestnicy biorą udział w blisko trzystu indywidualnych spotkaniach z potencjalnymi partnerami, którzy są nastawieni na poszukiwanie polskich projektów i kontaktów z polską branżą dokumentalną. DOC LAB POLAND funkcjonuje w dwóch odsłonach – DOC LAB START, przeznaczony dla projektów filmów w fazie developmentu lub wczesnych zdjęć, oraz DOC LAB GO! dla filmów w trakcie montażu.

Katarzyna i Adam Ślesiccy (Fot Materiały prasowe)
Reklama

Polskie kino dokumentalne jest na bardzo wysokim poziomie. Tradycje polskiej szkoły dokumentu sięgają głęboko, doświadczeni artyści chętnie dzielą się swoją wiedzą z początkującymi filmowcami. Między innymi dlatego mamy tak wielu świetnych twórców, którzy zdobywają nagrody na ważnych festiwalach. DOC LAB POLAND powstał, by pomóc polskim dokumentom docierać do światowej publiczności, a twórcom ułatwić nawiązywanie kontaktów z zagranicznymi partnerami – mówi Adam Ślesicki, współtwórca programu DOC LAB POLAND.

Organizatorzy stawiają na dokument z autorskim i kreacyjnym podejściem. Tematyka dowolna, pod warunkiem, że rozwijany projekt ma szansę na podbój zagranicznych festiwali i rynków. – DOC LAB to nie szkoła, nie uczymy dokumentalistów, jak robić filmy. Stawiamy na partnerską rozmowę, otwarty dialog i warsztatowe wsparcie ekspertów. Podczas każdej z dotychczasowych edycji opiekowaliśmy się dwudziestoma projektami. Do tej pory powstało już ponad trzydzieści filmów, które zostały zaprezentowane na najważniejszych branżowych wydarzeniach w Europie i na świecie – dodaje Ślesicki.

Program na przestrzeni lat zdążył wypracować sobie solidną markę. Rozwijane w ramach DOC LAB POLAND filmy zdobywają nagrody na międzynarodowych festiwalach. „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego został nagrodzony na festiwalu w Wenecji, Mińsku, Krakowie i warszawskim Docs Against Gravity, „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka otrzymała Złotego Lajkonika na Krakowskim festiwalu Filmowym w 2018 roku, zaś „Koncert na dwoje” Tomasza Drozdowicza zdobył nagrodę publiczności na ubiegłorocznym Warszawskim Festiwalu Filmowym. W imponującym portfolio DOC LAB POLAND znalazły się ponadto także „Wolta” Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały, „Over The Limit” Marty Prus, „Wieś pływających krów” Katarzyny Trzaski czy „21 x Nowy Jork” Piotra Stasika.

Kadr z filmu "Fugazi" (Fot Materiały prasowe)

Pierwszym, najważniejszym zadaniem każdego filmowca jest przemyślenie struktury filmu. W przypadku dokumentu to jest naprawdę trudne. Materiału zawsze jest bardzo dużo i trudno dokonać selekcji, dlatego często nawet na etapie montażu wciąż klaruje się, kto jest bohaterem filmu, o czym chcemy opowiedzieć  – tłumaczy Katarzyna Trzaska, reżyserka i producentka, która w ramach DOC LAB POLAND rozwijała projekty „Boskich!” i „Wsi pływających krów”. – Skonfrontowanie naszych pomysłów z drugim człowiekiem jest kluczowym doświadczeniem w pracy każdego dokumentalisty. Bardzo często takie spotkania z ekspertami pomagają wprowadzić w filmie potrzebne zmiany. Dzięki tutorom dostrzegamy w naszym projekcie rzeczy, które jako twórcy często ignorujemy albo nie chcemy widzieć – przyznaje reżyserka.

Kadr z filmu Miłość bezwarunkowa / (Fot Materiały prasowe)

Wśród ekspertów współpracujących z DOC LAB POLAND znajdują się najwybitniejsi polscy dokumentaliści, m.in. Lidia Duda, Maria Zmarz-Koczanowicz, Paweł Łoziński, czy Bartek Konopka. Swoje pomysły uczestnicy mogą skonfrontować także z zagranicznymi ekspertami, np. szefową DOK Leipzig – Leeną Pasanen, dyrektorem European Documentary Network, Paulem Pauwlesem czy Hanką Kastelicovą, szefową produkcji HBO Europe.

To było dla mnie pierwsze zderzenie mojego pomysłu z osobami z branży. Wyhodowałem sobie dzięki temu programowi grubą skórę, nauczyłem się przyjmować krytykę – mówi Rafał Łysak, który w program rozwijał swój pierwszy film. Jego „Miłość bezwarunkowa” to autobiograficzny dokument o relacji twórcy z babcią, która nie potrafi zaakceptować homoseksualizmu wnuka. – Tutorzy DOC LAB POLAND są bezwzględnie szczerzy, ale to wychodzi projektom wyłącznie na dobre. To właśnie mentorzy zachęcili mnie, bym wyszedł zza kamery i wystąpił w moim filmie jako bohater. Ta decyzja nadała „Miłości bezwarunkowej” jej ostateczny kształt – dodaje reżyser, którego projekt na etapie montażu konsultowała wybitna montażystka Dorota Wardęszkiewicz.

Kadr z filmu "Niezły dyrygent, ale dobry człowiek" (Fot Materiały prasowe)

Filmowcy zwracają uwagę, że udział w programie pomaga nie tylko dopracować film od strony formalnej i merytorycznej, ale przede wszystkim otwiera przed nimi możliwości zagranicznej dystrybucji podczas najważniejszych światowych festiwali filmowych. Hasło „DOC LAB POLAND” otwiera polskim dokumentalistom drzwi do dyskusji z najważniejszymi zagranicznymi agentami sprzedaży i programerami.  – Nie byłem do tego przekonany, bo nie do końca wierzę w podobne inicjatywy. Nie miałem racji – przyznaje Tomasz Drozdowicz, reżyser „Koncertu na dwoje” opowiadającego o dyrygencie Jerzym Maksymiuku i jego żonie. – Marka DOC LAB przyciąga uwagę  zagranicznych agentów sprzedaży. Sprawia, że traktują projekt poważnie. Myślę, że mój film nigdy by nie zaistniał w skali europejskiej, gdyby nie udział w programie – ocenia twórca i dodaje: – Organizatorom udało się ponadto coś niezwykłego. Stworzyli podczas warsztatów atmosferę wzajemnej synergii i życzliwej współpracy. To nie zdarza się tak często i nie jest łatwe do osiągnięcia, bo reżyserzy są z natury bardzo nastawieni na rywalizację – podsumowuje Drozdowicz.

Zgłoszenia do kolejnej edycji DOC LAB POLAND można wysyłać do 15 stycznia. Dla autorów najciekawszych prezentacji oraz projektów czekają nagrody. W 2018 roku były to: nagroda HBO w wysokości 10 000 zł na rozwój filmu, Nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego – bon na usługi produkcyjne o wartości 30 000 zł, Nagroda Coloroffon – bon na usługi postprodukcyjne w wysokości 25 000 zł, Nagroda Lightcraft – bon na usługi postprodukcyjne w wysokości 15 000 zł oraz wyróżnienia: Wyróżnienie European Documentary Network – zaproszenie na pitching Lisbon Docs, Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co-pro Meetings w Lipsku, oraz Wyróżnienie IDF w Pradze – zaproszenie na East Doc Platform. Więcej informacji na stronie DOC LAB POLAND.

Małgorzata Steciak
Reklama
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę