Znaleziono 0 artykułów
19.10.2021

Stop stereotypom płciowym

19.10.2021
Fot. materiały prasowe

Dziewczynki są gotowe łamać stereotypy płciowe, jednak społeczeństwo wciąż wzmacnia uprzedzenia, które hamują ich potencjał. Tak wynika z badania grupy LEGO i Instytutu Geeny Davis ds. Płci w Mediach. Zostało ono przeprowadzone z okazji Międzynarodowego Dnia Dziewcząt ustanowionego przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Wzięło w nim udział prawie 7 000 rodziców i dzieci w wieku 6-14 lat z Chin, Czech, Japonii, Polski, Rosji, Anglii i USA. Na podstawie danych z badania LEGO rozpoczyna akcję „Ready for Girls”, która ma wzmacniać dziewczynki w przełamywaniu staromodnych norm płciowych.

Dobra wiadomość jest taka, że wśród dziewczynek znacząco rośnie pewność siebie oraz chęć angażowania się w różne kreatywne aktywności. W porównaniu do chłopców, czują się mniej ograniczone przez stereotypy dotyczące płci np. w kwestii zabawy (74 proc. chłopców i 62 proc. dziewczynek uważa, że niektóre aktywności przeznaczone są wyłącznie dla jednej płci). Są także bardziej otwarte niż ich rodzice i otoczenie na zabawy zwykle utożsamiane z konkretną płcią. Dowód? 82 proc. dziewczynek uważa, że dziewczynka może grać w piłkę nożną, a chłopiec chodzić na lekcje baletu. Dla porównania, w ten sam sposób myśli tylko 71 proc. ich kolegów.

Fot. materiały prasowe

Niestety, wraz z wiekiem, dziewczynki stają się coraz bardziej podatne na przestarzałe normy społeczne, które "podcinają im skrzydła". Te krzywdzące stereotypy utrwalają ich rodzice. Niezależnie od tego, czy mają syna, córkę, czy też dzieci obu płci, prawie sześciokrotnie częściej myślą o naukowcach i sportowcach jako o mężczyznach niż kobietach. Badane dzieci podzielają te same wrażenia, z tą różnicą, że dziewczynki znacznie częściej niż chłopcy wskazują szersze grono zawodów, które mogą wykonywać obie płcie. 

Ponadto, dziewczynki są zwykle zachęcane do podejmowania działań o charakterze artystycznym, chłopców zaś częściej zachęca się do aktywności fizycznych i związanych z dziedzinami STEM (m.in. informatyka, nauka, budownictwo, narzędzia). Wiąże się to też z wyborem zabawek przez rodziców, którzy prawie czterokrotnie częściej proponują swoim synom niż córkom gry sportowe czy związane z programowaniem, a ponad dwukrotnie częściej zabawki do kodowania.

Fot. materiały prasowe

Na przekór stereotypom płciowym LEGO oferuje zabawki neutralne płciowo i inkluzywne. Marka wierzy w wartość nauki przez zabawę oraz w to, że rozwój nowych umiejętności poprzez zabawę klockami jest równie istotny dla wszystkich dzieci. – Korzyści płynące z kreatywnej zabawy, takie jak budowanie pewności siebie, kreatywności i umiejętności komunikacyjnych, są dostępne dla wszystkich dzieci. Mimo to, wciąż mamy do czynienia z odwiecznymi stereotypami, w myśl których są zajęcia odpowiednie tylko dla jednej konkretnej płci. Jako Grupa LEGO wiemy, że mamy do odegrania ogromną rolę w uporządkowaniu tej kwestii, a ta kampania jest jedną z kilku inicjatyw, które realizujemy, aby zwiększyć świadomość problemu. Zależy nam na tym, aby zabawa z LEGO była tak inkluzywna, jak tylko to możliwe. Wszystkie dzieci powinny mieć możliwość osiągnięcia swojego prawdziwego potencjału twórczego – mówi Julia Goldin, Chief Product and Marketing Officer Grupy LEGO.

Fot. materiały prasowe

Kampania "Ready for Girls" ma zachęcić więcej dziewczynek do zabawy  klockami LEGO i sprawić, aby każde dziecko, niezależnie od płci, czuło, że może zbudować wszystko, co chce, bawiąc się w sposób wolny od szkodliwych uprzedzeń płciowych, który pomoże im znaleźć ich wyjątkowy talent. Dlatego też LEGO nawiązało współpracę z UNICEF-em i Instytutem Geeny Davis ds. Płci w Mediach. Założony w 2004 roku przez laureatkę Oscara, znaną m.in. z kultowego filmu "Thelma i Louise" Instytut jest jedyną na świecie organizacją działającą na podstawie badań naukowych, która współpracuje z przemysłem rozrywkowym w celu stworzenia równowagi płci, wspierania integracji i eliminowania negatywnych stereotypów w mediach.

Marta Krupińska
Proszę czekać..
Zamknij