Znaleziono 0 artykułów
22.07.2021
Artykuł partnerski

Wszystko, co musisz wiedzieć o modzie cyrkularnej

22.07.2021
Fot. Tomasz Lazar/Atelier Tomasz Ossoliński

Na plaży w Gdańsku Brzeźnie rusza wakacyjna Strefa Electrolux stworzona we współpracy ze start-upem Ubrania do Oddania. Otwarcie uświetni pokaz Tomasza Ossolińskiego. Kolekcja powstawała wyłącznie z użytych ponownie tkanin z poprzednich projektów.

Według raportu Organizacji Narodów Zjednoczonych każdego roku do produkcji nowych ubrań zużywane jest ponad 90 mld m3 wody, a proces ten emituje przeszło miliard ton dwutlenku węgla. Spośród wykorzystanych w tym celu materiałów zaledwie 1 proc. zostaje poddany recyklingowi. Pozostałe 99 proc. trafia na śmietnik. Z badań Unii Europejskiej wynika, że jeśli będziemy kontynuować eksploatację dostępnych nam surowców w takim tempie, do 2050 r. będziemy potrzebować trzech planet, by zaspokoić nasze potrzeby.

Fot. materiały prasowe

Planeta B nie istnieje, dlatego konieczna jest zmiana naszych przyzwyczajeń – zarówno na poziomie produkcji, jak i konsumpcji. W przypadku mody oznacza to odejście od reguły „kup, zużyj, wyrzuć” na rzecz bardziej zrównoważonej zasady – „reuse, reduce, recycle”. Choć sytuacja wciąż nie jest optymistyczna, ostatnie lata pokazały, że zarówno projektanci, jak i konsumenci są gotowi na zmianę, czego dowodem może być rosnąca popularność upcyklingu, renesans mody z drugiej ręki, a także działalność nowej generacji twórców, jak Collina Strada czy Eckhaus Latta, dla których dobro planety jest punktem wyjścia dla każdej z kolekcji.

Jednym z najważniejszych postulatów mody zrównoważonej jest cyrkularność, czyli tworzenie obiegu zamkniętego, który umożliwia ponowne wykorzystywanie dostępnych surowców. O tym, jak ważnym projektem jest moda cyrkularna, wie Electrolux. Marka nawiązała współpracę z polskim start-upem Ubrania do Oddania, którego misją jest stworzenie w pełni odpowiedzialnego i zamkniętego rynku mody. Efektem jest Strefa Electrolux na plaży w Gdańsku Brzeźnie. To letnia odsłona kampanii „Pierz, susz, noś dłużej”, która ma inspirować do ekologicznych wyborów na co dzień.

Fot. Tomasz Lazar/Atelier Tomasz Ossoliński

Inauguracyjny pokaz Tomasza Ossolińskiego

Działalność Strefy Electrolux zainauguruje pokaz Tomasza Ossolińskiego, jednego z najbardziej cenionych polskich projektantów i ambasadora marki. Projektant od lat angażuje się w proekologiczne inicjatywy i propaguje idee mody zrównoważonej. Jego kolekcja na sezon wiosna-lato 2022 powstała zgodnie z założeniami mody cyrkularnej, wyłącznie z wtórnie wykorzystanych tkanin pochodzących z jego wcześniejszych kolekcji i kostiumów teatralnych, tworzonych na przestrzeni ostatnich 20 lat.

– Tylko jeden procent z wyrzuconych w tym roku na śmietnik ponad 90 mln ton niesprzedanych ubrań i akcesoriów, które produkuje branża odzieżowa, poddanych zostanie recyklingowi. Reszta zaśmieci naszą planetę i przyczyni się do nieodwracalnych zmian w środowisku naturalnym. Nie chcę się do tego dokładać. Najnowszą kolekcję na wiosnę-lato 2022 postanowiłem po raz pierwszy stworzyć w duchu mody cyrkularnej i odzysku w całości. Ponad 30 looków uszyliśmy razem z moim zespołem z tkanin, które pokazywałem na pokazach mody oraz ze sztuk teatralnych, do których robiłem kostiumy. Tylko jedna tkanina została kupiona specjalnie na pokaz na gdańskiej plaży. To tkanina pochodząca z recyklingu – w 80 proc. wykonana z plastikowych butelek. Każdy projekt na wybiegu jest tylko w jednym egzemplarzu, jak np. suknia „Trzynaście krawatów”. Powstała z męskich krawatów, które dostarczono mi z Ubrania Do Oddania. Wybrałem najpiękniejsze wzory i połączyłem je z jedwabną organzą, którą miałem w pracowni od pięciu lat. Suknię w większości sam szyłem ręcznie, co zajęło mi ponad 50 godzin. Cieszę się, że wraz z marką Electrolux i Ubrania do Oddania mam możliwość pogodzić zamiłowanie do mody i ubrań ze zrównoważonym rozwojem. Realizujemy projekt, który jest spójny ideowo i dobry dla planety. Dlatego jest tak wyjątkowy i ważny – mówi Tomasz Ossoliński, projektant mody.

Pokaz odbędzie się 23 lipca o godz. 20:30. Będzie go również można zobaczyć na żywo na profilu Electrolux na Facebooku i YouTube. 

Fot. Tomasz Lazar/Atelier Tomasz Ossoliński

Przyszłość mody jest cyrkularna

Centralnym punktem wakacyjnej Strefy Electrolux będzie butik z modą cyrkularną „Noś dłużej” stworzony we współpracy z inicjatywą Ubrania do Oddania. Tutejsze ubrania zamiast trafić na wysypisko, zyskały nowe życie. Znajdziemy tu odzież damską, męską i dziecięcą, z marek premium i sieciowych, nowości i ubrania vintage. Nie zabraknie również akcesoriów – torebek, butów i biżuterii. W pop-upie znajdą się także niespodzianki, w tym modele z cyrkularnej kolekcji Tomasza Ossolińskiego.

Fot. materiały prasowe

Na terenie Strefy Electrolux będzie można również poznać założenia mody cyrkularnej, zajrzeć do kącika customizacji, w której eksperci marki wyjaśnią, jak nadać ubraniom drugie życie, zapoznać się z ekologiczną linią Electrolux PerfectCare w showroomie marki, a także odpocząć w gronie rodziny i przyjaciół w strefie relaksu. – Tu każdy będzie mógł dowiedzieć się, jak dbać o ulubione ubrania, jak je naprawiać i przerabiać, aby cieszyć się nimi jak najdłużej, realizując założenia obiegu zamkniętego w codziennej praktyce – mówi Natalia Kostera, Brand Manager Electrolux. – Electrolux promuje zrównoważone podejście do mody zarówno na poziomie biznesowym, jak i wśród konsumentów. Promujemy nowe nawyki związane z dbaniem o ubrania, które pomagają zrozumieć, jak traktowanie ubrań z szacunkiem przekłada się na kondycję naszej planety – dodaje.

Fot. Tomasz Lazar/Atelier Tomasz Ossoliński

Co ciekawe, projekt Strefy też jest spójny z proekologicznymi założeniami marki. Wszystkie materiały, które zostały wykorzystane do jej budowy, pochodzą z drugiego obiegu i po zakończeniu akcji zostaną przekazane do dalszego użytku organizacjom NGO. – W przyrodzie nic się nie marnuje i to jest właśnie cyrkularność. Używaj jak najdłużej, naprawiaj, dbaj, dawaj drugie życie. Najważniejszy dziś po stronie nabywców jest umiar w konsumpcji, a po stronie producentów projektowanie rzeczy, które będą mogły wrócić, będą naprawialne i długotrwałe. Współpraca z marką Electrolux to dla Ubrania do Oddania możliwość wyjścia z naszą ideą do szerszego grona odbiorców i odbiorczyń. To pokazanie innym firmom i inicjatywom, że duży biznes i start-upy z misją mogą długoterminowo współpracować, uczyć się od siebie i razem się rozwijać, dążąc wspólnie do redukcji swojego wpływu na środowisko – mówi Anna Pięta, Strategy Manager Ubrania do Oddania.

Strefa Electrolux będzie działała na plaży w Gdańsku Brzeźnie od 24 lipca do 17 sierpnia.

Julia Właszczuk
Proszę czekać..
Zamknij