Znaleziono 0 artykułów
15.12.2022

Kreacje z wybiegów inspirowane złotą erą Hollywood

15.12.2022
Marilyn Monroe w Mężczyźni wolą blondynki / Fot. Ashton Productions Collection, East News

Wiele filmowych scen przeszło do historii kina i popkultury za sprawą wybitnie odegranych ról, scenariusza i wizji reżysera. Wiele z nich zapadło w pamięć także za sprawą zjawiskowych kreacji, które mimo upływu dekad inspirują współczesnych couturierów. Projektanci interpretują styl złotej ery Hollywood w najnowszych kolekcjach. Słynne suknie z produkcji sprzed lat zestawiliśmy z nowymi kreacjami, w których można odnaleźć dawny blask.

Różowa suknia Marilyn Monroe z „Mężczyźni wolą blondynki” i Valentino ready to wear jesień-zima 2022 oraz Jean Paul Gaultier haute couture jesień-zima 2022

Valentino, Marilyn Monroe w Mężczyźni wolą blondynki, Jean Paul Gaultier / Getty Images, ImaxTree

To jedna z najbardziej ikonicznych kreacji w historii kina, która była wielokrotnie reinterpretowana przez popkulturę i świat mody. Stworzył ją współpracujący z Marilyn Monroe przy 11 filmach William „Billy” Travilla. Dziś Lorelei Lee mogłaby wystąpić w równie olśniewających sukniach autorstwa Pierpaola Picciolego dla Valentino lub Jeana Paula Gaultiera. Obie kreacje, choć różnią się stylem – Valentino jest bardziej eteryczne i zwiewne, Gaultier mocno zarysowany, podkreślający sylwetkę i utrzymany w trójwymiarowej konwencji – to poza kolorem, łączy je seksowny krój, odkryte ramiona i dodające klasy rękawiczki.

Natalie Wood w filmie „Samotna dziewczyna i seks” z 1964 roku i kreacje Yves Saint Laurent wiosna-lato 2023

Natalie Wood w filmie „Samotna dziewczyna i seks” , Saint Laurent / Fot. Silver Screen Collection, Getty Images, ImaxTree

W pamięci widzów najmocniej zapisała się biała sukienka, którą Natalie Wood miała na sobie w filmie Richarda Quine’a. Oglądając pokaz Saint Laurent na sezon wiosna-lato 2023, znaleźliśmy natomiast sylwetki z kapturami, które przywodzą na myśl sceny z Helen Brown w żółtej stylizacji ze zwiewnym dołem i luźno zarzuconym kapturem. Podobnie jak kreacje Anthony’ego Vaccarello, buduje posągową, tajemniczą sylwetkę.

Rita Hayworth w „Gildzie” z 1946 roku i Schiaparelli haute couture jesień-zima 2022

Rita Hayworth w „Gildzie”, Schiaparelli / Fot. Hulton Archive, Getty Images, ImaxTree

Suknia Rity Hayworth podczas pamiętnego występu „Put the blame on Mame” została uszyta przez amerykańskiego projektanta kostiumów Jeana Louisa. Klasę i kunszt odnajdujemy w projektach Schiaparelli. Tę z wybiegu haute couture jesień-zima 2022 widzielibyśmy w remake’u klasyka z 1946 r.

Grace Kelly w „Złapać złodzieja” i Zuhair Murad haute couture jesień-zima 2022

Porównując te dwie kreacje, śmiemy twierdzić, że Grace Kelly jest muzą projektanta. Szyfonowa suknia aktorki została zaprojektowana w 1955 r. przez kostiumografkę Edith Heard, która przy tej kreacji inspirowała się New Lookiem Diora. W sukni z wybiegu Zuhaira Murada widzimy podobną lekkość, mocno zaznaczoną talię i zwiewną pelerynę, która nadaje całości mocy.

Grace Kelly w „Złapać złodzieja”, Zuhair Murad / Getty Images, ImaxTree

Złota suknia Marilyn Monroe z „Mężczyźni wolą blondynki” i Tom Ford ready to wear wiosna-lato 2023 oraz Zuhair Murad haute couture jesień-zima 2022

Tom For, Marilyn Monroe z „Mężczyźni wolą blondynki”, Zuhair Murad / Getty Images, ImaxTree

Plisowana złota suknia Marilyn Monroe to kolejna pamiętna kreacja z filmu „Mężczyźni wolą blondynki”. Travilla, by udrapować trudny, acz efektowny materiał, postanowił zaszyć suknię na aktorce, by była idealnie dopasowana. Inspiracji tym projektem można dopatrzyć się na wybiegu Zuhaira Murada, który również zastosował efekt rozchodzącego się blasku ze środka sylwetki. Z kolei u Toma Forda dopatrujemy się podobieństwa przede wszystkim w efekcie – MM uwielbiała robić wrażenie. Nie mamy wątpliwości, że zakochałaby się w dopasowanej kreacji Toma Forda.

Wieczorowa kreacja Marleny Dietrich z 1937 roku i Alaïa wiosna-lato 2023

Marlene Dietrich, Alaïa / Getty Images, ImaxTree

Na jednym z archiwalnych zdjęć Marlena Dietrich pozuje w kreacji przypominającej suknię na wybiegu Alaï. Zabudowana, prześwitująca góra i drapowany dół przypadły już do gustu Kai Gerber, która wybrała ją na galę Academy Museum. Marlena, która uwielbiała prowokować i transparentne materiały nosiła już w latach 30., z pewnością doceniłaby ten look.

Suknia Anity Ekberg ze „Słodkiego życia” i Alexandre Vauthier haute couture jesień-zima 2022

Anita Ekberg w Słodkie życie Alexandre Vauthier / Fot. Herbert Dorfman/Corbis, Getty Images, ImaxTree

Może i klasyk Federica Felliniego nie powstał w Fabryce Snów, ale miał ogromny wpływ na tamtejszych twórców, światową kulturę i projektantów. Sceny, kiedy Anita Ekberg wchodzi do fontanny di Trevi czy tańczy na uliczkach Rzymu w zaprojektowanej przez Piero Gherardi aksamitnej sukni z efektowną wstawką z szyfonu w kontrastowym kolorze, stały się nieśmiertelne. Wariacji w temacie ponadczasowej klasyki z „La dolce vita” możemy dopatrzyć się na wielu wybiegach, m.in. u Alexandre'a Vauthiera – efektowny tren przerzucony przez ramię poradziłby sobie doskonale zarówno w scenach tańca, jak i w romantycznych ujęciach w fontannie di Trevi.

Lauren Bacall w „Mieć i nie mieć” z 1944 roku i Tom Ford ready to wear wiosna-lato 2023

Lauren Bacall w „Mieć i nie mieć”, Tom Ford / Getty Images, ImaxTree

Jeśli wydawało się wam, że ten model sukienki z efektownym łączeniem góry ze spódnicą na metalowe kółko to wynalazek lat 80., będziecie zaskoczeni. Popularny obecnie fason nosiła już w latach 40. Lauren Bacall na planie „Mieć i nie mieć”. Jedna z najsłynniejszych femme fatale starego Hollywood na pewno doceniłaby kreację Toma Forda, w której król seksapilu połączył górę i dół sukni supłem.

Barbara Stanwyck w „Ognistej kuli” z 1941 roku i Elie Saab haute couture jesień-zima 2022

Barbara Stanwyck w „Ognistej kuli”, Elie Saab / Fot. Silver Screen Collection, Getty Images, ImaxTree

Ten sezon kocha błysk, blichtr i złoto. Podobnie, jak stare Hollywood. Efektowna kreacja Barbary Stanwyck z 1941 r. spokojnie mogłaby znaleźć się nie tylko na wybiegach projektantów, ale przede wszystkim na świątecznych i karnawałowych uroczystościach. Podobny fason, stworzony ze swobodnie powiewających pasków, znalazł się na wybiegu Eliego Saaba w bogatej, biżuteryjnej odsłonie.

Zsa Zsa Gabor w „Moulin Rouge” z 1952 roku i Elie Saab haute couture jesień-zima 2022

Zsa Zsa Gabor w „Moulin Rouge” , Elie Saab / Getty Images, ImaxTree

Powracamy do mistrzowskich sylwetek haute couture Eliego Saaba. Tym razem w jego projekcie dopatrzyliśmy się luźnego nawiązania do kreacji Zsa Zsy Gabor w filmie „Moulin Rouge”, choć pewnie znaleźlibyśmy na wybiegach wiele czerwonych kreacji z efektownym kwiatem przy dekolcie. Jednak w interpretacji libańskiego projektanta, mimo braku popularnego w tym sezonie motywu róży, wygrał doskonały krój z przeskalowanymi ramionami i dopasowaną sylwetką z rozszerzonym dołem, który idealnie odnalazłby się w konwencji musicalu.

Grudniowy numer "Vogue Polska"

Więcej inspiracji glamourem w stylu Starego Hollywood znajdziecie w grudniowym numerze "Vogue Polska". Do kupienia w salonach prasowych, online z wygodną dostawą do domu oraz w formie e-wydania

Ewelina Kołodziej
Proszę czekać..
Zamknij