Znaleziono 0 artykułów
20.05.2019

Uwierz w Whoopi

Whoopie Goldberg podczas Oscarów w 2018 roku (Fot. Neilson Barnard/Getty Images)

„DUBGEE nie ma rasy, wyznania, wieku ani wielkości. Ma sprawić, byś czuła się dobrze z tym, jak wyglądasz i jak się czujesz”– głosi filozofia marki Dubgee, założonej przez aktorkę i aktywistkę Whoopi Goldberg.

Gdy w telewizji puszczano film, w którym grała Whoopi Goldberg, tytuł i nazwisko reżysera schodziły na plan dalszy. Oglądało się dla niej, ikony kina lat 80. i 90., która rozśmieszała, przełamując jednocześnie schematy. Deloris Van Cartier z „Zakonnicy w przebraniu”z 1992 roku, piosenkarka śpiewająca w barach, odmieniała życie klasztornych zakonnic, a Edwina, kobieta kierowca limuzyny, stawała się trenerką koszykarzy NBA w filmie „Eddie” z 1996 roku. Kreowane przez Whoopi bohaterki mówiły nam: „Twoja sytuacja jest beznadziejna, nie masz forsy i goni cię morderca, ale mimo tego możesz wszystko!”.

Whoopie Goldberg, 1988 rok (Fot. Nancy R. Schiff/Getty Images)

Whoopi Goldberg grała też w dramatach. W „Kolorze purpury” Stevena Spielberga stworzyła nagrodzoną Złotym Globem rolę Celie Johnson, gwałconej przez ojca i katowanej przez męża. Oscara przyniosła jej natomiast rola Ody Mae Brown – spirytystki z filmu „Uwierz w ducha”(1990 rok), która kontaktuje się z nieżyjącym Samem Wheatem, granym przez Patricka Swayze'ego. Goldberg to także Kot Cheshire z „Alicji w Krainie Czarów”, Guinan ze „Star Treka”, Królowa Konstancja z „Kopciuszka”i wiele innych niezapomnianych postaci. 

Od niedawna Goldberg jest zaangażowaną politycznie osobowością świata mody. W 2016 roku Goldberg była nowym celebrowanym gościem nowojorskiego tygodnia mody. Siedziała w pierwszych rzędach na pokazach dwóch najbardziej progresywnych marek: Hood By Air i Gypsy Sport. To firmy, których przedsięwzięcia mają zawsze wolnościowy, antyrasistowski i antydyskryminacyjny przekaz. W 2016 roku jako modelka Opening Ceremony przekonywała na wybiegu, by głosować w wyborach prezydenckich. Ubrana była w czarną, obcisłą, falbaniastą sukienkę, która odsłaniała ramiona. Pokaz Opening Ceremony wiosna-lato 2017 był właściwie wiecem politycznym, na którym mówiono o feminizmie, nierównościach ekonomicznych i imigracji. Whoopi Goldberg mówiła półżartobliwie ze sceny: – Powinieneś zagłosować, bo jeśli tego nie zrobisz, to nie będziesz mógł potem psioczyć. Dwa miesiące później urząd prezydenta objął Donald Trump. Aktorka oświadczyła, że nigdy nie wymówi jego nazwiska razem ze słowem „prezydent”.

Whoopie Goldberg, 2013 rok (Fot. Larry Busacca/Getty Images)

W sezonie wiosna-lato 2017 zobaczyła też m.in. show Marca Jacobsa, J.Crew i Thoma Browne’a. Media odnotowały również, że Whoopi jest fanką Vetements. Na jedno z nagrań prowadzonego przez siebie programu „The View” założyła bluzę Vetementsz wymownym napisem „May The Bridges I Burn Light TheWay”(„Niech mosty, które spalę, oświetlą drogę”). Gośćmi programu byli transseksualny supermodel Laith Ashley De La Cruz i transseksualna aktorka Dominique Jackson, gwiazda głośnego serialu „Pose”.

Whoopie Goldberg podczas gali wręczenia 2018 CFDA Fashion Awards (Fot. Dimitrios Kambouris/Getty Images)

Następnym ważnym krokiem w karierze aktorki było pojawienie się w kalendarzu Pirelli 2018. W zeszłorocznej edycji wzięli udział wyłącznie czarnoskórzy modele i modelki. Obok Goldberg Timowi Walkerowi pozowały m.in. supermodelki Naomi Campbell i Adwoa Aboah, najsłynniejsza drag queen świata RuPaul i raper Puff Daddy. Stylizacje oraz scenografia nawiązywały do „Alicji w Krainie Czarów”.Whoopi zagrała Księżną. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

#dubgeebywhoopi another piece from my collection.

Post udostępniony przez WhoopiGoldberg (@whoopigoldberg)

Fascynująca modowa wyprawa Whoopi Goldberg osiągnęła cel w tym roku. 15 maja aktorka wystartowała z własną marką mody – Dubgee. Slogan firmy, który widnieje na bluzach z kapturem, informuje, że „normalność to jedynie program w pralce”. Nie ma czegoś takiego jak normalny rozmiar, uroda, styl albo sylwetka. Dubgeeprzeznaczone jest dla osób w każdym wieku i o różnych figurach. Goldberg tworzy ciuchy użytkowe, sportowe, graficzne. Na stronie dubgee.comzobaczycie modelki o różnych kolorach skóry i o rozmaitych kształtach. „DUBGEE nie ma rasy, wyznania, wieku ani wielkości. Ma sprawić, byś czuła się dobrze z tym, jak wyglądasz i jak się czujesz”– czytamy na profilu instagramowym marki. 

Whoopi w roli modelki, bywalczyni pokazów i szefowej firmy mody przynosi nam niemałą ulgę. Wyniki wyborów, nie tylko w USA, były dla miłośników wolności i różnorodności wielkim ciosem, ale też początkiem zmian, które objęły wiele obszarów kultury. Modelka, która nie jest młoda, chuda, biała ani napompowana botoksem, a do tego odważnie głosi swoje poglądy polityczne, staje się symbolem współczesnego świata mody, który rozlicza się z własnym rasizmem, seksizmem, transfobią, ageizmem i innymi dyskryminacjami. Świat się zmienia. Zobaczymy, czy zmieni się także przy urnach. Głosujcie, żebyście mogli potem narzekać. 

 
Marcin Różyc
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę