Znaleziono 0 artykułów
11.09.2020

Fenty Skin: Piękna rewolucja

(Fot. Dzięki uprzejmości Fenty Skin)

Neutralne płciowo, nietestowane na zwierzętach, wegańskie – kosmetyki Rihanny zdominują branżę beauty.

Rihanna wkroczyła do branży beauty w 2017 roku. Marka Fenty Beauty natychmiast odniosła sukces, przede wszystkim za sprawą podkładu w 40 odcieniach i inkluzywnemu przesłaniu. – Hasło „Piękno dla wszystkich” leży u podstaw innowacyjności tych produktów – mówi Victoria Buchanan, starsza analityczka z firmy konsultacyjnej Future Laboratory. – Wypuszczenie na rynek serii podkładów dla każdego odcienia skóry jest tego świadectwem.

Fenty Beauty podobno zarobiło 100 mln dolarów w ciągu pierwszego miesiąca sprzedaży. Konkurencja, która wcześniej nie zauważała kobiet o ciemniejszych odcieniach skóry, szybko, ale bez powodzenia próbowała stworzyć jak największy wybór podkładów.

(Fot. Dzięki uprzejmości Fenty Skin)

Tak narodził się „efekt Fenty”. Dziś Fenty Beauty warte 600 mln dolarów zostało okrzyknięte jednym z 25 najważniejszych odkryć 2017 roku przez magazyn „Time” oraz dostało nagrodę za działanie na rzecz różnorodności na Vogue Beauty Awards w 2018 roku. Czy Fenty Skin w ten sam sposób zakłóci spokój producentów kosmetyków pielęgnacyjnych?

Przyjemna pielęgnacja

Marka wystartowała z trzema wielozadaniowymi produktami dwa w jednym: środkiem do demakijażu, serum tonującym oraz nawilżającym kremem przeciwsłonecznym. Wszystkie zawierają substancje bezpieczne, wegańskie i nietestowane na zwierzętach, takie jak wiśnia z Barbadosu czy baobab, które są ukłonem w stronę pochodzenia piosenkarki. – Wpisują się w trend przyjemnej pielęgnacji, które napływają do nas z Korei oraz w filozofię używania ekologicznych składników – mówi Buchanan.

(Fot. Dzięki uprzejmości Fenty Skin)

Rihanna kiedyś miała problem ze znalezieniem dla siebie odpowiednich kosmetyków. Oferta była ogromna, ale nieprzekonująca. – Fenty Skin to wszystko, czego bym wtedy chciała – mówiła Rihanna. – Chciałam, żeby moje kosmetyki były dostępne dla wszystkich.

Pełne spektrum

Jednym z kluczowych czynników, które doprowadziły do sukcesu Fenty Skin, jest umiejętność wprowadzania inkluzywności w autentyczny sposób, zarówno jeśli chodzi o produkty, jak i przekaz płynący z kampanii reklamowej.

Przykładem jest nawilżający krem przeciwsłoneczny – to idealny sposób, by zachęcić ludzi o każdym kolorze skóry do włączenia produktu z filtrem SPF do codziennej pielęgnacji. Kiedyś panowało błędne przekonanie, że osobom czarnoskórym nie grozi poparzenie słoneczne. Oczywiście, że może się to zdarzyć i może to być bolesne. Co więcej, gdy ciemniejsza skóra jest eksponowana na zbyt mocne słońce, staje się wrażliwa, grozi jej hiperpigmentacja, pojawiać się mogą oznaki starzenia.

(Fot. Dzięki uprzejmości Fenty Skin)

Czarnoskórzy ludzie od dawna nie są brani pod uwagę, gdy w grę wchodzi pielęgnacja skóry. W kampanii Fenty Skin wystąpiły modelka w hidżabie Halima Aden i Jazzelle Zanaughtti (@uglyworldwide na Instagramie). – Jestem czarną kobietą i marki takie jak Fenty Skin przemawiają do mnie dużo bardziej niż mainstreamowe firmy – mówi dyrektorka HR Camille Wilson.

Fenty Skin mogą używać także mężczyźni oraz osoby niebinarne (Zanaughtti identyfikuje się jako osoba niebinarna, Fenty Skin reklamuje też queerowy raper Lil Nas X’a).

Czysta skóra, czysta planeta

Ludzie queer, którzy podważają stereotypy płciowe, nie są wystarczająco widoczni. Więc naprawdę obchodzi mnie to, jak takie produkty są reklamowane – mówi influencer Zain Shah.

(Fot. Dzięki uprzejmości Fenty Skin)

Zgadza się z nim sportowiec Diogo Antunesa. – Niektórzy heteroseksualni mężczyźni boją się tego, co może kwestionować ich męskość, ale ożywcze jest to, że ludzie tacy jak Lil Nas X biorą udział w takich kampaniach. Pielęgnacja to duża część branży wellness, z której coraz chętniej korzystają mężczyźni.

Na tle konkurencji Fenty Skin błyszczy również w ekologicznym podejściu do produktu i opakowania. „Chciałam, by opakowania były piękne, a jednocześnie funkcjonalne i przyjazne dla ziemi” – pisze Rihanna na stronie internetowej Fenty Skin. „Tam, gdzie było to możliwe, wyeliminowaliśmy pudełka, mamy systemy ponownego napełniania oraz staramy się używać materiałów z recyklingu. Nikt nie jest idealny, ale wierzę, że możemy robić co w naszej mocy, by nasze działania były dobre, a z czasem będziemy się w tym rozwijać”.

To nic nowego, ale Fenty Beauty udało się pogodzić wszystkie nowe tendencje. – Fenty Skin wymusza zmiany kulturowe – mówi Buchanan. – Łączy indywidualne podejście i autentyczność, wykorzystując moc sławy Rihanny i mikrospołeczności w social mediach.

Sheilla Mamona
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę