Znaleziono 0 artykułów
19.09.2020

Rave Review: Nostalgiczny upcykling

(Fot. Ladislav Kyllar)

Sztokholmskie projektantki Livia Schück i Josephine Bergqvist były w tym roku nominowane do nagrody LVMH. Ich marka jest częścią nowej generacji firm zajmujących się upcyklingiem.

Upcykling to gorący trend – Bella Hadid pokazujące, jak robić tie-dye, a sprzedawcy na Depop dają ukochanym ubraniom nowe życie. Wśród luksusowych projektantów praktyka ta dopiero zyskuje na popularności.

Sztokholmska marka Rave Review jest częścią nowej grupy projektantów, propagujących upcykling (u boku z innymi nominowanymi do nagrody LVMH – Priyą Ahluwalią i Chopovą Loweną). Założona w 2017 roku przez absolwentki Beckmans College of Design, Livie Schück i Josephine Bergqvist, marka zamienia wyrzucane tekstylia domowe w wysokiej klasy produkty.

Założyliśmy markę, bo nie znaleźliśmy żadnych fajnych marek, które są w stu procentach upcyklingowe – mówi Schück.

Co było inspiracją dla nowej kolekcji?

Livia Schück: Praca z nostalgią jako koncepcją jest interesująca. Ponieważ pracujemy ze starymi tkaninami, wywołuje to u nas wiele nostalgii. W tym sezonie pracowałyśmy z wieloma starymi pościelami i ręcznikami Disneya. Wzięliśmy też kroje i draperie sukienek księżniczek, ale zdekonstruowałyśmy je.

Josephine Bergqvist: Chciałyśmy pracować z bardziej zabawnymi tkaninami. Wiele z tych rzeczy rozpoznajemy z własnego dzieciństwa. Na początku to było dla nas wyzwaniem: czy rzeczywiście możemy przekształcić te pościele w coś interesującego?

(Fot. Ladislav Kyllar)

W kolekcjach wykorzystywałyście również koce, frotowe ręczniki i zasłony. Dlaczego tak cię pociągają domowe tekstylia?

LS: Bardziej interesujące jest używanie tekstyliów domowych niż starej odzieży. Wszystkie tkaniny są wyjątkowe – wydaje się tak luksusowe produkować te unikatowe przedmioty.

JB: Na przykład-koce – składając te płaszcze w całość, każdy kawałek projektujemy osobno. To prawie jak haute couture, a nie masowa produkcja. Używanie tekstyliów domowych czyni je bardziej niespodziewanymi, zmieniamy ich kontekst. Wiele z tych tekstyliów nie chciałabym mieć w domu, są trochę brzydkie. To zdumiewające, jak można je zmienić.

Jak pandemia wpłynęła na markę?

LS: Nie byliśmy w lockdownie (w Sztokholmie), ale wpłynęło to na nasze zaopatrzenie, które już jest dosyć trudne.

JB: Produkujemy wszystko w Szwecji, więc nasza produkcja jest kontynuowana. Największym problemem było to, że sklepy anulowały swoje zamówienia w ostatniej chwili, w marcu, kiedy wszystko było gotowe do wysłania. Sprzedajemy lokalnie w Szwecji, ale teraz jesteśmy w tej samej sytuacji – znowu wysyłamy zamówienia do sklepów, ale nie wiemy, czy będzie druga fala.

Zmieniliście sposób pokazywania projektów?

JB: Nie trzeba co sezon organizować pokazu. Miło jest badać różne sposoby pokazywania kolekcji.

LS: Interesuje nas moda cyfrowa – świat na zetknięciu gier i mody. Chcemy więc chcemy zbadać, jak możemy cyfrowo stworzyć nasze projekty i nadal mieć ten sam zasięg.

JB: Wysyłanie rzeczy do influencerów, aby umieścili jedno zdjęcie – to nie jest zrównoważone. To szaleństwo, że świat mody działa w ten sposób. Oczywiście jesteśmy tego częścią. Pracujemy z influencerami, bo musimy. Widać potencjał tego, co może zrobić cyfrowa moda.

(Fot. Ladislav Kyllar)

To ważne, że coraz więcej projektantów myśli tak jak wy?

LS: Tak. Przemysł musi się zmienić, to jedyna przyszłość, jaką może mieć w dłuższej perspektywie. Kiedy po raz pierwszy zaczęłam studiować modę, nie miałam tego samego sposobu myślenia, co teraz. Myślałam o pracy w dużym domu mody – teraz więcej studentów myśli o założeniu własnej marki i zrobieniu czegoś zrównoważonego.

Czy uważacie, że branża traktuje kryzys klimatyczny poważnie?

LS: Dominuje greenwashing. Ale zrównoważona moda na pewno zostanie – to nie jest tylko trend. Kryzys klimatyczny cały czas się pogarsza. Nie ma sposobu żeby to obejść.

Emily Chan
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę