Znaleziono 0 artykułów
12.04.2021

Hood by Air & Naomi Campbell. Wielki powrót

Naomi Campbell w nowej kampanii Hood By Air (Fot. Materiały prasowe)

Shayne Oliver projektował luksusowy streetwear, zanim robili to Demna Gvasalia czy Virgil Abloh. Jego marka Hood by Air zadebiutowała w 2006 r. i uczestniczyła we wszystkich ważnych rewolucjach, które wciąż trwają. Różnorodność etniczna, queer, zatarcie granic między męską oraz damską modą, zwrócenie uwagi na szerokie spektrum płci – Oliver opowiada o tym od 15 lat. Teraz wraca po przerwie i zapowiada nowe kolekcje. 

Hood By Air, jedna z najbardziej rewolucyjnych marek XXI w., powraca z Naomi Campbell na sztandarach. Różnorodność etniczna, queer, zatarcie granic między męską oraz damską modą, zwrócenie uwagi na szerokie spektrum płci, afirmacja seksu, odrzucenie tabu, pruderii i podziału na modę i sztukę. Założone w 2006 r. Hood By Air ma udział w niemal wszystkich najważniejszych i wciąż trwających rewolucjach.

Naomi Campbell: Prekursorka ruchu Black Lives Matter

Gwiazdą „Prologue”, kampanii zapowiadającej powrót Hood By Air, jest Naomi Campbell– silna czarnoskóra kobieta, którą twórcy marki nazywają Matką. Supermodelka jest jedną z pierwszych czarnych kobiet, która dotarła na szczyt świata mody i niemal od początku mówiła o panującym tu rasizmie. Campbell bez wątpienia jest prekursorką modowej gałęzi ruchu Black Lives Matter. 

Naomi Campbell w nowej kampanii Hood By Air (Fot. Materiały prasowe)

Hood By Air to, obok Telfar, jeden z pierwszy domów mody stworzonych przez czarnego kreatora, któremu udało się osiągnąć międzynarodowy sukces i nadać bieg historii mody. Na wybiegach Shayne’a Olivera od początku dominowały osoby koloru i LGBTQ+, ludzie poznani na ulicy, w klubach. Pojawiali się albinosi i model chodzący o kulach. Coś, co dziś staje się normalne, wtedy było rewolucją. 

Naomi Campbell w nowej kampanii Hood By Air (Fot. Materiały prasowe)
Naomi Campbell w nowej kampanii Hood By Air (Fot. Materiały prasowe)

Hood By Air: Kim jest Shayne Oliver, założyciel marki

Shayne Oliver to projektant samouk, w Fashion Institute of Technology nie wytrzymał nawet roku. Urodził się w 1988 r. w Minnesocie. Dzieciństwo spędził w Trynidadzie, który jest ojczyzną jego babci – krawcowej i mamy – nauczycielki. W wieku 11 lat Oliver zamieszkał w niebezpiecznej części Brooklynu, gdzie jako czarny queerowy chłopak na pewno przeżywał chwile grozy.  

W szkole średniej zafascynował go „Paris Is Burning”, kultowy film dokumentalny o ballroomach i voguingu. Został nawet członkiem House of Ninja – queerowego kolektywu tanecznego założonego przez jednego z bohaterów dokumentu. Zwykłe liceum zmienił na szkołę publiczną imienia Harveya Milka, najsłynniejszego aktywisty LGBTQ+ z San Francisco. Na szkolnych imprezach pokazywał pierwsze przerobione przez siebie ubrania. W 2006 r. wraz z Raulem Lópezem założył Hood By Air.

Shayne Oliver (Fot. Getty Images)

Shayne Oliver projektował luksusowy streetwear, zanim robili to Demna Gvasalia czy Virgil Abloh 

Hood By Air wyrosło z nowojorskiego życia nocnego. Markę współtworzyli bywalcy i organizatorki legendarnych imprez GHE20G0TH1K wymyślonych przez Shayne’aOlivera i DJ Venus X. Odwaga, duma, otwartość, różnorodność, wolność, czyli cechy charakterystyczne dla queerowej kultury klubowo-balowej, zatriumfowały na wybiegach, w butikach i modowych mediach, a w konsekwencji również na ulicach. 

Shayne Oliver I Naomi Campbell (Fot. Getty Images)

Moda Olivera nigdy nie zatraciła jednak brooklińskiego mroku oraz anarchizmu. Do stylu ulicy nawiązuje pierwszy człon nazwy – Hood, czyli kaptur, ale także gangster,sąsiedztwookolica. Wyrażenie By Air umieszcza styl nowojorskiego getta w świecie designerskiej mody, na New York i Paris Fashion Week, ale też w kontekście kultury balowej. Shayne Oliver jest jednym z ojców współczesnego, awangardowego, luksusowego streetwearu, który dziś tworzą również Demna Gvasalia czy Virgil Abloh, a wraz z nimi Balenciaga i Louis Vuitton. 

Znaki rozpoznawcze marki Hood By Air

Znakiem rozpoznawczym projektów Hood By Air, oprócz streetwearowych krojów, są wszechobecne, długie i wyeksponowane suwaki, które mogą pełnić rozmaite, często przeciwstawne funkcje: dekoracyjnych pasów albo wstawek agresywnie odcinających poszczególne części ubrań, a także łączników między tym, co skrajnie różne. 

Hood By Air wiosna-lato 2017 (Fot. ImaxTree)

Hood By Air spina odzież sportową z fragmentami spadochronu, militariami i eleganckim krawiectwem. Shayne Oliver lubi też gorsetowe wiązania, bojówki, odkryte ramiona i plecy, czerń, beż i rubinową czerwień. Hitem były kowbojki z ostrymi czubami z dwóch stron (wiosna-lato 2017). Zamiast obcasa, w miejscu pięty umieszczono powielony przód. 

Hood By Air wiosna-lato 2017 (Fot. ImaxTree)
Hood By Air wiosna-lato 2015 (Fot. ImaxTree)

Shayne Oliver nie uznaje tabu, afirmuje seks

Shayne Oliver zaciera granice płci i jednocześnie bawi się genderowymi schematami. Pokaz kolekcji wiosna-lato 2014 odbył się w skate parku. Po rampach jeździli wysportowani skejterzy w koronkowych miniówkach i pończochach z podwiązkami, które połączono z typowymi ulicznymi T-shirtami i bluzami.

Hood By Air wiosna-lato 2016 (Fot. ImaxTree)

Łańcuchy z kłódkami zamiast naszyjników, plastikowe kajdanki na rękach, kołnierze przypominające dyby, pejcze, rękawy przywodzące na myśl kaftan bezpieczeństwa. Shayne Oliver nawiązuje do BDSM-u i pornografii. Nie uznaje tabu. Afirmuje seks. Kolekcję wiosna-lato 2017 pokazał w mroczno-cukierkowej gejowskiej saunie w Paryżu pośród odgłosów rozkoszy. W 2016 r. razem z fotografem Pieterem Hugo stworzył sesję z jamajskimi aktorami porno, pracownikami seksualnymi i osobami z dyskryminowanej i terroryzowanej społeczność LGBTQ+ z Kingston. Część z nich żyła w miejskim kanale ściekowym. Modelem Hood By Air był wyrzucony z Rosji, aktywista i twórca artystycznej pornografii Slava Mogutin. 

Wspierany przez platformę Pornhub nowojorski pokaz kolekcji wiosna-lato 2017 opowiadał o fetyszach. Projektant porównał pragnienie posiadania mody do seksualnego pożądania, a podziwianie pokazów zestawił z oglądaniem pornografii. Pokryte biało-przezroczystą mazią twarze oraz włosy, m.in. Wolfganga Tillmansa, a także ścieżka dźwiękowa show nawiązywały do ejakulacji. 

Hood By Air wiosna-lato 2017 (Fot. ImaxTree)

Najważniejsze kolekcje w historii Hood By Air

Hood By Air wyróżniają też nietypowe koncepty. Kolekcja jesień-zima 2015 nosiła tytuł „Daddy”. Na zaproszeniu pojawił się obraz Francisco Goi przedstawiający „Saturna pożerającego własnego syna”. Twarze modeli i modelek zasłonięto rajstopami. Na usta i zęby nałożono kłódki. Ręce i nogi u niektórych były skrępowane. Ścieżka dźwiękowa pochodziła z serialu „Empire”. Jednym z jego głównych wątków są toksyczne relacje raperów – homofobicznego ojca i homoseksualnego syna. 

Hood By Air wiosna-lato 2015 (Fot. ImaxTree)

Kolekcja wiosna-lato 2015 była modową trylogią, której poszczególne części – „Ego”, „Superego” i „Id” – zaprezentowano podczas New York Fashion Week, w trakcie paryskiego tygodnia mody w wieży Montparnasse i w ramach muzycznego perfomance’u zorganizowanego w MoMA. Każdy show odwoływał się do jednej z trzech struktur, które zgodnie z koncepcją Zygmunta Freuda organizują życie psychiczne człowieka.

Shayne Oliver (Fot. Getty Images)

Pokaz najpiękniejszej kolekcji w karierze kreatora, na wiosnę-lato 2016, odbył się na tle ikonicznego gmachu paryskiej Filharmonii. Zamiast zaproszenia goście dostali butelkę z kodeiną. Infantylne, dziewczęce spineczki, błyskotki, loczki i smoczki połączono z rzeźbiarskimi, deformującymi ciało nakładkami na usta i zęby, które ozdobiono kryształkami i wyposażono w kłódki oraz dodatkowe zęby. 

Hood By Air wiosna-lato 2016 (Fot. ImaxTree)

Hood by Air wraca po przerwie i zapowiada nowe kolekcje  

Czarny chłopak z queerowego klubu stał się gwiazdą paryskiego i nowojorskiego tygodnia mody. Był gościem specjalnym Pitti Uomo we Florencji i Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Zgarnął najbardziej pożądane nagrody: LVMH Prize i CFDA, a litery HBA utworzyły jeden z najważniejszych znaków graficznych mody nowego milenium. Ubrania Hood By Air nosili Kanye West, Rihanna i A$AP Rocky, który śpiewa o HBA aż w dwóch piosenkach. W pierwszym rzędzie na pokazach Shayne’a Olivera siedziała sama Whoopi Goldberg, a po wybiegu chodzili i chodziły Hari Nef, Telfar Clemens, Arca, Boychild.

Tymczasem w 2017 r. Oliver zawiesił markę. W wywiadach wspomina, że elity nie ułatwiały mu pracy. Przerwę wymusiły również prywatne ambicje i nieporozumienia związanych z Hood By Air osobowości. W ostatnich latach Shayne Oliver tworzył pojedyncze kolekcje dla dużych rynkowych graczy, takich jak Helmut Lang, Diesel czy Longchamp. Każda z minikolekcji przyciągała uwagę, a niektóre zachwycały. Projektant stał się specjalistą od odświeżania wizerunku. 

Rihanna podczas gali MTV w projekcie Hood By Air (Fot. Getty Images)

W końcu przyszedł czas na odrodzenie Hood By Air. Naomi Campbell (Mother) zapowiada nadejście pierwszej kolekcji zatytułowanej Prolog. Dom mody będzie tworzył kolekcję wybiegową – Hood By Air, użytkową i dostępną linię – HBA, Museum, czyli reinterpretacje archiwum i Anonymous Club, w ramach którego powstawać mają multidyscyplinarne projekty artystyczne anonimowych osób związanych z marką, a także artystyczne idee kierujące działaniami całej firmy. Pierwsze projekty Annonymous Clubu zrealizowano w ubiegłym roku podczas rezydencji w galerii Luma Westbau wZurichu, która wciąż trwa. Ubrania być może zadebiutują w czerwcu. 

Marcin Różyc
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę