Znaleziono 0 artykułów
12.08.2019
Artykuł z numeru 17 Artykuł z numeru 17

Wrześniowy numer „Vogue Polska”: W obiektywie polskich fotografów

"Vogue Polska" wrzesień 2019 (Fot. Sonia Szóstak)

„Nasz drugi w historii numer wrześniowy – słynny »September Issue«. Podsumowanie, ale i zapowiedź nadchodzącego sezonu” – pisze we wstępniaku redaktor naczelny „Vogue Polska” Filip Niedenthal. To wyjątkowy numer, w którym do współpracy przy sesjach zaprosiliśmy tylko polskich fotografów.

W zeszłym roku przemierzyliśmy Ocean Atlantycki, żeby sfotografować supermodelkę Christy Turlington na okładkę pierwszego wrześniowego wydania polskiej edycji „Vogue’a”. Tym razem pojechaliśmy po prostu na Warmię, gdzie nad malowniczym jeziorem Sonia Szóstak sfotografowała Lunę Bijl. Holenderka była jedną z muz zmarłego w lutym Karla Lagerfelda i w 2016 roku jako pierwsza modelka pojawiła się na dwóch okładkach francuskiego „Vogue’a” w ciągu jednego roku. Wychowywała się na holenderskiej wsi, od dziecka interesowała się sportem i lubiła spędzać czas na łonie natury. Była więc idealną kandydatką do sesji okładkowej naszego wrześniowego numeru. Przed obiektywem Soni Szóstak modelka pozowała w sielskiej scenerii Starego Kawkowa, delektując się słonecznym letnim dniem.

Luna Bijl w sesji okładkowej do wrześniowego wydania "Vogue Polska" (Fot. Sonia Szóstak dla "Vogue Polska")

Tegoroczny „September Issue” to przede wszystkim sesje zrealizowane głównie w Polsce przez polskich fotografów, o których coraz głośniej w świecie mody. Maciej Pożoga mieszka we Francji, a do Polski przyjechał specjalnie na naszą sesję, która odbyła się w melancholijnych okolicach Augustowa. Zuza Krajewska modelkę Alexandrę Agoston sfotografowała z kolei w najbardziej charakterystycznych miejscach Warszawy, a Mateusz Stankiewicz w łódzkiej sesji „Portret w sepii” starał się uzyskać efekt kolorystyczny XIX-wiecznych zdjęć.

Wrześniowy numer to także przegląd nadchodzących trendów, które już wkrótce opanują światowe ulice i sklepowe witryny. Specjalnie dla naszych czytelników redaktorzy i styliści różnych edycji „Vogue’a” przygotowali subiektywny przegląd faworytów z kolekcji jesień-zima 2019-2020. Co zachwyciło specjalistów z branży? Emanuele Farneti, redaktor naczelny „Vogue Italia”, przywołuje pełną kontrastów kolekcję Riccardo Tisci dla Burberry, redaktor naczelna „Vogue Mexico” Karla Martinez de Salas w nadchodzącym sezonie stawia na pelerynę, najchętniej taką, jaką zaprezentował dom mody Prada, a szefowej stylistów „Vogue Polska” Karolina Gruszecka zachwyca się kolekcją Isabel Marant.

Sesja O mojej Warszawie (Fot. Zuza Krajewska dla "Vogue Polska")
Sesja "Portret w sepii" (Fot. Mateusz Stankiewicz dla "Vogue Polska")

To nie koniec polskich wątków w najnowszym wydaniu magazynu. W Los Angeles odwiedziliśmy blogerkę Martę Cygan, której konto na Instagramie obserwuje już prawie 200 tys. osób. Wychowywała się w Paryżu, ale pierwsze sześć lat życia spędziła na Podkarpaciu. Po epizodzie w Londynie postanowiła spróbować swoich sił na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Od zawsze interesowała się modą, co zaowocowało powstaniem bloga. Jej minimalistyczny styl szybko zyskał grono obserwatorów, które nieustannie rośnie. Nie kupuje dużo, a te same ubrania potrafi nosić latami. – Inspiruje mnie wszystko, na co patrzę z przyjemnością. Los Angeles to spełnienie marzeń fanów modernizmu. Dużo czasu spędzam w galeriach, a meble wyszukuję na pchlich targach – opowiada Marta w rozmowie z Michaliną Murawską.

Dominika Piekutowska-Swed to kolejna Polka, która postanowiła związać swoją przyszłość z modą. Absolwentka Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru w Warszawie, czytając biografie takich projektantów jak John Gallian czy Alexander McQueen, marzyła o studiach na Central Saint Martins. To właśnie tam wreszcie poczuła spokój: – Wiedziałam, że nikt nie chce mnie zmieniać ani dopasowywać do schematów. Na roku każdy z nas był inny i taki miał pozostać – opowiadała w rozmowie z „Vogue Polska”. Jej praca dyplomowa „Adrenaline!” wpadła w oko dyrektorowi kreatywnemu Salvatore Ferragamo, który właśnie szukał kogoś na nowo powstałe stanowisko designer research coordinator. Piekutowska-Swed przeszła proces rekrutacyjny śpiewająco. Od lipca mieszka we Florencji.

Marta Cygan (Fot. Gosia Turczyńska dla Vogue Polska)

W Dwugłosie Ania Kuczyńska i Zuza Krajewska biorą pod lupę feminizm w modzie. Projektantka i fotografka starają się odpowiedzieć na pytanie, po czym poznać prawdziwą feministkę i czy strój potrafi jej w czymś pomóc.

Z kolei dyrektor kreatywna „Vogue Polska” Małgosia Bela opowiada o tym, jak się pracuje z jednym z największych fotografów współczesnej mody, Timem Walkerem. Na wystawie „Wonderful Things”, która już we wrześniu otworzy się w londyńskim Victoria and Albert Museum, będą prezentowane: zbiór fotografii artysty, jego notatki, filmy, a nawet fragmenty scenografii z niezwykłych sesji zdjęciowych jego autorstwa. Supermodelka wspomina pierwszą sesję z Walkerem, która odbyła się w ogromnym wiktoriańskim domu, i opowiada o tworzonym przez niego fantastycznym świecie.

Zuza Krajewska i Ania Kuczyńska (Fot. Zuza Krajewska dla "Vogue Polska")

– Żal mi, że zlikwidowano gimnazja. Podczas strajku nauczycieli w kwietniu przeżyłam kryzys – wyznaje Marta Florkiewicz-Borkowska, laureatka tytułu Nauczyciela Roku 2017, która na co dzień uczy języka niemieckiego w śląskiej wsi Pielgrzymowice. Annie Sańczuk opowiedziała o dzieciństwie, uczniach, których przekonuje do wyjścia z cienia, a także o tym, dlaczego buntuje się przeciwko skostniałym regułom.

Sesja "Melancholia" (Fot. Maciek Pożoga dla "Vogue Polska")

We wrześniowym wydaniu magazynu przybliżamy także sylwetkę legendarnego projektanta Halstona, który pokazem w Wersalu podbił Europę. „Amerykański bóg” pierwszą kolekcję zaprezentował w 1968 roku, nie siląc się na oryginalność. Minimalistyczne kombinezony i wiązane na szyi sukienki jego projektu były kartą wejściową do legendarnego Klubu 54 i stały się kwintesencją stylu lat 70. Był wizjonerem i świetnym marketingowcem, który podejściem do rozwoju marki i działań reklamowych wyprzedzał swoje czasy. O sukcesie, a także o upadku najważniejszego projektanta mody XX wieku w Stanach Zjednoczonych przeczytacie w tekście Piotra Zachary.

Halston (Fot. Rose Hartman/Getty Images)

To nie wszystko! W Cannes spotkaliśmy się z Pedro Almodóvarem, którego „Ból i blask” pod koniec sierpnia trafi na ekrany polskich kin. Scenariusz do filmu powstawał latami, a opowiedzianą w nim historię miłosną po części zainspirowały własne przeżycia twórcy: Z perspektywy czasu przeżyłbym ten związek tak samo – mówi reżyser w rozmowie z dziennikarką Anną Tatarską. „Ból i blask” to opowieść o kilku dniach z życia wybitnego reżysera z Antonio Banderasem i Penélope Cruz w rolach głównych.

Rozmawiamy także z Mayą Hawke, młodą aktorką, która zagrała w najgorętszych premierach tego lata, m.in. trzecim sezonie „Stranger Things” i nowym filmie Quentina Tarantino. Córka Umy Thurman i Ethana Hawke’a opowiedziała Mai von Horn o dzieciństwie, początkach w branży oraz o tym, dlaczego aktorstwo nie przychodzi jej łatwo.

Luna Bijl w sesji okładkowej do wrześniowego wydania "Vogue Polska" (Fot. Sonia Szóstak dla "Vogue Polska")

W najnowszym numerze zaglądamy także do rzymskiego mieszkania architektki Marie-Louise Sció, która większość czasu spędza w Toskanii, w hotelu, który przejęła od rodziców 10 lat temu. Redaktorka mody Ewelina Dziewiela analizuje współpracę między domami mody i popularnymi markami, a Marcin Kempski fotografuje dla nas absolwentów Katedry Mody Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W tym roku stypendium przyznane przez „Vogue Polska” powędrowało do Zuzanny Wójcik, która poprzez ubrania opowiada o katastrofie klimatycznej. W dziale urody eksperci rekomendują trendy beauty na sezon jesień-zima 2019-2020. Wyjaśniamy, na czym polega relaksacyjna moc kąpieli, a także opowiadamy historię trzech surferek-aktywistek, które zmieniają oblicze tego niezwykłego sportu.

Co jeszcze znajdziecie w „September Issue”? Szefowa działu kultury Anda Rottenberg zapowiada wystawę „po/wy/miary”, którą od 8 września będzie można oglądać w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Artur Zaborski rozmawia z Maciejem Stuhrem, który w nowej komedii „Na bank się uda” wciela się w postać prokuratora Słoty, a Ewa Borysewicz przybliża pracę szwajcarskiej uzdrowicielki i medium Emmy Kunz, której rysunki można podziwiać na wystawie Muzeum Susch w Szwajcarii. Ponadto wspominamy kolację w Gałkowie, którą zorganizowaliśmy w wieczór poprzedzający doroczne zawody Gałkowo Masters, a także świętujemy pierwsze wydanie „Vogue Uroda”.

„Vogue Polska” w kioskach od 14.08.

Katarzyna Pietrewicz-Żero
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę