Znaleziono 0 artykułów
08.07.2021
Artykuł partnerski

Kosmetyki do włosów w ekologicznych opakowaniach

08.07.2021
Fot. Getty Images

Coraz więcej marek kosmetycznych stawia na zrównoważony rozwój. Wella Professionals, wiodąca marka profesjonalnych farb do włosów, zobowiązuje się wprowadzić ekologiczne opakowania.

Według niektórych danych opakowania kosmetyków stanowią aż jedną trzecią wszystkich odpadów składowanych na wysypiskach. By przeciwdziałać degradacji planety, wiele firm kosmetycznych, także z branży fryzjerskiej, stawia na zrównoważony rozwój. Coraz częściej używamy więc opakowań z recyklingu albo takich, które nadają się do ponownego wykorzystania.

Kilka lat temu prekursor organicznego fryzjerstwa Bernie Craven z Queensland w Australii założył przedsiębiorstwo społeczne Waste Free Systems. Cel był jasny – zmniejszenie marnotrawstwa oraz opanowanie gór śmieci powstających podczas pracy salonu. Waste Free Systems dostarcza salonom fryzjerskim pojemniki do segregacji i redukcji odpadów, które potem poddawane są recyklingowi. W ten sposób udało się ograniczyć odpady aż o 90 proc.! Środki zebrane ze sprzedaży materiałów pochodzących z recyklingu trafiają do organizacji charytatywnych. Australijscy fryzjerzy nazywają tę opłatę zielonym podatkiem.

Fot. Wella Professionals

Ten sam problem mają właściciele salonów fryzjerskich na całym świecie. Metalowe tubki farb do włosów są pakowane w kolorowe pudełka, często owijane w folię, w środku są dodatkowo drukowane instrukcje, a tuby mają plastikowe nakrętki. Resztki farb używanych w salonach są najczęściej spłukiwane w zlewie.

W trosce o środowisko i w odpowiedzi na potrzeby salonów Wella Professionals, wiodąca marka profesjonalnych farb do włosów, zapowiedziała kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju. Tubki farb do włosów produkowane będą w 100 proc. z aluminium pochodzącego z recyklingu, a ich nakrętki w 96-100 proc. z regranulatów pokonsumenckich PCR (Post-Consumer Recycling), co pozwoli zaoszczędzić ponad 180 ton tworzywa (plastiku) pierwotnego rocznie i 85 proc. opakowań kartonowych pochodzących z recyklingu. Zmiana ta obejmuje flagowe linie marki Wella Professionals: Koleston Perfect Me+, profesjonalną farbę do włosów #1, linie farb do włosów z segmentu premium – Illumina Color oraz Color Touch.

Postulaty zrównoważonego rozwoju

Co oznacza bardziej zrównoważone podejście do biznesu w branży kosmetycznej? Zacznijmy od opakowania – żeby spełniać ekologiczne wymogi, powinno być wykonane z odnawialnych, poddanych recyklingowi lub biodegradowalnych materiałów. Kształt produktu też może uczynić go bardziej lub mniej przyjaznym dla środowiska – im prostszy, tym lepiej. Dodatkowo, jeśli w pudełku nie ma pustej przestrzeni, jeśli zamiast dodatkowych etykietek jest zadrukowane w środku, staje się bardziej wydajne.

Mniejsze i lżejsze produkty przekładają się na niższe koszty transportu. Ważna jest także ilość energii potrzebnej do wytworzenia opakowania. Wiele marek eksperymentuje z formułami bezwodnymi i do ponownego napełniania.

Fot. Wella Professionals

Wella Professionals także zmienia sposoby produkcji opakowań i produktów na bardziej zrównoważone. Innowacyjne działania zapobiegają powstawaniu odpadów trafiających na wysypiska śmieci. Wykorzystuje się 100 proc. odnawialnych źródeł energii elektrycznej, 100 proc. zielonej energii elektrycznej i zużycia gazu z zachowaniem 100 proc. neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla.

Tubki stanowią ponad 90 proc. wszystkich opakowań profesjonalnych produktów do koloryzacji, zazwyczaj wykonane są z aluminium. Po zużyciu farby trafiają do kosza na śmieci. Przejście na tubki aluminiowe wykonane w 100 proc. z aluminium pochodzącego z recyklingu wesprze dążenia marki do odpowiedzialnego rozwijania gospodarki o obiegu zamkniętym. – Cieszymy się z tego, że do podróży w kierunku bardziej ekologicznej planety możemy zapraszać naszych partnerów salonowych i detalicznych – mówi Ariadne Oliveira, globalna wiceprezes Wella Professionals. – Idea #WellaFamily sprawia, że drobne zmiany – od zobowiązań marki po zachowania w salonach – nabierają mocy i znaczenia. Bez względu na to, czy mówimy o małej tubce, nakrętce czy pudełku, umożliwiamy fryzjerom dokonanie odpowiedzialnego wyboru.

Fot. Wella Professionals

Kropla drąży skałę

Zgodnie ze statystykami maksymalnie kilkanaście procent plastiku, który wkładamy do kosza na surowce wtórne, rzeczywiście podlega recyklingowi. O wiele taniej jest zrobić butelkę z nowo wyprodukowanego plastiku niż z plastiku pochodzącego z recyklingu. Doprowadziło to do wydania przez Unię Europejską dyrektywy zobowiązującej marki do wykorzystywania co najmniej 30 proc. materiałów pochodzących z recyklingu w plastikowych butelkach do 2025 r. Wella Professionals angażuje się w działania mające na celu zwiększenie świadomości ekologicznej i wykracza poza cele związane ze 100-procentowym recyklingiem oraz rozpoczyna nową kampanię „Mała tubka, wielka zmiana”. Jej celem jest zachęcanie fryzjerów do podjęcia pozytywnych działań. Globalna inicjatywa #MakeChange powstała wraz z powołaniem Wella Company. Zarówno producenci i fryzjerzy, jak i konsumenci powinni podnieść poziom świadomości. Od czego zacząć? Czytać, pytać i sprawdzać. A potem wspierać te marki, które przekuwają deklaracje w działanie. Skorzystamy na tym wszyscy.

Maja Mendraszek-Goser
Proszę czekać..
Zamknij